FEIJENOORDSE MEESTERS

Afscheid van de 'Feijenoordse meesters' Jan Kloosterman (1)

(Foto's Rob van der Rest, Wim de Witte, Hans Zeilmaker en Nico Hol)

Samen met familie, een aantal collegae en een deel van het Dordtse management passagierde Jan eerst naar Den Haag Centraal Station. Miranda Schenk, onze MSO (voor de meesten zal de oude term Productiedirecteur bekender in de oren klinken), voegde zich in Rotterdam bij het gezelschap. Terecht, want een dienstverband van 42 jaar is niet niks!

Dat de materieelkeuze voor trein 5147 niet standaard was, wisten alleen een aantal insiders. Onze keuze om de trein in Dordrecht op spoor 20 binnen te laten nemen, lag daaraan ten grondslag...

Precies zoals gepland; MDDM of DDAR. En in ieder geval het stuurrijtuig voorop. Hier de aankomst in Rotterdam...

In Dordrecht zijn de voorbereidingen voor een feestelijke ontvangst inmiddels in volle gang. Ruud Laurijssen en René Leijs hebben we tijdelijk van hun taken ontheven voor het opblazen van de ballonnen. Terwijl Age Schotanus hard heen en weer rent tussen de Burgraadt en DAVOS, begint de webmaster alvast aan het versieren van het stootjuk. Na het verlossende telefoontje dat er op tijd uit Rotterdam vertrokken kan worden, kunnen ook de knalseinen neergelegd worden. Aan de treindienstleider vragen we voor de zekerheid nog even of het absoluut zeker is dat trein 5147 als eerste naar spoor 20 komt... Nico Hol, die mij zo flatteus heeft weten te fotograferen, camoufleert de knalseinen tot slot zorgvuldig met een blaadje...

Het kon bijna niet anders... 'Feijenoordse meesters' fotograaf Rob van der Rest fotografeert de binnenkomst van trein 5147 op 'Zuid'. De carrière van Jan Kloosterman begon dan wel op 16-jarige leeftijd in de Wpl. Tb., zijn loopbaan als machinist startte hier in de directe omgeving van de halte Rotterdam-zuid...

De laatste kilometers gingen Jan goed af. Net als altijd kwam Jan uitermate ontspannen over, en meekijkend op de beeldschermen in Dordrecht constateerden we zelfs het rijden met '-1'...

Nog eventjes! En dan...

Ja, inderdaad Zwijndrecht. De 'stop' aldaar kan mooi benut worden door de fotograaf...

Na het vertrek voor de allerlaatste maal aanzetten tot 40 km/h...

Net als vanouds als het spreekwoordelijke scheermes...

Allemaal lekker soepel..., en op meesterlijke wijze alles in de hand hebbend natuurlijk!

Pffff... bijna...

Zelfs de zeldzaam wordende knalseinen lager er. Over het feit dat die af zouden gaan, werd vooraf uiteraard bij de SP-meldkamer in Driebergen melding gemaakt...

Ja Jan, dat was het dan... De 'oud-Feijenoorder' Cor Knops kijkt vanaf het eerste balkon mee...

Opgewacht door collegae, familie, bekenden en niet te vergeten het gilde van 'Oude meesters'. Tim Oosterlee (met de hoed op) was voor de gelegenheid speciaal uit Utrecht overgekomen...

Tja, hier gebeurt iets vreemds. Het afknippen van stropdassen was op depot Feijenoord voorbehouden aan de schoonvader van Cor Knops (twee foto's terug op de treeplank). De baas vond dat weliswaar niet goed, maar hij deed het toch. Nu weten we wel dat normen en waarden tegenwoordig wat anders liggen, maar dat de stropdas nu in opdracht van de baas afgeknipt wordt?! De door Rob Muller opgestookte hoofdconductrice (naam en adres bij de redactie bekend) hanteert uiteindelijk de schaar. Da's gelukkig wel een verzachtende omstandigheid...

Op naar DAVOS dan maar. Die verminkte stropdas stop je gewoon in je zak...

Terwijl Jan aanstalten maakt om zich naar te houden receptie te begeven, blijft de rest natuurlijk weer klitten. Zoals gebruikelijk worden alle 'ouwe koeien' weer veel te vroeg op de kant getrokken...

Maar gelukkig komt het allemaal goed. Weet je, 't is eigenlijk gewoon een kwestie van iedereen de trap op duwen...

De rest gaat daarna vanzelf...

Hoewel, nog effe wachten op het formele gedeelte. Locatiemanager John Lems aan het woord...

Ook teammanager Rob Muller natuurlijk. Hij neemt trouwens de zaken waar voor Pierre Hamers, die op het laatste moment de kuierlatten naar Zwitserland heeft genomen. Maar ja, wie had dat niet gedaan in de wetenschap dat je ten overstaan van het hele gezelschap dat pakje met roze haarkrullers moet overhandigen?

Nee, dan is een vergulde rijtuigsleutel tenminste leuker...

Of dit omlijste kunstwerk misschien?

Nog meer bloemen? Eens rekenen... Hoeveel vazen hebben we thuis?

O, wacht even, wat vinden jullie van deze door Raymond Kerkhof vervaardigde klok...

Ahh, ook een bon erbij. Echt geweldig allemaal...

En vergeet je bord niet...

Als 'oudste' machinist draagt Jan Kloosterman zijn stuurstoomsleutel over aan aspirant-machinist Jeroen de Rijke. Voor hem ging in dezelfde week de machinistenopleiding van start...

En wat zegt Jan vervolgens? Nou, dat hij 'eigelijk lievur zelluf had wille vertelle hoe goed ie was!'