FEIJENOORDSE MEESTERS

Feijenoordse meesters op de HSL

(Met dank aan machinist Ed van Hengel en Jeroen de Rijke)

Eerder werd al aandacht besteed aan het feit dat ex-Feijenoorders intussen breed over het land zijn uitgewaaierd en zich daar tegenwoordig bezighouden met de meest uiteenlopende Spoorse zaken. Sommigen maakten in de achterliggende tijd promotie of begonnen zelfs een eigen Spoorwegonderneming. Verreweg de meesten bleven het machinistenvak trouw; ook al koos een grote groep uiteindelijk voor het werken in het reizigersbedrijf. Nadat op een zeker moment NS/Internationaal in beeld kwam, betekende dat voor een aantal collegae wederom de afweging of zij misschien in het avontuur met de toekomstige hogesnelheidstreinen zouden stappen. Dat er daarbij ook flink gepionierd moest worden, werd niet geschuwd en paste eigenlijk prima bij de vroegere Feijenoordse mentaliteit.

Foto's links boven (Ed van Hengel): Inmiddels heeft het toekomstige werkterrein van Internationaal gestalte gekregen. Het totaal nieuwe HSL-trac ligt gelukkig wel deels naast het reeds bestaande-. Kunnen we in de toekomst nog eens een keer zwaaien naar elkaar!

Foto's rechts boven:Terwijl Ed van Hengel zijn camera vanaf de nieuwe HSL-brug over het Hollandsch-diep laat klikken, rijden zijn collegae hier nog over de oude Moerdijkbrug voorbij.

Foto onder (Ed van Hengel): De holle constructie van de nieuwe HSL-brug bij de Moerdijk.

 

Na het leren van de Franse taal en het in Belgi examen doen voor de Belgische regel- en seingeving kon het feest op de 'trek-duw' beginnen. Met de op handen zijnde start van de HSL-zuid staat echter alweer de volgende omslag voor de deur. Uitgebreide instructies op het toekomstige HSL-materieel zijn daarom in volle gang, evenals het leren van alweer een geheel nieuw beveiligingssysteem. We volgen die ontwikkelingen allemaal op de voet, zodat er naast het gebruikelijke 'stangen' over het 'vermeende kwaliteitsproduct', in de vorm van de treinserie 600, nu ook oprechte belangstelling bestaat over het wel en wee van onze Internationale collegae op dt gebied.

Foto's boven en onder (Ed van Hengel): Het begrip 'serie 600' is voor tweerlei uitleg vatbaar. De 'vergissing' mogen we de Rotterdamse ex-Feijenoorders daarom niet kwalijk nemen. De rangerloc op de foto werd trouwens gebruikt om de Traxx onder de draad te slepen. Op de foto boven fungeert Onno le Comte als rangeermachinist. Onder acteert machinist Hans van de Ploeg nog een keer de rol van depotreserve. Hopelijk hebben de heren onderling niet teveel ruzie gemaakt over wie er op de 'Kikker' mocht...

Boze tongen beweren wel eens dat alle veranderingen de mannen en vrouwen van 'Internationaal' op een ongewenste eenzame hoogte doen belanden, maar Feijenoords bloed blijft volgens mij altijd Feijenoords bloed! Het bewijs daarvoor werd weer eens geleverd toen tijdens een recente Rotterdamse Traxx-instructie de waarde van de locomotief verklapt werd. De ex-Feijenoordse meesters van NS/Internationaal zouden daarop direct (met de nodige aaah's en ooooh's) naar een iets verderop staand 600'tje van Nedtrain gerend zijn. Al met al een stukje humor dat velen niet onbekend voor zal komen...

Foto's ( Met dank aan Ed van Hengel en Wim Lagerwij): In dertig jaar tijd is er heel wat veranderd! De ex-Feijenoorders Onno le Comte (machinistenopleider HiSpeed) en Willem Lagerwij in de strak-modieus gelijnde cabine van de Traxx. Ja, daarbij mag je best een beetje glunderen...

De ouderen (lees Feijenoorders) onder ons gingen meestal gelijk af op de 'kleine kar' om daarmee de Traxx binnen of buiten te zetten. Feilloos wisten ze alles nog te vinden, terwijl ook de bediening niets te wensen overliet. De hernieuwde kennismaking met de oude rangeerloc, waarop ze ooit het vak hadden geleerd, deed de meesten zelfs glunderen; nog harder dan wanneer ze op de Traxx mochten...

In vergelijking tot het 'bakkie' en ander materieel is de Traxx natuurlijk in alle opzichten subliem. Zo zijn de cabinedeuren in verhouding mooi breed en massief. Desondanks lopen ze toch opmerkelijk licht. Onopvallend kunnen ze daardoor op een zijdelings hellend stukje spoor ineens dichtvallen. Dat laatste is best listig! Een aantal hebben dat al ervaren en liepen een flink beschadigde duim op. Zo nu en dan ben je namelijk geneigd om bij een openstaande deur de binnenkant van de deurstijl te pakken... Onderling wordt er nu al 'gegrapt' over welke loc's een machinistenduim op hun geweten hebben. Je kunt bij 'Internationaal' daarom vragen verwachten indien je hand gesierd wordt met een pleister of iets dergelijks... 'Met de 111 gereden???' Zeker weten dat de Traxx-locomotieven onofficieel gedoopt gaan worden en daarbij de naam van een 'verbanddrager' krijgen!

Ed van Hengel (boven) op de Traxx 114. Ed begon zijn loopbaan als machinist net te laat om nog een 'Feijenoordse meester' te kunnen zijn. Was hij het wl geweest, dan had hij uitstekend in dat gezelschap gepast... Onder de eveneens ex-Feijenoorder Lex van het Veld (met dank aan Wim Lagerwij voor de foto).

Net als dat bij de NSR-locs het geval is, heeft ook de Traxx gereedschap, een V-helm en een overall aan boord. De vraag of er alsnog veiligheidshandschoenen met stalen duimen toegevoegd zouden worden, lag voor de hand. 't Was een foute vraag natuurlijk. Een van onze medecursisten uit Amsterdam zag in de deur van de 114 een kleine deuk zitten en vroeg zich af of er iemand met zijn duim tussen die deur had gezeten. Al redenerend stelde men dat de deuk best wel eens veroorzaakt kon zijn door het bonken op de deur om de aandacht van de collegae binnen te trekken!? Ook maakte 'onze' instructieloc (de 114) een nogal eigenaardig geluid bij het opzetten van n van de gelijkspanningstroomafnemers. 't Kwam een beetje overeen met het geluid van een bronstige walvis. Na het bedienen van de betreffende schakelaar leverde dat in toenemende mate allerlei speculaties op. Uiteraard gaat ook dit verhaal weer een eigen leven leiden...

Foto's boven (Ed van Hengel): Op de Watergraafsmeer in Amsterdam ligt de nieuwe werkplaats voor het onderhoud aan het HSL-materieel.

De foto onder is een spionagefoto van het toekomstige HSL-HiSpeed-materieel. Natuurlijk wordt de kleurstelling net als de in 2007 bestickerde ICR-rijtuigen...

*****

Intussen vordert 'het project' gestaag. Op 1 september 2007 trok 'Traxx 113' zeven rijtuigen met genodigden voort door de 'Tunnel Groene Hart'. Met de ex-Feijenoorder Gerard Mastenbroek achter de stuurtafel zal het gezelschap aan boord meewerken aan een evacuatietest bij de nooduitgang bij Zoeterwoude-oost. Weliswaar verloopt de start met anderhalf uur vertraging stroef, maar de oefening slaagt met glans...

Foto boven (Jeroen de Rijke): Gn 9:34 uur, maar dik over de klok van elf vertrekt de testtrein uit Utrecht. Een paar technische onvolkomenheden op de Watergraafsmeer waren de oorzaak van de vertraging...

Foto onder (Jeroen de Rijke): 'Ik maak foto's voor Feijenoordse Meesters'.... Dat ben ik k!, was het antwoord van machinist Gerard. Na het kopmaken te Rotterdam rijdt de trein net even voor 12:00 uur de HSL op.

*****

Foto boven (Jeroen de Rijke): Na een uitvoerige instructie vooraf en tenslotte de boodschap dat er brand in het laatste rijtuig woedt, begeeft iedereen zich naar de nooduitgang. In noodgevallen schakelt de tunnelverlichting wel in de zogenaamde daglichtstand. Eigenlijk hoop je als treinpersoneel dat je dit nooit echt hoeft te doen. De passagiers vinden het wel mooi. Wees nou eerlijk, waar schiet je zo'n plaatje.

Foto onder (Jeroen de Rijke): Tsja,...en waar stopt hier de bus? Toch was hij er, want je laat je klanten na de evacuatie immers niet in de kou staan.

*****

Foto boven (Jeroen de Rijke): Zo bleef de trein achter. Voor de machinist betekent het achterlaten van de trein dat de beugels op het dak gaan en de parkeerrem vastgezet wordt. Natuurlijk licht je niet de hand met een echte oefening. Deze foto werd dus gemaakt toen iedereen weer terug de trein in moest.

Foto onder (Jeroen de Rijke): Tunneluitzicht van de machinist...

*****

Foto's onder en boven (Jeroen de Rijke): Na de terugkeer van de HSL wordt nogmaals 'omgelopen' (spoor 15 in de rondte) te Rotterdam, waarna het snel weer terug richting Utrecht CS gaat. Voor alle HSL-zuid-pioniers is dat het formele eindpunt. Dit keer verliep de reis sneller dan op de HSL, waar met een slakkengang gereden werd.

*****

En daarna? Welnu, achter de schermen werd er hard gewerkt. Nog heel veel technische proefritten volgden, ook al bleef het nuttige aspect voor de klant voorlopig uit. Pas in de tweede helft van 2009 (ik weet niet eens precies wanneer) zou de treindienst heel voorzichtig een opstart maken. Alleen tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam en met een aantal inmiddels alweer vertrouwd aandoende Traxx'n met ICR-rijtuigen. Op 3 november 2009 besloot ik eens kennis te maken met deze nieuwe 'Fyra'. Met de opdracht om te passagieren van Schiphol naar Rotterdam, stapte ik zodoende om 11:02 in 'Fyra' 1030. Geen 'Feijenoordse meester' op de bok deze keer, maar met machinist Rob van Berckel Bik verliep de rit minstens even soepel. Tussen het 'nieuwe' landschap door reed hij de trein in minder dan 26 minuten naar Rotterdam. Dat is dus ongeveer even lang als dat de stoptrein van Rotterdam naar Dordrecht onderweg is. Fyra geeft daar trouwens een mooie aansluiting op; evenals op de Intercity. Gebruikmakend van de laatste is een reistijd van slechts drie kwartier van Dordrecht naar Schiphol mogelijk. Nu de rest van het project nog even volbrengen jongens...

Foto (Jeroen de Rijke): Een bewijs van onderlinge verbondenheid? Tussen deze V250 en loc 6504 lijkt het in ieder geval prima te klikken. Op 22 november 2010 is het koppel op doortocht in Rotterdam. In de CTA's van spoor 7 staat heel toepasselijk (Ansaldo) Breda aangegeven...

Namens Feijenoordse meesters hl veel succes toegewenst!

*****