FEIJENOORDSE MEESTERS

Alaska

Bij NS stonden secundaire arbeidsvoorwaarden vroeger hoog in het vaandel. Of je nu sprak over het bemiddelen bij een huurwoning, een lening of zelfs een voordelige hypotheek. Het kon allemaal! Ook het vrij-, of anders wel tegen een zeer gereduceerd tarief, reizen per boot of trein naar gebieden buiten onze vaderlandse grenzen; het was allemaal per CAO geregeld. Avontuurlijk aangelegde NS’ers en hun gezinnen maakten van de gunstige reisfaciliteiten veelvuldig gebruik. Neem Jan de Jager (uit Ipswich, Queensland in Australië) bijvoorbeeld… Hij had als kind het geluk dat zijn vader indertijd de functie van groepschef bij NS bekleedde. Zo kwam je nog eens ergens! Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of, en hoe, het werelddeel Noord-Amerika met NS-korting te bereiken is geweest, maar Jan maakte daar in 1980 in ieder geval wel deze foto’s van de Alaska RailRoad. Bijzonder aan deze spoorwegmaatschappij is het feit dat zij, in ieder geval toen, geheel op zichzelf stond en dus op geen enkele wijze verbonden was met het railnetwerk van de USA.

 

 

Foto boven (Jan de Jager): 'Bolle neuzen' uit het land zonder files. Deze imposante trekkracht is een F3 (of een F7?). Met de personentrein op de foto maakte de fotograaf zijn reis van Anchorage naar Mount McKinley.

 

Foto onder (Jan de Jager): Lange goederentreinen en permanente wintermaatregelen in de vorm van kolossale sneeuwschuivers zijn kenmerkend voor dit gebied. Voor wat betreft de dieselloc op de foto hebben we te maken met een GP38 of GP40. De echte kenners mogen daarover mailen!