FEIJENOORDSE MEESTERS

Oude meesters

Wanneer een machinist officieel uitgerangeerd is, valt hij (na het drogen van de tranen) in de categorie 'Oude meesters'. Daar doen de oudjes het nog best. Met name wanneer ze met elkaar 'ouwe koeien' uit de sloot kunnen halen!

*****

Foto rechts (Cor de Rijke).

Op 29 april 2015 was het zo ver... Na zijn laatste rit met trein 5050, van Breda naar Dordrecht, wachtte ook meester Frans Ferwerda een warm onthaal door zowel oude- als jonge meesters. Met herinneringen aan 40 jaar spoor en de titel 'Oude meester' op zak, mag Frans zich voortaan fulltime wijden aan de taak van echtgenoot en opa. Feijenoordse meesters wenst hem daarbij heel veel plezier!

Bedankt voor onze gezamenlijke avonturen Frans!

*****

Foto's (4x Wim de Witte): Wederom komen er veel oude bekenden opdagen. Insiders kunnen zelf hun namen wel invullen...

Na 37 jaar zette de oud-Feijenoorder Frits de Bruin op 22 september 2014 zijn laatste trein langs het perron van Rotterdam. Tijdens de daarna georganiseerde afscheidsreceptie werd uiteraard nog even zijn arbeidsverleden bij NS/Goederen, NS/Reizigers en NS/Internationaal opgepoetst. Onze Wim de Witte schoot daar weer de nodige plaatjes bij...

Altijd goed voor een eervolle opname in het register van 'Oude meesters'. Bedankt Frits!

*****

Op zondag 30 juni 2013 zwaaiden we opnieuw een aantal markante spoormensen uit!

Iwan Baal, Adrie van Duivenbode, Glenn de Faria, Sijtze van Houten, Huub Monden, Ruud van Rosengarten, Arie Wander, Ton Denissen, Jacques Mouthaan en Henk Woerlee namen gezamenlijk afscheid op het
terrein van Voetbalvereniging Lombardijen...

Foto's (Rob van der Rest): Met al die bekende gezichten was het al meteen een gezellige boel. De oude Rotterdam Goederenfamilie was weer compleet!

Meer foto's zijn hier te vinden. Voor het verkrijgen van de originele formaten graag een mailtje naar de webmaster!

*****

Foto (Rob van der Rest): Het was op 15 januari 2012 dat (v.l.n.r. en van boven naar onder) Terry Verheij, Henny van Rijsbergen, Hans Apon, Henk Staal, Harm Bos, Jan Uittenbogaard, Joop Doolhof, de op Henk Meijvogel lijkende (?) bestuurder van de brandweerauto, Cor Knops en Harm Knigge op het terrein van 'Voetbalvereniging Lombardijen 'afscheid namen van hun collegae. Maar liefst zo'n 225 man waren aanwezig. Zelfs uit Venlo en BelgiŽ waren ze komen opdagen! Omdat het leggen van de traditionele knalseinen op een grasveld de nodige problemen opleverde, maakten de afzwaaiers deze keer gebruik van een heuse brandweerauto. Dat de loeiende sirene eveneens stemmingsverhogend werkte, laat zich daarbij raden. Na het in ontvangst nemen van alle felicitaties werd het een dolgezellige boel, waarbij een overheerlijke barbecue en lekkere salades niet ontbraken. Vťťl werd er bijgepraat en nog meer gelachen, want dat bleken deze oude meesters van Feijenoord gelukkig nog niet verleerd. Wat dat betreft had de jarige in het gezelschap het niet slecht bekeken. Opmerking als dat 'ie dat lekker goedkoop had opgelost' nam hij dus maar voor lief...

Als fotograaf voor 'Feijenoordse meesters' was Rob van der Rest bij de bovengenoemde happening aanwezig. Zijn foto's zijn hier te bekijken.

*****

Op 4 december 2010 had de DB Schenker-machinist Henk Meijvogel gedacht om even stilletjes zijn laatste dienst te draaien. Een afscheidsfeestje vond deze ĎFeijenoordse meestersí niet perse nodig, maar gelukkig dachten een aantal van zijn collegae daar anders over. Nadat eenmaal bekend was dat de 2225 van de SMMR voor deze gelegenheid gebruikt kon worden, ontstond er een levendige organisatie. Natuurlijk deed iedereen mee!

Foto links (Arjo de Haas): Een aanzienlijk leger rangeermachinisten en rangeerders zitten aan hun 'eigen' tafel in het personeelsverblijf op het vierde perron van Rotterdam Centraal. De lezende man met de zwarte baard is Henk Meijvogel. Uit het jaartal van de opname (rond 1980) kunnen we opmaken dat Henk hier aan het begin van zijn loopbaan staat. Op de foto rechts (Ron Westerbeek) staat loc 2225 op 4 december 2010 in alle vroegte klaar op het depot van de SSN. Voor de betrokken medewerkers zou het een lange dag worden...

Volgens de plannen zou Henk (toevallig!!!) in Venlo verrast worden. Na een vroege, koude start op het depot van de SSN op Rotterdam Noord Goederen, zou loc 2225, gereden door Ron Westerbeek, via Utrecht, ís Hertogenbosch en Tilburg naar Venlo gereden worden. Gedriehoekt dus, want in Venlo moest er op de neus nog even een passend spandoek bevestigd worden. Uiteindelijk zou loc 2225 als llt om 14:50 uur vertrekken naar de Kijkhoek. Zonder belasting rijden is een locomotief eigenlijk onwaardig, maar de tegenwoordige treinen zijn over dergelijke afstanden nu eenmaal te zwaar voor een enkele 2200.

Foto's (Ron Westerbeek): Na de koffie met een puntje vlaai (van ongeveer 6000 calorieŽn), werd de 2225 opgezocht. De argeloze Henk was zich tot op het laatst van geen kwaad bewust en moest ook weer even wennen aan de 2200. Dat duurde gelukkig niet lang. De techniek volledig beheersend zette hij zijn kar op de Kijfhoek netjes stil ter hoogte van de wachtende menigte. De winterse omstandigheden maakten de laatste rit van Henk Meijvogel beslist tot een memorabele. Dat moet in ieder geval wel de mening geweest zijn van de toeschouwers onderweg.

Klik op deze regel voor een filmpje van Olaf Ronteltap (de doorkomst in Acht).

*****

Zoals bijna te doen gebruikelijk is, legde de 'oud-Feijenoorder' Wim de Witte op 26 november 2010 de laatste rit van 'Feijenoordse meester' Ron Scheurkogel vast. Ron, we denken met plezier aan je terug en heten je van harte welkom bij het gilde van 'Oude meesters'...

*****

Wegens het bereiken van de VUT-gerechtigde leeftijd, werd op 24 juni 2010 de 'oud-Feijenoorder' Mijndert Schrik uitgezwaaid. Zijn laatste dienstreis voltrok zich als passagier van trein 5050 van Dordrecht naar Rotterdam. Behalve over het feit dat er vanaf de perrons onderweg al verschillende bekenden zijn compartiment binnenstapten, kon Mijndert zich bij de aankomst te Rotterdam ook nog eens verheugen in een perron dat propvol met receptiegangers stond. Daags na zijn receptie liet Mijndert daarover weten dat 24 juni 2010 voor hem en zijn gezin een dag is geweest die inmiddels genoteerd staat als een hoogtepunt van het leven... Via deze website wil hij iedereen daarvoor nog een keer bedanken!

Foto's Wim de Witte.

*****

10 december 2009 maakte de Rotterdamse machinist Gerrit Horsmeijer zijn laatste rit. Rob van der Rest legde daarvan weer het nodige op de gevoelige plaat vast. Zijn activiteiten bleven deze keer niet helemaal zonder gevolgen. Een oplettende NS-medewerker had op het station namelijk een 'verwarde man' gezien. Lopend van het ťne naar het andere perron bleef hij zo nu en dan staan en ongetwijfeld zou het slechts een kwestie van tijd zijn voordat hij sprong. Tja, en wanneer een collega na 40 jaar trouwe dienst net aan zijn laatste slagje is begonnen, is dat zeer ongewenst. Stel je eens voor zeg! Hij zou mogelijk te laat op zijn eigen receptie kunnen verschijnen...

Foto (Rob van der Rest): Vertrek vanaf Rotterdam met trein 4138. Uiteindelijk zal Gerrit Horsmeijer met trein 4153 'uit de Hoek' weer op Rotterdam arriveren.

De fotograaf van 'Feijenoordse meesters' had al die commotie trouwens niet in de gaten. In afwachting van de terugkomst van onze Gerrit bleef hij gewoon op het station hangen. Er is immers altijd wel iets te spotten... Achter de aanwezige agenten zocht hij dan ook niets bijzonders. Het was hem weliswaar opgevallen dat ze al een poosje over de perrons heen en weer liepen (alsof ze naar iets of iemand zochten); Rob had meer belangstelling voor de binnenkomst van de Fyra. Net toen hij daarvan een aantal foto's schoot, waren ze hem voorbij gelopen. Dat gebeurde trouwens vijf minuten later alweer. Maar goed, Rob ging zijn weg en de agenten de hunne. Na eerst nog een 'Plan-T' gefotografeerd te hebben, liep Rob terug naar spoor 1 om daar het 'kopmaken' van de Fyra op spoor 3 te fotograferen. Wachtend op het tegen de draad komen van de pantograaf zag hij opnieuw de beide agenten aankomen. Duidelijk in zijn richting deze keer, want er stond behalve Rob verder niemand op het perron. Na een vriendelijk: 'Goedemiddag', en van zijn kant de opmerking dat ze wel veel kilometers maakten, gaf de mannelijke agent te kennen dat ze hem moesten hebben. Al met al een beetje 'vaag', want ze waren elkaar toch minstens 3x voorbijgelopen. Was de melder soms niet in staat geweest om een goed signalement te verschaffen? Hoe dan ook had Rob zeker niet aan de rand van het perron gestaan; afwegend of hij nu wel of (nog) niet zou springen! Voor de goede orde legde onze fotograaf dus maar uit dat hij stond te wachten op een machinist die na 40 jaar trouwe dienst afscheid nam van het bedrijf en dat hij in de tussentijd wat plaatjes maakte. Natuurlijk schoot de agent daarop in de lach. Een 'springer' met een dikke camera op zijn buik is natuurlijk ook wel hilarisch...

Foto (Rob van der Rest): Getrokken door de Traxx 'E 186 116'; Fyra van Hispeed op het Centraal Station van Rotterdam...

Klik hier voor meer foto's...

*****

Foto's Wim de Witte.

Op 30 oktober 2009 maakte de 'Feijenoordse meesters' Jan Kloosterman na 42 dienstjaren zijn laatste rit. Met trein 5147 arriveerde hij tegen de klok van half twee op spoor 20 te Dordrecht. Onder andere Willem de Witte, Hans Zeilmaker, Nico Hol en Rob van der Rest legden alles rond de afscheidsrit en de daaropvolgende receptie op de gevoelige plaat vast.

Klik hier voor foto's van deze happening.  

*****

De ex-Feijenoordse meester Willem Flecken uit Dordrecht beŽindigde op 15 juni 2007 zijn loopbaan wegens het bereiken van de VUT-gerechtigde leeftijd. Met zijn laatst te rijden trein, de IC 2457 uit Amsterdam, arriveerde hij op deze dag om 15:48 uur in Dordrecht. Na aankomst werd er in het 'ontspanningslokaal' (DAVOS) te Dordrecht voor hem een afscheidsreceptie gehouden. (Foto's Wim de Witte)

*****

14 December 2007 was de ex-Feijenoorder Dick de Bruijn aan de beurt. Met het gebruikelijke ritueel met knalseinen werd hij met zijn laatste trein op Dordrecht onthaald. Een collega die net te laat was om hem (wegens een paar minuten vertraging) persoonlijk op te wachten, floot vervolgens het hele station bij elkaar... (Foto's Wim de Witte)

*****

29 Februari 2008 zwaaide de Dordtse hoofdconducteur Gerard Koster af. Ook op dit afscheid verschenen weer veel oude bekenden om samen met Gerard verhalen van vroeger op te halen en hem deze allerlaatste poets te bakken. Dat komt er dus van wanneer je als conducteur beweert dat je materieelstoringen voor 'Feijenoordse meesters' hebt opgelost.

Gerard, bij deze ben je bij ons vereeuwigd!

*****

Op 29 Augustus 2008 reed Cor Brugman zijn laatste 5100 van Rotterdam naar Dordrecht en terug. Sindsdien behoort hij tot het Gilde van 'Oude meesters'.

*****

Dat de 'oudjes' het in veel gevallen nog prima doen, blijkt maar weer uit deze fotocompilatie van Wim de Witte (zelf ook een 'oude Meester'!). Zoals we dat van hem gewend zijn, fotografeerde hij er weer lustig op los. In dit geval was dat tijdens een reŁnie in 'De Poort' in de herfst van 2008. Wim Westdijk zocht er voor ons nog even de juiste namen van de aanwezigen bij. Voor 't gemak trouwens wel in willekeurige volgorde: Freek Klok, Wim Blok, Aad v.d. Heuvel, Piet Steine, Co Niewold, Cor Jongenengel, Co v.d. Boogaard (Did), Arie Klever, Duurt v. Kampen, Jan Stroes, Henk Elsinga, Gerrit Dooms, Joop le Pair, Kees de Lange, Dries Heidema, Bert Evers, Rob Schaap, Piet Euser, Kees Verkade ('Hier zijn we terecht in Barendrecht') en Bram Neuteboom.

***** 

Mat den Outer

Foto's (met dank aan Steven den Outer): Mat den Outer in de rol van groentenboer, rangeerder, machinist en toekomstig 'vutter'. Als machinist had Mat natuurlijk standplaats Feijenoord!

Onder het toeziend oog van een grote schare professionele belangstellenden arriveerde in de middag van 6 december 2008 de 'ex-Feijenoordse meester' Mat den Outer met zijn laatste trein op de Waalhaven. Even voor drieŽn reed hij met de schitterend gerestaureerde loc 2225 van de 'Stichting Museummaterieel Railion' de speciaal voor deze gelegenheid neergelegde knalseinen af. Opmerkelijk was dat de museumloc in kwestie voor de eerste keer een respectabel gewicht in de haak had. Het ging dan ook om een regulier goederentransport; in dit geval in de vorm van de ongeveer 1200 ton wegende 40036 BP. Het hele spektakel  bleef overigens tot op het laatste moment een geheim voor de buitenwereld. Nergens werd er van deze speciale rit melding gemaakt.

Klik hier voor meer foto's...

*****

Foto's: Wim de Witte.

Dit zijn de foto's van het afscheid van Nico de Jong. Sinds 25 maart 2009 spoort deze Feijenoordse meester (na 40 jaar!) niet meer. Zoals gebruikelijk was de belangstelling voor zijn laatst te rijden trein weer overweldigend. Het ga je goed Nico!

*****