FEIJENOORDSE MEESTERS

Meer foto's van de 'Hoekse lijn'



Afbeelding (Ansichtkaart uitgave Adr. Langeweg Jr.): Hoek van Holland. Het station in vroeger tijden...

Foto (Paul van Duin): 21 juli 1988. De oude spoorbrug bij Vlaardingen Centrum, kort na aanvang van de vervangwerkzaamheden van deze brug. Locomotief 1658 passeert met Nord West Express 236 naar Hoek van Holland. Ditmaal rijdt de trein in een kortere samenstelling dan gebruikelijk, want we tellen slechts vier rijtuigen aan de haak. De eerste twee rijtuigen zijn afkomstig uit Denemarken, de Danske Statsbaner, afgekort DSB (een tegenwoordig in Nederland nogal beladen afkorting). Achterop lopen een tweetal DB-rijtuigen. Het is waarschijnlijk dat het ontbrekende Oost-Europese gedeelte zwaar vertraagd is en als vervolgtrein zal worden ingelegd.

Foto (Albert Sas): 'De Loolaan' naar Vlaardingen. Hier passeert deze olietrein de halte Nieuwland op 13 juni 1981. Vooroplopende locomotief is de 2305. Van de erachter hangende 2200 is het nummer helaas onbekend. We kunnen dus alleen zeggen dat het een bruin exemplaar betreft...

Deze foto van Albert Sas wil ik graag in de vorm van een hele grote poster voor mijn verjaardag! De vraag is een beetje waar ik deze 'Hondekoppen' ter hoogte van de Vlaardingse Binnensingel op de site moet onderbrengen. Gezien de opnamelocatie is het hoofdstuk 'Meer foto's van de 'Hoekse lijn' voor de hand liggend, maar evengoed zou deze op 22-09-1982 gemaakte plaat van de welbekende 'Boottrein' ook passen in de pagina's over 'De treindienst' of die van 'Vlaardingen'...

 Foto (Albert Sas): Deze op 11-01-1981 gemaakte zwart-witfoto zegt waarschijnlijk meer dan ik onder woorden kan brengen. Natuurlijk kunnen de door de loc's 2319 en 2326 getrokken ketelwagens alleen maar voor Vlaardingen bestemd zijn en was de kleur van de 2200'n niet grijs maar bruin. Interessanter zijn zo mogelijk de handwissels aan de hand waarvan een geoefend oog direct kan zien wat de rangeermogelijkheden waren. De woningen langs het spoor zijn met hun glooiende lijn een goed voorbeeld van de wijze waarop men begin 1900 bouwde. Leefden de mensen daar werkelijk op aflopende vloeren? Verder vertegenwoordigden klassieke portalen hier nog een deel van de infrastructuur en de contouren van het stationnetje in de verte zijn die van Vlaardingen-oost.

 

Foto's (Albert Sas): Loc 2208 brengt op 20-03-1980 een 'Rheingold-Speiswagon' naar Hoek van Holland. De foto werd genomen vanaf de Vlaardingsedijk aan de oostkant van Station Maassluis. Het water in beeld is dus de Boonervliet. Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto (Albert Sas): Het uitwisselen van rijtuigen in Hoek van Holland bracht altijd wel het nodige extra werk met zich mee. Op de foto zien we op 16-09-1980 loc 2295 een dergelijke klus uitvoeren. Het rijtuig in kwestie ('Plan-E') zag je 'in de Hoek' overigens maar weinig. De meeste beschikten dan ook niet over een internationale toelating. Voor wat betreft de omgeving zitten we hier tussen Maassluis en Maassluis-west.

Foto (Rob van der Pols): Sprinter 2073 staat langs het perron in Schiedam Nieuwland 25 juni 1983. De zeer drukke spoorwegovergang in de Nieuwe Damlaan behoort alweer lange tijd tot het verleden.

Foto (Rob var der Pols): Station Vlaardingen Oost op 17 januari 1982. Zonder de huidige abri's, maar wel met machinistentelefoons op het perron. Verder is treinstel 2061 uiteraard nog geel van kleur.

Foto (Ton Odijk): Over de toekomst van de 'Hoekse lijn' gesproken... In maart 2011 voert men bij onder andere het 'Rotterdamse Openbaar Vervoersbedrijf RET' actie tegen de door de Politiek opgelegde privatisering. Op Metrostation Coolhaven had het bedrijf trouwens al eerder van zich laten horen. Wilt u mèt of zonder boter?