FEIJENOORDSE MEESTERS

Meer foto's van 'Plan V / T'

Meer dan 40 jaar vormde Mat '64 een algemeen beeld op ons Nederlands spoor. Op deze pagina staan diverse opnames welke door de jaren heen genomen zijn; niet zelden met 'het Rotterdamse' als achtergronddecor. Lange tijd straalde dit typisch Hollandse materieel vooral saaiheid uit. Totdat de serie in 2016 van het spoor verdween natuurlijk! Het was toch wel fijn materieel, nietwaar? Hoe dan ook zorgen de hier afgebeelde foto's voor de nodige herinneringen.

Afbeelding (met dank aan Rob Schippers): Het  investeringsvoorstel van Mw aan de Hoofddirectie voor de aanschaf van de deelserie V13; zijnde de laatste bestelling voor Mat '64. Samen met de benodigde reservedelen was hier in 1975 35 miljoen gulden mee gemoeid. Omgerekend naar huidige financiŽle maatstaven kwam dat neer op een bedrag van 1.068.200 euro per treinstel. Voor de liefhebbers verduidelijken we even dat de afdeling 'Fe 112' stond voor de 'Werkenadministratie' en dat 'BIS' de afkorting was van het 'Bureau InvesteringSelectie'; bij insiders beter bekend als 'Fe 611'.

Foto (Rob Schippers): Op12-10-1975 nadert vanaf de 'Hoekse lijn' trein 4261 het Centraal Station van Rotterdam. Zoals dat ook nu nog het geval is, viel het arriveren- en het uitrijden van de 'stoppertjes' richting Maassluis in deze tijd vrijwel samen. Het groene treinstel uit de serie '46 staat dus niet op kopspoor 4M, maar rijdt over het naast spoor 'A(rie)' liggende spoor 'B(ernhard)'. Kijken we voor de neus van het nog vrijwel nieuwe treinstel 901 uit, dan merken we op dat er daar wel een stukje van de bezette 'lage tuin' in beeld is. Het seinbeeld 'dubbel-geel' (ter hoogte van de bomenrij vlak voor de Statentunnel) stond voor 'snelheid verminderen tot halve dienstregelingsnelheid'. Na 'dubbel geel' volgde altijd geel, waarna de inrijder van Rotterdam 'geel knipper' toonde. Het laatste betekende niet dat het spoor van binnenkomst per definitie bezet was, aangezien het gele sein het vlak voor de neus van de machinist in een vaste 'gele pit' kon veranderen. Strikt genomen klopte deze seinopvolging niet, maar door het beestje een naam te geven kon men machinisten zo dwingen om te anticiperen op het komende seinbeeld! Invoering van ATB en bij lichtseinen getoonde cijfers verhoogde niet alleen de capaciteit van de baanvakken. Het maakte eveneens het seinbeeld 'dubbel-geel' met al dan niet gekoppelde 'slim-sectie' overbodig. Een verklaring voor het vele zand op de foto schuilt mogelijk in de ophoogwerkzaamheden die in deze tijd werden uitgevoerd.

Foto (Rob Schippers): Treinstel 507 in het groen op het oude Rotterdam Centraal Station op 12-10-1975. Onder het nummer 5242 vertrekt het viertje Mat '64  vanaf spoor 9 in de richting van Schiedam - Rotterdam West.

Foto (Rob Schippers): Het interieur 1e klasse van de Abdk 420 zoals dat er in de zeventiger jaren uitzag. Rood velours, grijs formica met een motiefje, asbakjes in armleuningen en tafeltjes, zwart-witte prentjes aan de wand en schuifdeuren met dampdoorlatend gaas waren in deze jaren kenmerkend voor het de materieelsoort in kwestie. Waarschijnlijk heeft de 420 nooit een ander interieur gekregen, want in mei 1978 raakte het stel na de eerste van een reeks van drie ontsporingen in Oud Heeze onherstelbaar beschadigd.

Foto (Rob Schippers): Op 18 mei 1974 doet treinstel 893, als (stop)trein 3339 naar Roosendaal, Dordrecht-Zuid aan. Opvallend is het ontbreken van bebouwing, maar aan de hand van de bocht in het tracť en de betonnen elementen van de tunnelbak vlak vůůr het station is de plaats goed te bepalen...

Foto (Rob Schippers): De treinstellen 900 en 904 arriveren als trein 1039, de 'stopper' naar Dordt, op 19 mei 1974 op de halte Rotterdam-Zuid.

Foto (Rob Schippers): Vergezeld van de datum 31-05-1975 blikt deze foto terug op zowel de vroegere situatie in Woerden, als op de stoptreindienst tussen Rotterdam en Utrecht. Met een samenstelling van twee treinstellen op de dag, tot vier-, en zelfs wel vijf tweetjes in de spits, was deze treinserie jarenlang een bekende verschijning. We zien hier de 426 en de 864 (trein 9752) geduldig wachten op het sluiten van de overweg. In Gouda kreeg het vooroplopende treinstel de bestemming Den Haag. Het achterste deel vertrok enkele minuten later naar Rotterdam. Stoppen deden deze stoptreinen overigens niet  zo veel, want behoudens enkele uitzonderingen werd Vleuten voorbij gereden en van Utrecht Terwijde, Gouda Goverwelle (op de tekentafel Gouda Oost) en Capelle Schollevaar had nog niemand iets gehoord.

Foto (Rob Schipper): Ook voor deze mooie opname moeten we terug in de tijd, en wel tot aan 27 april 1977. Twee treinstellen van de serie 'Plan-V', de 420 en de 433, naderen de westelijke kant van Station Bodegraven. Het baanvak Alphen aan den Rijn - Woerden was in deze tijd ťťn van de weinig overgebleven geŽlektrificeerde enkelsporige baanvakken met klassieke beveiliging. In verschillende opzichten is de omgeving hier veranderd, maar een nauwkeurig vergelijk op Google Maps/Earth laat zien dat de bovenleidingportalen hier nog altijd op dezelfde plaats staan. Voor wie verder precies wil weten waar de arriverende trein zich bevindt, moet zich in plaats van het woonhuis op de achtergrond een blauw, aan de Spoorlaan gelegen, bedrijfspand voorstellen.

Plaatjes uit Delft ben ik op deze site nog niet tegengekomen, mailde de maker (Rob van der Pols) over deze foto. De genoemde locatie valt dan ook buiten het bereik van deze website. Toch deden 'Feijenoordse meesters' tijdens hun ritten in de reizigersdienst wel degelijk deze omgeving aan. Het is daarom niet denkbeeldig dat de machinist op het afgebeelde treinstel 521 ooit iets met depot Feijenoord te maken had. In het betonnen viaduct herkennen we trouwens Delft-zuid. De begroeiing langs de perrons laat zien dat deze halte op 19 juli 1978 nog aan de grens van de gemeente lag.

Foto (Bertus Kers): Zodra de spits voorbij is, gaan treinstellen die in de drukke uren 'versterkt' hebben, weer aan de kant. Ook dit treinstel is zo in 1971 in de luwte van de toenmalige fietsenperrons van Rotterdam een aantal uren rust gegund...

Foto (Rob van der Pols): Trein 4149 (stel 524) uit Hoek van Holland nadert de spoorbrug nabij Maassluis op 22 februari 1977.

Foto (Rob van der Rest): Een treinstel van de serie 'Plan-V' nadert Rotterdam CS in december 1974. Na het compleet zijn van de deelserie van vierwagentreinstellen begon pas de levering van de tweetjes. De laatste daarvan rolde in 1975 de fabriek uit. Productiemethoden van toen waren niet vergelijkbaar met nu.

Foto (Rob van der Rest): De als stoptrein ingelegde 824 en 447 passeren de Dordtsestraatweg tussen Lombardijen en Barendrecht op 10-02-1985. Net als op de foto hierboven vallen nog de grote ramen in de cabinedeuren op. De laatstgeleverde versies zouden voorzien zijn van kleinere exemplaren. Later zou de gehele serie daarvan alsnog worden voorzien. Een van de vele veranderingen die achteraf volgden, was de ombouw van bagageruimte naar zitcompartiment.

Foto (Rob van der Rest): Een tweetje 'Plan V', met het nummer 950, als stoptrein 9834 onderweg naar Rotterdam Centraal Station. Op de foto zien we het vertrek van de halte Rotterdam-Noord. Opnamedatum 5 april 1987.

Foto (Ben van Wevering): Een niet bij stel- en treinnummer bekende 'Plan-T' nadert op 07-04-1987 de halte Rotterdam-Zuid...

Foto (Ben van Wevering): Een vanaf Rotterdam-zuid vertrekkende 'stopper' naar Rotterdam op 07-04-1987.

Foto (Rob van der Rest): Uit de tijd dat ze nog mooi en glimmend en zonder de opgebrachte verf van anderen in het rond reden... Vanaf spoor '(K)arel' komt stel 518 op Rotterdam CS binnengelopen. Rechts is duidelijk het Postkantoor te zien en het toenmalige kantoorgebouw van Shell aan het Hofplein. Rotterdam CS, 28-04-1987.

 

Foto's (Ben van Wevering): Ook in de zomer van 1987 trekt Mat'64 trouw zijn baantjes langs de oude halte 'Zuid'. De perrons daar zijn echter gedoemd te verdwijnen, want de plannen voor de ondertunneling van de Nieuwe Maas zijn inmiddels definitief.

Foto (Ben van Wevering): Mat '64 op 'De Hef' in oktober 1988.

Foto (Ben van Wevering): Een treinstel 'Plan-T', kort na het vertrek op Rotterdam Lombardijen op 08-02-1989. Deze landelijk aandoende omgeving was destijds gesitueerd in de sporendriehoek tussen IJsselmonde, de Aansluiting Barendrecht en Barendrecht Vork. Het was ook het stukje land waar de paarden van de Feijenoordse machinist Merl Chin-On (hopelijk spel ik het goed) stonden. Door de aanleg van de HSL-Zuid en de fly-overs van de Betuweroute zou dit Rotterdamse beeld voorgoed verdwijnen.

Foto (Ben van Wevering): Uitzicht vanuit de Oranjeboomstraat op de 'Koningshaven'. We schrijven hier 08-08-1993. Onder het met gras en onkruid begroeide terrein ligt het beton van de nieuwe Willemsspoortunnel verscholen. In deze tijd heeft Mat'64 nog zeven jaar te gaan heeft (zegt men), maar omdat er rond de eeuwwisseling opnieuw een toekomstig materieelgebrek wordt voorzien, stellen we de gang naar de sloper wederom uit. Intussen zijn we zeventien jaar verder en we tellen gewoon door...