FEIJENOORDSE MEESTERS

Emmerich

In 1983 leidde de introductie van dubbeltractie in het ertsvervoer ertoe dat een viertal Feijenoorders (Peter Havermans, Rolf Osterberg, Maurice Derksen en ik) voor het eerst de weg naar het Duitse grensstation Emmerich leerden. Omdat meerijden in de goederendienst op het spaarzaam bereden baanvak te weinig mogelijkheden bood, leerden we de weg collectief onder de hoede van de Feijenoordse groepschef Jacques van Aalst. Hij was van oorsprong een Arnhemse machinist en kende de plaatselijke situatie op zijn duim. Bij gebrek aan beter scheepten we een aantal dagen in op het D-treinverkeer tussen Arnhem en Emmerich. Na het slagen van de proef met de trekkende combinatie van twee loc's 2200 en een e-loc 1600 in voorspan, verlegden 'Feijenoordse meesters' hun ertsroute weer naar Venlo. Alleen extra ertsvervoeren brachten ons nog in Arnhem. Pas onder de vlag van NS/Cargo zouden Rotterdamse goederenmachinisten weer de kant van Emmerich opgaan. Of zij daarmee voor de rest van de goederenwereld een zeker pad geŽffend hebben, weet ik niet. Zeker is in ieder geval wel dat vandaag de dag elke doorknede goederenmachinist Emmerich aandoet.

 

 

Foto (Rob Schippers): Deze oude foto van 02-05-1975 herinnerde mij onmiddellijk aan vervlogen tijden, temeer omdat we niet alleen loc 1311 met trein 2306 langs het perron zien staan, maar ook omdat er op de achtergrond toevallig een aantal beladen ertsbakken vertoeven.

 

 

Foto (Arno van Dokkum): Duits en Hollands bij elkaar op het emplacement van Emmerich in de eerste helft van de 90'er jaren van de vorige eeuw. Behalve de aanwezigheid van loc 1225 en de 1649, geeft ook een goederenmachine van het type BR140 (die vanaf de 50'er jaren lange tijd de ruggengraat binnen DB) blijk van zijn aanwezigheid. De loc op de foto is voorzien van een 'LZB snuffelaar' onder de koppeling, waarmee rijden op zogenaamde 'LZB-strecken' (ICE) toegestaan is. Meer naar rechts heeft een beige/rode 103 zojuist een EC uit Keulen op spoor 4 neergezet. Een rijweg onder Duitse spanning zal de loc in staat stellen om vrij te lopen, waarna een aan 1500 volt gekoppelde rijweg plaats maakt voor de beweging met een Nederlandse kar.