FEIJENOORDSE MEESTERS

Meer foto's van de 4310

Foto (Pieter van Puffelen): Met vooroplopende tender is trein 9137(s) onderweg van Schiedam naar Rotterdam Noord Goederen. Met het geringe aantal van vijf wagons in de haak heeft het locpersoneel van de 4310 niet de minste moeite om over het rechte stuk baan (naar de aansluiting bij de 'DHS') nog even lekker de snelheid op te jagen. De datum waarop dit schouwspel werd vastgelegd is op 9 februari 1957. De werkzaamheden op de achtergrond hebben dus betrekking op de in aanbouw zijnde nieuwe hoge baan naar Schiedam.

Loc 4310 (serie 4300/4400/4500, 'Austerites', ex War Department nr. 70863) kwam op haar laatste werkdag, na eerst in Dordrecht gerangeerd te hebben, ook in Giessendam. Daar zou de locomotief in verband met de op handen zijnde afscheidsceremonie en de komst van de burgemeester van haar definitieve versiering worden voorzien. De destijds in Giessendam werkzame rangeerder Gellof (Gerrit) de Ruiter -vader van de Dordtse machinisten Kees- en Johan de Ruiter- had daartoe nog een speciale krans gemaakt. De afscheidsceremonie betekende voor het dienstdoende personeel zeker geen 'vrijaf' voor wat betreft de werkzaamheden. De klanten in Giessendam, waaronder de destijds langs de Parallelweg gevestigde kolenboer, werden dus gewoon bediend; ook al moesten ze in verband met de te maken foto's misschien wŤl even wat langer wachten dan ze gewend waren. Alles bij elkaar leverde de gebeurtenissen in Giessendam opmerkelijke prenten op...

(Foto's collectie Gellof de Ruiter)

Overal werd op gepaste wijze afscheid genomen. In Dordrecht drukte het aldaar werkzame personeel haar stempel op het geheel door de tender te voorzien van de plaatsnaam 'Dordrecht'. De bijbehorende 'schapenkop' ontbrak natuurlijk niet...

Aankomst van de reeds met bloemen versierde loc 4310 te Giessendam op 28 september 1957. Een door Gellof de Ruiter vervaardigde krans zou op dit station eveneens aangebracht worden. De opnames werden gemaakt vanuit het bordes.

Onder toeziend oog van de stationschef wordt de krans zorgvuldig aan de rookkast bevestigd. Op de foto links zien we het onbetwistbare bewijs dat loc 4310 Feijenoord als thuishaven had...

Ter afsluiting van de ceremonie worden personeel en locomotief vereeuwigd. De man met de lichte jas en -hoed is burgemeester Brinkman van Giessendam. Zijn naam klinkt ons misschien bekend in de oren. Dat kan ook niet anders wanneer je zoon Elco heet...

 

Daarna was het weer werken geblazen, maar voor het maken van alweer een foto bleef even stoppen geen probleem... Overigens is de nog steeds bestaande Parallelweg goed herkenbaar. Verder zien we dat de hoofdbaan beduidend hoger lag dan de 'rangeersporen'... Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

 

De allerlaatste statieportetten. Terwijl de betrokken personeelsleden statig hun posities hebben ingenomen, passeert rechts een diesel-electrisch treinstel DE 3 uit de serie 11-50. (Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!) Op de laatste foto claimt het Utrechts Archief een copyright. Of dat in dit geval helemaal terecht is, ben ik door de inhoud van Gellof's fotoboek een beetje gaan betwijfelen...

Het kon bijna niet anders, of Gellof de Ruiter zou nadien machinist op Feijenoord worden. Hij was daar overigens beter bekend als Gerrit de Ruiter. Na zijn periode op het depot, welke van circa 1967 tot aan 1974 duurde, vervolgde hij zijn machinistenloopbaan (tot 1976) op Rotterdam Centraal Station. Daaraan voorafgaand volgde Gerrit uiteraard eerst de ETL-cursus (samen met onder meer Henk Vrinten - de fietsenmaker-, Jan Cox en Sietse Buist).

Afbeelding (Met dank aan Frans Gorissen): Met bewijs van grote herstelling (Model 4232) werd loc 4310 op 7 juni 1955 door de Centrale Werkplaats overgedragen voor exploitatie.

Locomotief 4310 was de laatste stoomloc die te Tilburg een grote herstelling kreeg. Na de herstelling kwam ze op Fo . De overlevering wil echter dat ze vanaf 30-09-1957 nog korte tijd te Roosendaal in depot is geweest, waarna terzijdestelling volgde. De kar werd op 7 maart 1958 voor sloop verkocht aan N.V. K. M‹LLERS Metaal en Machinehandel te Amsterdam.

Afbeelding (Met dank aan Frans Gorissen): Voor de afname van smeer- en brandstof vulden machinisten een vooraf op locnummer gesteld Model in. Wanneer het ging om steenkool, briketten of cokes was dat een Model 4120.

Ondanks alle mooie verhalen gebied de eerlijkheid te vertellen dat ook de NS 4329 na het officiŽle NS-afscheid van de stoom op 7 januari 1958, nog op Feijenoord te zien was. Zo werd zij ondermeer opgestookt om wissels sneeuw/ijsvrij te houden in de omgeving van Rotterdam-Zuid. Tevens verving zij een defecte Sik in de rangeerdienst op 25 januari1958 en werd zij op 25 februari1958 ingezet voor een uitruk met de ongevallentrein naar Rotterdam-Noord.