FEIJENOORDSE MEESTERS

Nieuw op deze site

 

 

'Op tijd remmen maatje... anders kom je op het Journaal!' (Jan Brinkman †)

_________________________________________________________________________________________________

 

 

_________________________________________________________________________________________________

Boeken en schijven

'N.V. Allan & Co’s Koninklijke Fabrieken van Meubelen en Spoorweg Materieel  1839 – 1960'

 

 

Zaterdag 22 april 2017 is er een nieuw boek over de geschiedenis 'N.V. Allan & Co’s Koninklijke Fabrieken van Meubelen en Spoorweg Materieel  1839 – 1960' uitgekomen.

Met de ondertitel 'Een vergeten bedrijf waarvan de producten nog dagelijks kunnen worden gezien', herinnert de inhoud ons aan een onderneming die voor veel Rotterdammers heel belangrijk is geweest. Behalve een stuk industriële geschiedenis komen uiteraard ook een aantal stukken Rotterdamse trots zoals de 'Blauwe Engel' en het Hofpleinstation aan bod. Dit fraaie boek zal niet via de reguliere boekhandels te verkrijgen zijn, maar op non profit basis door auteur Joop Harmsen zelf worden uitgegeven.

 

Prijs: 34,95 euro.

Formaat: 21 x 29 cm

Omslag: Hard cover in glans laminaat met gebonden rug

Papier binnenwerk: Halfmat, 190 pagina's

Afbeeldingen: 400 stuks in zwart/wit en kleur

 

Bestelling is mogelijk door het overmaken van 34,95 euro plus 4,95 euro verzendkosten (totaal 39,90 euro) naar rekeningnummer NL80INGB0001302066 ten name van J. Harmsen onder vermelding van de eigen adresgegevens.

 

Toezending per ommegaande na ontvangst van de betaling.


>>>
 

_________________________________________________________________________________________________

Treinstellen van de Nederlandsche Spoorwegen

ICM

 

 

Foto (Collectie Klaas de Waard (†) / Jasper C. de Waard): Ook al kon je vanuit de cabine de kleuren buiten onmogelijk waarnemen. Rijden met deze in KLM-tooi uitgevoerde 4011 gaf een extra dimensie aan het machinistenvak. De getoonde foto werd uitgegeven op een ansichtkaart van de Nederlandse Spoorwegen.

 

Door de sierlijke vorm leende de ICM zich uitstekend voor reclame- en promotiedoeleinden. De Jumbo-jet-achtige KLM-trein (4011) en de Martinair-uitvoering (4012) van de legendarische Boeing 747 waren de eerste experimenten. Verder kennen we de uitvoeringen voor Aegon (4011, 4012 en 4024), De Lage Landen (4050), Randstad (4050), Mendini (4023), de Kinderboekenweek (4028) en de Olympische Spelen (4241). Wat minder in de reclamesfeer was treinstel 4083, die in 1989 een confetti-uiterlijk kreeg opgeplakt ter gelegenheid van 150 jaar Spoorwegen in Nederland. In 1991 ondergingen een aantal koplopers, waaronder de 4070 en 4083, een gedaantewisseling voor het Wereldkampioenschap voetbal. Tot slot is er dan nog de 4444 (ooit een ‘kerst’-koploper), die grotendeels was voorzien van een interieur 1e klas. Daarmee is zelfs de vroegere Hondekop met het nummer 1970 (met de bijnaam Alie) vervangen. Hoewel Koplopers uiterlijk niet veel van elkaar verschillen, is er in technisch opzicht wel het nodige onderscheid. Zo kennen we bijvoorbeeld tractie-installaties in chopperuitvoering en in de versie met rijweerstanden. Viertjes beschikken over een later toegevoegde magneetrem en drietjes over een extra blokkenrem (poetsblokken). De treinstellen van de proefserie, 4001 t/m 4007, kenden een aantal verschillen ten opzichte van de vervolgseries, maar zijn inmiddels uit de dienst genomen. Uitzondering daarop vormt de middenbak van de 4007. Deze vervangt namelijk het uitgebrande looprijtuig van treinstel 4044.

 

>>>
 

_________________________________________________________________________________________________

Maassluis

 

Foto (Rob van der Pols): Dit plaatje van de voormalige 'Hoekse lijn' laat de op 2 maart 1979 uit Rotterdam afkomstige 826 zien. Het bewuste tweetje Mat '64 is hier zojuist gearriveerd in Maassluis. Achter de binnengekomen stoptrein trekken de bedrijfseigendommen van 'buizenboer' Key & Kramer de toen gebruikelijke aandacht!-

 

>>>
 

_________________________________________________________________________________________________

 

Actuele informatie over jubilea en afscheidsrecepties van machinisten (en andere collegae)

 

Wie komt mij op 17 mei 2017 Lex Way uitzwaaien?

Uiteraard rijdt onze Feijenoordse Lex nog een laatste trein. Daarover volgt nog nader bericht...

*****

 

 

Op woensdag 31 mei 2017 zal Kees Hartman na ruim 47 dienstjaren afscheid van NSR nemen.

Zijn laatste slag rijdt hij met trein  6851 naar Gouda.

Gvc    v. 13:56 uur

Gdg    a. 14:25 uur

En daar vandaan terug met trein 6846 naar Den Haag Centraal.

Gdg    v. 15:05 uur

Gvc    a. 15:34 uur

(Geen toilet aanwezig)

Er wordt voor Kees een afscheidsreceptie georganiseerd bij S.O.V. Den Haag aan de Ammunutiehaven 553.

Jullie zijn daar van harte welkom van 16:00 uur tot 18:00 uur!

>>>
 

_________________________________________________________________________________________________

Meer foto's van de 'Hoekse lijn'

Met ingang van 1 april 2017 beeindigt NS de exploitatie op de Hoekse lijn. De allerlaatste trein, met aan boord alleen genodigden, sluit in de vroege ochtend van 1 april 2017 het NS-hoofdstuk definitief af. RET neemt vervolgens het stokje over. Daaraan voorafgaand worden belangstellenden op zondag 26 maart nog wel in de gelegenheid gesteld tot het maken van een afscheidsrit.

Terug van weggeweest... Plan-V 846 tijdens het doorrijden over spoor 2 van Maassluis...

Tweewagenstel 273 van het NSM bij doorkomst te Vlaardingen...

De eveneens als Boottrein ingelegde hondekop-4 766 van de 'Stichting Hondekop' in de nadering van station Maassluis...

SGM 2964 halteert te Maassluis...

Foto's (4x Rob van der Pols): Het ingezette materieel bracht ons terug naar de hoogtijdagen van het baanvak, waarin naast de welbekende stoppertjes ook de boottreinen van- en naar Amsterdam hun recht claimden. Bij gebrek aan beter ontbraken helaas de Internationale treinen en het goederenvervoer van weleer, maar met behulp van deze pagina en een vleugje fantasie waren die wel in het geheel in te passen...

>>>
 

_________________________________________________________________________________________________

 

Actuele informatie over jubilea en afscheidsrecepties van machinisten (en andere collegae)

 

 

Per 1 Juli 2017 gaat de welbekende Feijenoordse meester BERTUS KERS genieten van pensioen en AOW.
 
Voor zijn afscheidsfeestje in 't Grenshoes te Enschede is iedereen bij dezen uitgenodigd!
 

>>>
 

_________________________________________________________________________________________________

Meer foto's van de 'Hoekse lijn'


Afbeelding (Ansichtkaart uitgave Adr. Langeweg Jr.): Hoek van Holland. Het station in vroeger tijden...

 

>>>
 

_________________________________________________________________________________________________

'Kabouterhuisjes'

De typisch ogende bijgebouwtjes op de Rotterdamse perrons (uitgezonderd het eerste) maakten tijdens de ombouw naar het nieuwe station plaats voor de huidige traverse. Het lijkt alweer zo lang geleden... Iemand noemde ze ooit 'Kabouterhuisjes'. Ook de naam van de Goedheiligman werd wel genoemd; ingegeven door de mijtervormige daken die voorbijgangers altijd wel een blik wisten te ontfutselen. Ook John Metselaar (Storingsmonteur te Rotterdam en zoon van de welbekende Arie Metselaar) en Rob van der Pols waren erdoor geďntrigeerd. V(er) voordat de sloper eraan te pas kwam, vereeuwigden zij voor ons de markante bouwwerkjes. Achteraf was dat zeker geen onverdienstelijk idee!

Foto (Rob van der Pols): Een 'kabouterhuisje' achter zich latend zet een onbekende 'Plan-V' op 24 oktober 1974 koers naar Maassluis.

>>>
 

_________________________________________________________________________________________________

Locomotieven van de Nederlandsche Spoorwegen

DE 2801

 

Foto (Collectie Klaas de Waard (†) / Jasper C. de Waard): NS-locomotief DE 2801, trots afgebeeld op ansichtkaart van de Nederlandse Spoorwegen.

 

Loc 2801 was als eenling weinig succesvol. Als prototype en product van de Nederlands/Franse combinatie Werkspoor / Schneider Electric deed zij tussen 1962 en 1968 dienst op het Nederlandse net. Idee achter deze proef was een Europese toonbanklocomotief. Erkenning zou de machine echter nooit krijgen. Alle onvermijdelijke kinderziekten zou de 2801 immers moederziel alleen moeten dragen. Dat leverde daarom, in feite geheel onterecht, al snel de bijnaam 'Kreupele Marie' op. Deze 1526 centimeter metende, 66 ton zware diesel redde het, ondanks de relatief hoog toegelaten snelheid van 105 km/h, dus niet. Overigens zou de 2801 na de terzijdestelling nog wel vele jaren zeer geschikt blijken te zijn als energieleverancier bij het Zeehavenbedrijf in Dordrecht. In 1983 volgde de schroothoop.

>>>
 

_________________________________________________________________________________________________