FEIJENOORDSE MEESTERS

Meer winterse foto's

De tijden dat machinisten in de winter ernstig gehinderd werden door kou en tocht in de cabine, liggen gelukkig ver achter ons. Klimaatbeheersing (airco) wil nog wel eens een enkele keer :-( voor een probleem zorgen, maar gaandeweg ontwikkelt de techniek zich de goede kant op. Wie weet, bij tijd van leven komt 'Meesterlijk' genieten van de winter op de bok zo misschien tÚch nog eens onder handbereik. Zolang tenminste de wisselverwarming niet uitwaait, de lichtgeleiderseinen voldoende vrij van sneeuw blijven, de tractie-elektronica op temperatuur blijft, de automatische waterafscheiders niet teveel vocht vasthouden en het KNMI geen weeralarm afgeeft... De foto's op deze pagina worden stuk voor stuk geregeerd door 'Koning Winter'. 'Feijenoordse meesters' publiceert ze nu eens een keer zonder een overmaat aan commentaar. Ze zijn dus eigenlijk alleen maar om gewoon lekker naar te kijken...

Foto (Albert Sas): Om een locatie als hierboven te herkennen is het niet nodig om in de cabine te zitten. Toch is deze opname van 18 januari 1980, met z'n 'Koek-en-zopie-toneel' aan het einde van de Boonervliet, op het moment van plaatsing alweer 31 jaar oud. De remmende Sprinter op de achtergrond zal even later langs het perron van Maassluis staan.

Foto (Albert Sas): Schaatsplezier op het bevroren water dat, ter hoogte van kilometer 7.3, ingeklemd ligt tussen enerzijds de spoorbaan, en anderzijds tussen de George Stephensonweg en de Maasssluissedijk in Vlaardingen. De datum is 18 januari 1980. Over het spoor komt toevallig loc 2404 voorbij. De lege rongenwagens aan de haak zijn afkomstig van de 'buizenboer' in Maassluis.

Foto (Albert Sas): Het is 24 januari 1982 wanneer de locomotieven 2464 en 2470 spoor 11 van de Botlek aandoen. Uit de hoeveelheid wagens op het emplacement kunnen we opmaken dat er sprake is van recente binnenkomst, of juist het naderende vertrek van een aantal treinen in de richting van IJsselmonde en Kijfhoek. In een witte Wereld, zoals op de foto, had de brandstofgestookte Webasto geen enkel probleem met het behaaglijk warm stoken van de enkelwandige cabine. Ging de voorkeur van machinisten in de zomer uit naar een 2200, in de winter kregen ze voor het uitvoeren van hun werkzaamheden toch Ťcht liever zo'n Franse kar toebedeeld.

Foto (Albert Sas): Ook de 'olie' werd op 24-01-1982 gekiekt. We zijn nu aangeland op Vlaardingen Centrum, waar de locomotieven 2345 en 2298 met de genoemde trein in de weer zijn. Aan de hand van de kleur (glimmend zwart) van de ketels, gok ik dat het hier gaat om een 'Loolaan-transport'. De uit Schoonebeek afkomstige ketels vertoonden een wat meer doorleefd uiterlijk dan de ketels op de foto. Bovendien waren ze grijs...

 

Foto's (Rob van der Rest): De borstelloze draaistroommotoren van de 6400 hebben niet zoveel last van stuifsneeuw. Verder heeft de 'Behr-kachel', met regelbare aanjager, op deze 6446 er in het geheel geen moeite mee om de machinist eens even lekker de cabine uit te stoken. Een heerlijke plaat die gemaakt werd ter hoogte van de Smithoekseweg op 10-02-1991. Ooit werd deze foto de winnende in een door Kinorama uitgeschreven 'winterfotowedstrijd'. Het binnenhalen van de hoofdprijs, welke bestond uit een ijsmaakmachine voor thuis, was vooral te danken aan het feit dat het de opname nu eens geen kinderen op een sleetje of schaatsen liet zien, maar 'gewoon' de winterse praktijk van het spoor. Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

 

Foto's (Frank Rijsdijk): Depot Feijenoord in wintertooi...

Foto (Wilfred Wieldraaijer): Winter 1990 - 1991. De wachter op 'Post-K' heeft het vaantje al gedraaid, maar voordat er gereden gaat worden, besluit de machinist eerst even zijn loc (6418) te 'kieken'. Gelukkig maar, want deze plaat kon waarschijnlijk alleen door een insider gemaakt worden...

Foto (Rob van der Pols): Met als doel de ECT Railterminal kruist radioloc 2265 op 9 januari 1982 de Reeweg (Waalhaven). Op de nieuwe terminal, zoals we die nu kennen, moest op dit moment nog acht jaar gewacht worden.

Foto (collectie Bertus Kers): Het langdurig stationair (leegloop) laten draaien van dieselmotoren was onder winterse omstandigheden niet toegestaan. Zonder belasting kwam de motor namelijk niet op bedrijfstemperatuur, hetgeen een sterke inwendige vervuiling van de mechaniek tot gevolg had. Bij e-loc's was het 'bewaakt' laten draaien daarentegen geen enkel bezwaar. De cabines bleven zo tenminste ook behaaglijk. Waren ze onverhoopt toch koud, dan was het eventjes in de weerstanden rijden, gevolgd door het openen van de gangdeur, genoeg om de door de rijweerstanden opgewarmde lucht om je oren te laten waaien. De foto toont ons een onbekende loc 1000 ter hoogte van het Middengebouw op Heerjansdam in de tweede helft van de zeventiger jaren.