FEIJENOORDSE MEESTERS

Meer foto's van Mat '46

Foto (Rob Schippers): Materieel dat tijdelijk niet gebruikt werd en niet teveel aan ruimte innam, werd in Rotterdam vaak aan de 'Blaakse zijde' (ook wel OZ genoemd) buiten de overkapping geplaatst. Dit op spoor 14b neergezette tweetje Mat '46, met het nummer 245, is daar op 07-09-1974 een voorbeeld van...

Foto (Rob Schippers): Stationnement van treinstel 261 op spoor 1 te Eindhoven. Het groene tweetje draagt op deze 29e juni van het jaar 1974 treinnummer 821 en heeft Maastricht als eindbestemming. Dat de materieelinzet zich beperkt tot een tweewagenstel heeft te maken met het feit dat het een zaterdag betreft. De trein in kwestie startte zodoende in Eindhoven.

Foto (Rob Schippers): De gekoppelde treinstellen 682 en 235 als doen op 26-06-1974 dienst als trein 4218. De beide stellen staan hier klaar voor vertrek naar Maassluis op spoor 3 van het Rotterdamse Centraal Station.

Foto (Rob Schippers): Treinstel 688 nadert over spoor 'A(rie)' het Rotterdamse Centraal Station. Geheel volgens de gangbare gebruiken, zal het materieel in Rotterdam keren om aan de volgende slag Hoek van Holland te beginnen. Onder het spoor loopt de Statentunnel, waarvan we links in de hoek nog net een stukje meekrijgen. Rechts staat op spoor '2M' een soortgelijk treinstel te wachten op de volgende inzet. Voor velen een bekend verhaal met bekende beelden... Toch moeten we voor deze opname terug naar 22 mei 1974!

Foto (Rob Schippers): Het mag dan tegenwoordig nauwelijks meer voorstelbaar zijn, het groengekleurde 'Materieel '46 was, met z'n zware stroomafnemers van Brown, Boveri & Cie (ook wel bekend als BBC), ooit een zeer algemene verschijning. Hier zien we de treinstellen 222 en 242 te 'Vlissingen opstel' op 4 januari 1975.

Foto's (Rob Schippers): Op 7 maart 1975 reed trein 2152 naar Amsterdam in een voor die tijd niet ongebruikelijke combinatie. Behalve de 'Hondekoppen' 781 en 321 liep ook de 271, een tweetje uit de serie Mat'46', mee. Tegen de forse neus van de Mat'54 stak het kleine neusje van het oudere treinstel wat fragiel af. Desondanks won de 'Hondekop' het in een afzonderlijke sprint met onze kleine groene vriend niet. Het onderlinge verschil in gewicht was daarvoor te groot. De omgeving waar de opname gemaakt werd, is wederom een vertrouwde: Rotterdam Centraal Station.

Foto (Rob Schippers): Vier tweewagenstellen van de serie Mat'46 zouden tijdens hun levensloop omgeschilderd worden van groen naar geel. Op de foto zien we zo'n geel exemplaar langs het tweede perron van het Rotterdamse Centraal Station. Om welk treinstelnummer het hier gaat is helaas niet bekend. Wel dat de foto werd genomen in maart van het jaar '75. Het mooi vinden van de gele outfit lijkt vooral een kwestie van smaak. Vast staat in ieder geval wel dat de 'genuanceerde' vormen van de snor op de groene variant stilistisch gezien wat fraaier ogen dan de wat bot overkomende grijze balk op dit gele exemplaar. Er zouden uiteindelijk vier gele '46-ers in omloop komen (de 279, 281, 295 en 299), die overigens kleine onderlinge verschillen aan de kleurstelling van de openslaande cabineramen vertoonden. Nemen we dit gegeven in aanmerking, dan zou het treinstel op de foto wel eens de 281 of de 299 kunnen zijn...

Foto (Rob Schippers): Bij het keren van de rijrichting en het wisselen van sluit- naar frontseinverlichting kon het wel eens gebeuren dat de machinist per ongeluk het draaien van de kleurenwisselaar van het hoeksein vergat. Op de foto zien we de gevolgen van een dergelijk foutje bij het in Rotterdam klaarstaande materieel ('46) voor de (stop) trein 14260 naar Maassluis. Het voeren van 'twee witte- en een rode' was overigens het officile frontsein zoals dat gevoerd diende te worden bij 'Verkeerd Spoor' rijden. In de tijd dat deze opname gemaakt werd (26 maart 1975) gebeurde dat nog volop; maar niet op de 'Hoekse lijn'.

Foto (Rob Schippers): Een station dat door de jaren heen op de n of andere manier niet veel aan herkenbaarheid heeft ingeboet, is Alphen aan den Rijn. Op spoor 1 staat daar in mei van het jaar 1975 dit treinstel uit de serie '46. Kijken we vandaag de dag rond op deze plek, dan moeten we helaas vaststellen dat het stationsgebouw en de klassieke beveiliging reeds lang verdwenen zijn. Goederenmaterieel, zoals hier in het verlengde van het eerste perron, zullen we er evenmin nog aantreffen. Overigens waren groene treinstellen, zoals hierboven, in de tijd dat deze opname werd gemaakt, ook al geen algemeen goed meer. Oud-mcn Chris van Langerak meldde ons in dat opzicht dat het nieuwe Mat '64 al snel zijn weg naar het 'Alphen-lijntje' had gevonden. O ja, het treinstel op de foto werd gereden door een Rotterdamse machinist. Zijn dienst hield eerst een ritje van Rotterdam naar Gouda in. Daarna volgde Gouda - Alphen aan den Rijn, waar gekeerd werd voor een 'tussenritje' Alphen - Utrecht Centraal. Met een vertrektijd van 7:48 uur was dit dus een echte kantoortrein voor HGB'ers. Helemaal 'passend' kon de dienstregeling van dit soort treinen trouwens niet genoemd worden. De over dit onderwerp nagestuurde mail van de fotograaf (een ex-HGB'er!) geeft hierover nog wat details weer:

'In 1968 deed op Ledn - Ut 'Plan V' zijn intrede in de vorm van de kersverse V3 431 - 438; tevens de eerste in het geel afgeleverde Vs. Dat was ook nodig om een half-uurlijkse basisdienst (met kruisen in Apn) te kunnen realiseren. Aanvullingsritjes Ut - Apn in de avondspits of Apn - Ut in de ochtendspits kwamen nog lang voor rekening van ouder materieel. Zowel vanwege de lagere aanzet als de aanvankelijk nog klassieke beveiliging werd met 7:48 uur ruim op tijd voor de kruising om 7.59 uur in Bdg (uit Apn) vertrokken. Na het gereedkomen van de kruisingsmogelijkheid in Ztw in de 80'er jaren, reden er zelfs tot in de 90'er jaren 'tussentreinen' met ouder mat vanuit Ledn. Deze drgl was tot in deze eeuw n van de weinige, die -als gevolg van het enkelspoor- niet 'gespiegeld' was. Voor de reiziger betekent zoiets, dat de aansluitingen op de eindpunten op de heen- en terugweg totaal verschillend waren. 

Komend vanuit de richting Ledn was de aansluiting op de 'noord-oost' comfortabel te noemen. Wanneer je terug met de 'noord-oost' vanuit Amf binnenkwam, had je op het emplacement een riant uitzicht op de dan al vertrokken trein naar Apn - Ledn. Van en naar het zuiden was het precies andersom. Vanuit het zuiden was, tenzij er sprake was van vertraging, de aansluiting redelijk. Omgekeerd werd de beheersing van de reiziger erg op de proef gesteld. Kwam je op spoor 11 binnen; dan zette de 800/900 op 12 zich tegelijkertijd in beweging. Alleen spotters konden nog royaal het nummer van het laatste rijtuig noteren (maar dat zijn er waarschijnlijk niet zo veel geweest).'

(Met dank voor de vele-, leuke mails over deze foto!)

Met de gedachte van 'even een plaatje van zomaar een Mat '46 in de 'hoge tuin' van Rotterdam' maakte Wil van den Hout in 1979 deze opname. Echt elegant zag het treinstel er met zijn nonchalant opengeklapte cabineraam en de op de neus geplette vliegen niet uit. Maar realistisch is deze digitale ontmoeting met deze oude makker wl. Na al die jaren lijkt het treinstel zelfs opgewaardeerd te zijn. In ieder geval zou je er als machinist zo opstappen!



Foto (Giel de Jong): Een momentopname uit de rangeerperiode van de fotograaf wordt gevormd door dit, begin jaren 80 genomen prentje. Rondom het in de nachtelijke uren vereeuwigde Mat '46 herkennen we spoor 13 van het vroegere Rotterdam Centraal Station.

Foto (Albert Sas): Onder winterse omstandigheden baant dit treinstel van het type Mat'46 ('Plan-A') zich een weg naar het zuiden. Wie vroeger vaak op dit station vertoefde, herkent misschien nog wel het stationsgebouw op de achtergrond en de op de voorgrond gelegen wachterswoning, waarvan het dak boven het passerende treinstel uitsteekt. Op de dag (12 december 1981) dat deze foto gemaakt werd, stonden beide nog in... Lage Zwaluwe!