FEIJENOORDSE MEESTERS

Frankrijk

Foto's boven: Rob van der Pols, Rob van der Rest,  Ben van Wevering, Rob Schippers en Martin den Dulk.

Onder de kop 'Grensverleggend sporen' mag een land als Frankrijk naar mijn mening niet ontbreken. NS en de spoorwegindustrie dáár hebben in het verleden immers teveel aan elkaar gehad. Daarbij doel ik natuurlijk op ons Nederlands materieel van Franse makelij (Alsthom; sinds 1998 Alstom), dat -zoals ik het maar zal noemen- tussen de 'lobbyperiode' met Engeland en Duitsland (Talbot/MAK/Bombardier) in, een vorm van 'grootvertegenwoordigerschap' op de Hollandse rails voerde. Dat een dergelijk beeld er ooit nog eens zal zijn, lijkt voorlopig niet erg waarschijnlijk. De ongelukkige verplichting om voortaan de richtlijnen van 'Europese aanbesteding' te volgen heeft hier natuurlijk alles mee te maken. Beter (SLT/V250) zijn we er tot nu toe niet van geworden. De èchte vakmensen op de bok vragen zich dan ook regelmatig af wat er, afgezien van de soms wat al te 'soepele vering', met Franse karren mis zou moeten zijn...

Foto boven (Rob van der Pols): Het is 30 juni 1974 wanneer een korte reizigerstrein van SNCF, getrokken door de BB-324 en een multiple-geschakelde soortgenoot, op het station van Foix in de Midi-Pyrénées arriveert. Voorafgaand aan de bestelling van de NS-1100'n deed dit materieeltype tussen 1949 en 1951 ook op het Nederlandse net dienst. Behalve het vierkante karakter van de bak lijkt deze locomotief niet zoveel overeenkomst met de e-loc 1100 te vertonen. Wie echter goed kijkt, ziet dat de buffers aan de draaistellen gemonteerd zijn. Hierin herkennen we dan weer wèl iets dat geldt als zeer specifiek voor de '1100'.

Foto onder (Elbert Conijn): De Franse BB-311 omgeven door modern spoorwegmaterieel op Paris Gare de Lyon in 1988. Met een leeftijd van een halve eeuw heeft de uit 1938 stammende machine haar betrouwbaarheid onomstotelijk weten te bewijzen. Onze e-loc 1100 zou later een vergelijkbare prestatie laten zien.

SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français), want gemakshalve hebben we nog steeds de neiging om over deze Staatsmaatschappij te spreken, vertoont afgezien van de materieelleverancies trouwens wel meer vergelijkbaars. De oprichting uit een aantal verliesgevende particuliere bedrijven in 1938 is daar slechts een voorbeeld van. Eén bedrijf gold in deze tijd trouwens als 'toverwoord', maar zoals bekend heeft de Europese politiek de klok daarin alweer teruggedraaid. Kansloze nieuwkomers mogen, genietend van een riante Europese subsidie een poosje de markt en onze arbeidsvoorwaarden 'bewerken', totdat uiteindelijk de sterkste overleeft en zich een monopoliepositie verwerft. Zó is de cirkel weer rond. Tja, jullie lezen het goed... dat ik van Politiek geen verstand heb... Over naar de plaatjes dan maar, waarvan ik hoop dat ik er nog een hele hoop mag plaatsen!

Foto (Rob van der Pols): Lange tijd mocht de Franse serie BB 8200 zich 'Heer en Meester' van het SNCF-goederenverkeer noemen. Deze opname werd in de Dordogne gemaakt in augustus 1981.

Foto's (Elbert Conijn): Wanneer we ons naar Frankrijk begeven, treffen we tussen Anduze en St. Jean du Gard de museumspoorlijn van de Train à vapeur des Cévennes. Daar werden op 25 juli 2008 te Saint Jean du Gard deze mooie platen geschoten van, wat we met een gerust hart mogen noemen, de Franse kloon van de Nederlandse DE 2200. De loc op de foto is de 902; gebouwd door de firma Schneider in 1958 voor afnemer Société métallurgique de Normandië. Naar verluidt beperkte de inzet zich tot het trekken van met mineralen beladen treinen (Train à vapeur des Cévennes). Loc 902 deed, samen met zusterloc 906, dienst tot aan 1995. De 906 heeft het inmiddels begeven en zou als onderdelenleverancier dienen voor de in 2012 nog altijd rijvaardige 902. Afgezien van wat verschillen in het uiterlijk, zoals een ontbrekende uitlaatdemper en een knik in de cabinewand, komen de technische gegevens van de afgebeelde locomotief volledig overeen met die van de vroegere NS-versie. Gewicht 72 ton, vermogen 900 PK, Vmax 100 km/h. De krachtbron bestaat uit de welbekende 8-cilinder Stork Superior diesel.

 

Foto's boven: Steven Bosdijk is een 'Feijenoordsemeesters-fan' uit de kop van Noord-Holland, die iedere foto en elke letter van mijn site zegt te lezen. Vooral de beelden en verhalen vanaf de 70'er jaren spreken hem erg aan, en daarmee ook deze 'Franse zusjes' van onze locserie 1600/1800 en 1700. Tijdens een fietstochtje, op 24-06-2008, in de buurt van Alpe d’Huez ontmoette hij deze in multiplebedrijf opererende locomotieven (de 7364 en 7374) in levenden lijve. Een mooi staaltje van vermogen in een prachtige omgeving!

Foto's onder: Op 10-02-2010 was de NedTrain'er Olaf Ronteltap op werkbezoek bij de SNCF-werkplaats Quatre-Mares in Rouen. Een camera neem je dan natuurlijk altijd mee! Daardoor kwamen deze plaatjes, van een bekend locomotiefmodel, uiteindelijk in de mailbox van Feijenoordsemeesters terecht. Links zien we de (50)7229 van Alstom; een loc uit één van de eerste deelseries met de frontruiten nog in een opvallend scherpe hoek. Je zou toch zeggen dat we dit uiterlijk hier niet kennen... En dat klopt ook, want vanaf een bepaald locnummer werden deze loc’s (en onze 1600/1700) met minder steile frontramen gebouwd. De wisselspanning-machine (1)15065 op de foto rechts heeft dan ook de minder steile frontpartij...