FEIJENOORDSE MEESTERS

3 mei 1989, een uurtje spotten op Feijenoord

Het is nog vroeg en de klok bij de Kieboom staat op acht uur als ik de Rosebrug over de sporen van Feijenoord beklim. Vrijwel gelijktijdig rijdt de 626 onder mij door. 't  Is altijd bedrijvig hier en zoals zo vaak is men ook nu wagons aan het afstoten en is een 2200 aan het doorwisselen voor de deur van de opzichter Feijenoord. Boven de ochtendnevel komt de zon al aardig door, het wordt vast een mooie dag...

Terwijl de 626 opnieuw naar achteren rijdt om nog wat wagens weg te zetten, zijn anderen rond de tankplaat bezig met een viertal locomotieven van de serie 2200. Verder zijn in de verte het bruine hersporingsrijtuig te zien, loopt een machinist het gebouw binnen en wordt er hier en daar met een sik gereden. Op de tractiesporen van het depot staan 2200'n en 2400'n door elkaar opgesteld; links voorop de 2449 en rechts voorop de 2239...

Na een minuut of tien komt vanuit de richting van de werkplaats een loc aangereden. Dichterbij gekomen blijkt het om de 2278 te gaan. Waarschijnlijk een haastklus, want de grote snelheid waarmee de machinist uitrijdt valt op. Intussen is de 626 weer van mij af gereden. Ze staat tijdelijk buiten beeld op n van de emplacementsporen rechts...

Direct na het vertrek van de 2278 'paalt' voor de inrijder de, vanaf de Waalhaven komende, 2235 met aan de haak n platte wagon. Machinist Kees Weber hangt uit de open deur en probeert het proces te overzien. Voordat hij verder kan moet de overweg echter eerst gesloten worden...

Uiteindelijk zal de 2235 voorbij de overweg stoppen en daar hulp krijgen van de ploeg die met de 626 werkt. Terwijl zich dat tafereel aan de 'waterkant' voltrekt, komen over de naastliggende 'landzijde' alweer de volgende locomotieven (2254 en 2256) aangereden...

Terwijl de 626 en de 2235 met de platte wagen stoeien, rijden de 2254 en 2256 langs hen heen richting het aankomstspoor. Daar wachten op het naastliggende vertrekspoor ook alweer vier multiple geschakelde ertskarren, die eerder op de tankplaat stonden. Ze zullen echter niet eerder kunnen vertrekken dan nadat de 2254 en 2256 zijn vrijgelopen...

 Even later rijden de ertslocomotieven uit. 2213 loopt met de neus voorop, hetgeen door de meester vast niet zo gewaardeerd wordt. De rangeerploeg van Feijenoord heeft inmiddels de wagen aan de haak die de 2235 eerder aanbracht...

Grommend naderen de vier afgetankte diesels de gesloten overweg; op weg naar hun volgende trein. Vanaf de brug kijk ik ze na tot ze uit het zicht verdwenen zijn...

Aan de andere kant van 'Post-K' is het werk intussen gewoon doorgegaan. De 2235 wisselt nu bij de opzichter door naar spoor 32 en komt uit naast de pomp. Onderwijl komt de 626 aangereden met de platte wagen. Deze keer zal de rangeerder van de 626 afstappen om de koppeling los te maken en de wagon definitief af te stoten...

Op het depot is kennelijk besloten dat Feijenoordse machinisten van de net gearriveerde 2254 en 2256 een nieuwe set maken. Samen met de 2239 en 2298 maken zij nu deel uit van een 'vierspan'. De eerder genoemde platte wagon rolt inmiddels eenzaam uit over het emplacement...

Nadat de rangeerloc uit het zicht verdwenen is, wordt mijn aandacht getrokken door wat er rond de werkplaats gaande is. De 2449 wordt in de werkplaats gezet en ook de 2239, die eerst naar achteren is gesleept, wordt daar afgehaakt. Wanneer ik mij omdraai stopt de 2203 met de laatste (vertraagde) nachtdiensttrein van de Kijfhoek voor het armsein...

Je moest goed opletten om niets van het hele schouwspel te missen. In ieder geval staat de 2235 nu bij de tankplaat, de 2449 in de werkplaats, de 2239 bij het kleine armseintje, de2298, 2256 en 2254 aan de zijkant nst de werkplaats en de 626 bij de zojuist gearriveerde trein die door de 2203 werd gebracht. Rechts is die 2203 nog op het aankomstspoor zichtbaar...

Ja, dat waren nog eens tijden voor de treinliefhebber zoals ik. Met een heerlijk zonnetje in de rug was het genieten van de werkzaamheden rond depot Feijenoord. 

(Door Rob van der Rest)

Klik hier voor het filmpje 'Rangeren op Feijenoord'...