FEIJENOORDSE MEESTERS

Meer foto's van de e-loc 1200

 

Foto's (Peter Kleton): De e-loc 1200 in turkooizen tooi. Deze, naar verluidt, door de echtgenote van President-directeur ir. F.Q. den Hollander uitgekozen kleur, stond in de vijftiger jaren bij de Nederlandsche Spoorwegen als een symbool voor snelle reizigerstreinen. Omstreeks Pinksteren 1955 werd deze blauwgroene loc 1211 gesignaleerd achter het 'stationsgaas' aan de Markettenweg in Dordrecht. Slechts een paar 'klikken' met een 'Zeiss Ikon box' waren voor de jonge fotograaf voldoende om de imposant aandoende locomotief, samen met zijn broertje Kees, te vereeuwigen... Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto (Bertus Kers): NS-locomotief 1201 na de revisie te Wpl. Tb. in 1976. Opvallend genoeg kreeg de locomotief niet de toen al algemeen voorkomende geel-grijze huisstijl mee. Daarmee zou deze uit 1952 daterende machine voorlopig in een kleur blijven zoals de meesten die het mooist vonden. De 1201 kwam na de terzijdestelling uiteindelijk terecht bij de 'Werkgroep loc 1501 / Stichting Klassieke Locomotieven', alwaar zij in de oorspronkelijke leveringskleur Turquoise werd teruggebracht.

Foto (Rob Schippers): Loc 1219 in maart 1976 te Utrecht Centraal. Afgezien van de kleurstelling hebben we hier te maken de 1200 in de 'oer-uitvoering'; dus met uiterst zwaar te bedienen glazen cabineschuiframen in 'gelede' uitvoering en ronde klokken in de cabines. De ruiten in de cabinedeuren zouden later plaats maken voor massieve deuren. Verder zou het rooster in de neusdeuren verdwijnen, werden de front- en sluitseinverlichting gegroepeerd en maakten de gaasroosters aan de zijkant van de locomotief plaats voor in aluminium uitgevoerde 'spijlenroosters', zoals we die later ook zagen bij de e-loc's 1600/1700.

Foto (Cock de Goede): Een blauwe loc uit de serie 1200 (1225) staat in de zomer van 1979 met een stam rijtuigen van het type 'Plan-E' langs het perron. Behalve het blauwe 'kenbord' (links aan het portaal) met daarop de witte kilometeraanduiding '48', heeft deze foto weinig aanknopingspunten. De maker van de foto dacht aan Roosendaal, maar ik zelf meer aan 's Hertogenbosch. De met 'franje' uitgeruste stationskap en de 7 sporen tellende bundel, met daarop enkele van (de laatste) treinstellen Mat '46 en een Motorpost, zijn daar geheel mee in overeenstemming.

Foto (Albert Sas): De locomotieven 1205 en 1224 begroeten elkaar op 6 juli 1980 te 's Hertogenbosch. Feijenoord en Den Bosch hadden in deze tijd slechts een indirecte band. 'Feijenoordse meesters' rangeerden er met de Van Gend&Loos groepstreinen. Ook passeerden zij later dit station tijdens hun ritten via de zuidelijke route van Kijfhoek naar Amersfoort (via de Maliebaan!). Machinisten uit Den Bosch kwamen daarnaast op de Kijfhoek en er zijn overplaatsingen van Feijenoord naar 's Hertogenbosch bekend. Raadplegen we tot slot de geschiedenisboeken, dan ontdekken we dat Feijenoorders tot 1972 de 'Halve zolenlijn' bereden. Van deze route, die van Lage Zwaluwe via Hoge Zwaluwe, Made, Waspik en Vlijmen naar 's Hertogenbosch liep, beweren sommigen dat deze de naam had 'typisch Feijenoords' te zijn...

Foto (Rob van der Rest): Op 7 augustus 1983 dendert e-loc 1222 met IC 2508 het centrum van Rotterdam binnen...

Foto (Rob van der Rest): Kijfhoek, spoor 223 (let op de bevestiging van de spoorstaaf), 25-09-1983. Over smaak valt niet te twisten..., mooi was 'ie gewoon! Loc 1221 werd in dit geval dan ook wel gefotografeerd onder de meest gunstige belichtingsomstandigheden. Ongetwijfeld kunnen de bouwers van het 'kleinere spul' weer hun voordeel doen met deze foto en de gedetailleerd afstekende draaistellen in het bijzonder. Het enige minpuntje dat te ontdekken valt, is een los hangende slang van de treinleiding aan de bufferbalk...

Foto (Rob van der Rest): Niet verwonderlijk dat de fotograaf de omgeving voor deze close-up even liet voor wat hij was. Na het maken van de opname zou hij in zijn notitieboekje 'Loc 1220, 08-08-1985, Kijfhoek' vermelden.

Je, leuk die foto! Laat ik nou samen met Cor Vorderhaak, die toentertijd mijn 'Topz' was, mijn proefrit hebben gedaan met deze kar. Met de 1900 naar Venlo. Wat had ik een ruzie met de mix van een intermitterende dodeman en die kwiterende ATB-zoemer... Gelukkig liep het allemaal goed af. Als 'broekie' voelde ik mij desondanks helemaal geweldig op dit type loc. Wat een gevoel van macht gaf dat ding wanneer je ergens langs een vol perron het station binnenrolde. Voor mij is deze Wereldfoto dus een stukje onvervalst Jeugdsentiment! (Giel de Jong)

Foto (Rob van der Rest): Loc 1223 kruist als 'Llt' de Hordijk op 23-09-1983...

Foto (Rob van der Rest): Hoewel ik mij niet kan herinneren dat er ooit 'Corail-rijtuigen' in de 1900-serie meeliepen, is dat hier op 20-06-1983 wl het geval. Loc 1223 passeert met trein 1957 de Wester Hordijk. De diesel op het 'derde spoor' is de 2424.

Foto (Rob van der Pols): Een statieplaat van de gemoderniseerde 1213. We zien hier een bekende, maar niet meer bestaande, stek op Rotterdam CS. Op de 'kop van 18' staat loc 1302 en op spoor 14 loopt net een e-loc 1600 binnen. Opnamedatum is 25-06-1983.

Foto (Rob van der Rest): Op 01-07-1984 verlaat e-loc 1213 met trein 2155 de Moerdijk. Het oneven treinnummer laat er geen twijfel over bestaan dat we hier te maken hebben met de zuidkant van de brug.

Foto (Bas Blinksma): Voor altijd op het netvlies? Een getrokken Intercity passeert de Rotterdamse 'Hef' in 1988. De locomotief in kwestie is de 1216.

De locserie 1200 mocht dan klein van omvang zijn, in de Hoofdwerkplaats van Tilburg wisten ze er tijdens onderhoud allerlei speciale uitvoeringen voor te bedenken. 'Lappendekenlocomotieven' met in vierkantjes bijgewerkte lak (foto Bertus Kers) kent iedereen natuurlijk, maar voor het fotograferen van een 'in knieval' verkerende 1205 (Bertus Kers) was meer geluk nodig. De onder afgebeelde1207 (foto Rob van der Rest, mei 1991) stond heel wat eleganter op haar, van een Franse dieselloc afkomstige, tijdelijke draaistellen.

Foto (Rob van der Rest): Vier Intercityrijtuigen, met voorop de 1208, kort na het vertrek uit Dordrecht. Op de foto is goed te zien dat de boog tussen de 'Zwijndrechtse brug' en station Dordrecht in feite een haakse bocht is. De opname werd gemaakt op 30 april 1986. In deze tijd bestond er achterin het 'Dok' nog een kleine losplaats. Achter de locomotief is verder het groen van het tijdelijke plantsoen zichtbaar, dat op de plaats van de vroegere 'EMF DORDT' en de Victoria-fabrieken was aangelegd. De grote keien in het gras lagen ooit op de stenentrein die bij Oud-Zwijndrecht ontspoorde.

Foto (Ben van Wevering): E-loc 1204 trekt een 'bonte' trein binnen op IJsselmonde op 11-08-1995. De locomotief rijdt in deze tijd alleen nog maar voor NS/Cargo. Een lang leven zal haar daar overigens niet beschoren zijn, want er werd na de overname van het Reizigersbedrijf geen budget meer beschikbaar gesteld. Grote defecten zouden daardoor onvermijdelijk tot het definitief ter zijde stellen leiden.