FEIJENOORDSE MEESTERS

Hoofdwerkplaats Tilburg 2

Foto's (Rob Schippers): Af te draaien wielbanden kunnen tijdens een bezoek aan de kuilwielenbank tegenwoordig gewoon op hun plaats blijven zitten. Dat stukje onderhoud was in het verleden omslachtiger. Lange rijen gedemonteerde assen wachtten geduldig op het moment dat zij op uit de kluiten gewassen draaibanken hun behandeling konden ondergaan. Het bovenstaande drieluik van 11-04-1975 geeft die oude werkwijze in het Tilburgse nog eens goed weer.

De voorste vier wielstellen op de bovenste foto zijn voorzien van nieuwe wielbanden en zijn ook al weer op profiel gedraaid. Voor dit kwartet resteert alleen nog de montage van de aspotten. Van de achterste twee wielstellen op die foto zijn wel al de aspotten gedemonteerd, maar de oude versleten wielbanden zitten nog om de binnenwielen. Op de tweede foto worden de sprengringen uit de wielband/binnenwiel gedraaid, zodat daarna de oude wielband van het binnenwiel verwijderd kan worden. De derde foto laat tenslotte twee wielstellen zien, die voor een kleine herstelling naar Tilburg gekomen zijn. Dat kan bijvoorbeeld vanwege een defect aan een aspot of aan de 'holle as-aandrijving' zijn geweest. Als de wielbanddikte bij zon kleine herstelling nog boven een bepaalde maat was (en het economisch dus niet verantwoord was om de wielbanden te vernieuwen), werd de wielband alleen netjes op profiel gedraaid, waarna het wielstel weer verder kon worden opgebouwd. Dit kon wel betekenen dat een wielstel soms langere tijd aan de kant bleef staan omdat er geen bijpassend wielstel beschikbaar was. De loopcirkeldiameters binnen een draaistel mogen immers nooit te veel van elkaar afwijken. Vooral bij de 1600/1700 luistert dat redelijk nauw, vanwege de grote tandwielkast in het draaistel die beide assen met elkaar verbindt. (Met dank aan Olaf Ronteltap voor het leveren van de aanvullende tekst).

Overigens komen de assen in kwestie mij door de zogenaamde 'brilstukken' - aan de zijkanten van de velg - voor als van Franse makelij (E-loc 11/1300). Van boven naar onder ondergaan wielbanden de metamorfose van 'oud' naar 'nieuw'.

Voor het gewone publiek was de Werkplaats Tilburg tijdens hoogtijdagen toegankelijk. Op 16-05-1992 was er een 'open dag'. Rob van der Rest maakte van het interieur verschillende foto's. Ook de karakteristieke draaischijf op het werkplaatsterrein buiten werd door hem vereeuwigd...