FEIJENOORDSE MEESTERS

Een stukje Feijenoordse familiegeschiedenis

Geachte redactie van Feijenoordse Meesters,

Met veel belangstelling en met dank heb ik uw website bezocht om wat onderzoek te doen en ook met verbazing en weemoed te kijken naar wat eens was. Ik woon mijn hele leven al op Zuid en ken de situatie goed; ook vanuit het verleden. Mijn vader Aad de Klerk was machinist op Feijenoord en is daar later nog treindienstleider geweest. Ik kan me nog bezoeken aan zijn werkplek herinneren. Later sportte ik in de kantine, waar ik van mijnheer van de Putte (Maurits was machinist op Rotterdam, red.) kempo kreeg. Je moest dan door de werkplaats een trap op (van roosters) naar de kantine.

Foto (familiearchief Erik de Klerk): Klaas en Nico Ouwerkerk poseren voor een machine van het type 3300 op het oude depot Feijenoord.

Maar nu speciaal wil ik u het volgende verhaal vertellen: Het begint met die prachtige foto van 2 heren voor een stoomloc. Een foto die ik al jaren ken, want hij zat altijd in een doos met oude foto's van mijn vader. Te zien zijn links mijn overgrootvader Klaas Ouwerkerk (opa van mijn vader van zijn moeders kant) en zijn zoon Nico Ouwerkerk. Stom toevallig kwam ik exact dezelfde foto op Facebook tegen. Nu moest ik het toch eens uitzoeken...
De loc was redelijk makkelijk, het betreft een loc uit de 3300 serie van de NS. Ook de locatie is snel achterhaald. Het betreft depot Feijenoord in Rotterdam Zuid.

Op de bovenstaande ansichtkaart staat exact dezelfde loods en wordt de locatie omschreven. Een tijdsindicatie is verder slechts een kwestie van rekenen. Ome Nico (de zoon) is op 31 mei 1944 op de trein tijdens zijn werk doodgeschoten door Amerikaanse jachtvliegtuigen bij Culemborg. De NS-advertentie van dit drama vermeldt dat Ome Nico werkte op Feijenoord van december 1919 tot februari 1920; een periode van slechts drie maanden. Het kan bijna niet anders dan dat de foto is gemaakt in deze periode.

Maar het verhaal gaat nog verder. De oude Klaas Ouwerkerk kwam in dienst bij het spoor op 29 augustus 1891 als waarnemend machinist-leerling. Na een aantal benoemingen (leerling 2e klas en 1e klas, ondermachinist, machinist 2e klas) kreeg hij op 1 april 1919 de rang van machinist (ongeveer op het moment van de foto dus). Hij krijgt eervol (onvrijwillig, wegens invaliditeit) ontslag op 3 oktober 1926.

Mijn opa aan vaders kant was Toon de Klerk. Hij kwam op hetzelfde depot Feijenoord in dienst op 19 april 1929, nadat hij al 13 jaar bij het spoor had gewerkt in het Brabantse Lage Zwaluwe. Hij kwam niet verder dan ondermachinist en kreeg eervol (onvrijwillig, wegens invaliditeit) ontslag op 17 februari 1935.

Zijn vader Johannes de Klerk (mijn andere overgrootvader dus) was ook een spoorman. Startte daar op 15 juli 1883 in Roosendaal als hulpmachinist-leerling en kreeg eervol (onvrijwillig wegens invaliditeit) ontslag  op 16 januari 1913 met de rang van machinist eerste klas.

 


 

Foto's (2x familiearchief Erik de Klerk): Machinist Aad de Klerk op loc 3780.


Tenslotte mijn eigen pa, Aad de Klerk komt in dienst bij het spoor op 1 september 1953 op depot Feijenoord als leerling machinist en heeft nog net de stoom meegemaakt (zie de foto's op de 3780). Hij blijft rijden tot 14 maart 1969 wanneer hij gedeeltelijk wordt afgekeurd en niet meer kan rijden. Daarna vervult hij nog diverse administratieve functies binnen de NS op depot Feijenoord en later op de Waalhaven. Tenslotte wordt hij definitief afgekeurd in 1984 en krijgt hij eervol (onvrijwillig wegens invaliditeit) ontslag op 1 januari 1985.

Al met al een heel verhaal waaruit blijkt dat mijn familie bijna een eeuw lang was verbonden met depot Feijenoord!

 

(Met dank aan Erik de Klerk voor de fantastische verslaglegging!)