FEIJENOORDSE MEESTERS

Meer foto's van 'Plan-U'

Over het vroegere materieel van de Nederlandse Spoorwegen zijn we waarschijnlijk nooit uitgepraat. Evenmin raken we uitgekeken op de oude foto's die daarbij horen. Neem nou bijvoorbeeld deze platen...

Foto (Rob Schippers): 14 september 1974. Tiel in een grijs verleden en in een situatie die oude 'Feijenoordse meesters' nog gekend hebben. Achter de lege treinstellen 151 en 148 (trein 16141) het statige bordes, met rechts daarvan de getrokken uitrijder voor de richting Geldermalsen. Achter het NS-geel ligt in deze tijd nog de losplaats en de daarbij behorende de loods van Van Gend & Loos.

Foto (Rob Schippers): Op 16-05-1975 halteert de door loc 1151 getrokken D223 op het station van Arnhem. Een onbekend 'Plan U-stel' flankeert onder het treinnummer 7751. Voor Feijenoorders was deze locatie in deze tijd niet vreemd. Vanuit Dordrecht reden zij met hun diesel-drieën, over de niet geëlektrificeerde Betuwelijn, vanuit Geldermalsen door in de richting van Tiel, Elst en Arnhem.

Foto (Bertus Kers): De latere 12-cilinder 'MGO' in de 'diesel-drie' was van Franse makelij. Eerder werd een soortgelijke dieselmotor al gemonteerd in de locserie 2400/2500. De brandstofpompen van deze motor lagen evenwijdig aan- en tussen de cilinderrijen in. In dit geval zien we dat de pompen in één blok van 12 zijn ondergebracht. Bij de loc's kwamen ook wel twee blokken van 6 voor, die dan door middel van een kleine koppeling met elkaar verbonden waren.

 

Foto's (Cock de Goede): Dit uit 1976 stammende uitzicht op de Wantij- en de Baanhoekbrug vanuit een 'Diesel-3' herinnert mij ineens weer aan het feit dat treinstellen van de serie 'Plan-U' in de compartimenten niet waren voorzien van treinstelnummers (buiten op de bak stonden ze wel). Onze passagiers werden daar door ons in de voorkomende gevallen netjes op gewezen. Bijvoorbeeld wanneer we 's morgens het gedeelte voor de 'punttrein' in Gorinchem moesten ontkoppelen. We riepen dan niet alleen de betrokken treinstelnummers om, maar waarschuwden er tevens voor om vooral niet te ver uit de ramen te hangen... Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto (Rob Schippers): Deze 'Plan-U-stellen' op het station van Geldermalsen zouden een herkenbaar beeld voor menig Feijenoorder moeten zijn. Op spoor 4a staat het voor trein 7142 (Gdm-Ddr) bestemde treinstel 129. Over spoor 5a komt de stoptrein (16141), bestaand uit de nummers 151 en 148, uit Utrecht naar Tiel binnen. De foto werd gemaakt op 14-09-1974.

Foto (Rob Schippers): Treinstel 129 arriveert als trein 7159 te Geldermalsen op 14 september 1974.

Foto (Cock de Goede): Beschenen door het roodgekleurde avondlicht laat deze 'U' in het voorjaar van 1979 het station van Leerdam achter zich. Aan de bebouwing kwam in deze tijd al snel een eind en de Westelijke Parallelweg, die ook nu nog tot aan de Koenderseweg het trace in de richting van Arkel begeleidt, gaf je het gevoel volop 'buiten' te zijn...

 

Foto's (Cock de Goede): Zomaar een stoptreintje naar Dordrecht in 1982. We staan hier op spoor 1 in Gorinchem. Het markante bouwwerk op de achtergrond is de bij het station behorende goederenloods. De onderliggende foto geeft een indruk van het stationsplein in deze tijd. Behalve de herkenbare raampartijen van het 'Plan-U-stel' zien we een drietal 'auto's voor de gewone man' (C-Kadett's) en een eveneens legendarische Ford Taunus Combi. Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto (Arie Poots): Treinstel 118 op 21 september 1989 te Hardinxveld-Giessendam. Een leuk detail voor de Dordtenaren is het feit dat Gert Veenstra de conducteur op deze trein was. De aankomst in Dordrecht zou het einde van de dienst betekenen. Er werd dus stipt op tijd vertrokken!

Foto (Arie Poots): Het is 21 september 1989 wanneer treinstel 118 onder treinnummer 7148 op spoor 2 in Sliedrecht arriveert. Het genoemde treinnummer maakte deel uit van een 'slag Gorinchem'. Zoek de 1001 verschillen in de omgeving!

Foto (Arie Poots): Op 6 maart 1989 passeert treinstel 147 weer eens de oude brug over het Wantij. Nog vele malen zal een dergelijke beweging zich herhalen. In dit geval staat de teller stil bij trein 7130, zijnde de stoptrein van Geldermalsen naar Dordrecht...

Foto (Arie Poots): Ingelegd als trein 7160, van Geldermalsen naar Dordrecht, passeert treinstel 125 op 7 september 1989 de oude hefbrug over het Wantij.

 Foto (Arie Poots): Volgens de geldende omloop zou treinstel 149 op 12 juni 1989 onder meer als trein 7146 (Gdm-Ddr) worden ingelegd. Mooi schoon en net uit de revisie passeert het bewuste 'Plan-U-stel' op die dag de niet meer bestaande overweg aan de Zwijnskade. Deze bevond zich ter hoogte van kilometer 82 tussen Hardinxveld-Giesendam en Sliedrecht. Van het laatstgenoemde station zien we in de verte het van witte bakens voorziene voorsein staan.

Foto (Rob van der Rest): Na het noodzakelijke onderhoud op Feijenoord wordt 'Plan U-stel' 111 teruggebracht naar Dordrecht. De opname werd gemaakt op de zuidzijde van de Kijfhoek en dateert van 25 juni 1985.

 

Foto's (Frank Rijsdijk): Dit zijn twee van de weinige beschikbare platen van station Hardinxveld-Giessendam. Spoor 2, waarop dit dieseltreinstel in mei 1988 stilhoudt, is nooit algemeen gebruikt geweest. Op een enkele geplande trein na, werd het slechts gebruikt voor extra ingelegde 'kruisingen' of het noodzakelijke 'roestrijden'. Op de tweede foto zijn de te kruisen treinen op Hardinxveld te zien. Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto's (4x Ben van Wevering): 'Allemaal petroleumstellen', zouden we in 1989 tegen elkaar gezegd hebben. Ook de omgeving is weer welbekend; namelijk die van Dordrecht en Sliedrecht!

Foto (Frank Rijsdijk): Een vertrek van de stoptrein naar Geldermalsen (treinstel 148) uit Arkel op 23-07-1989. Feijenoorders reden zo maximaal drie slagen in een dienst. Voor de verandering stonden er in het weekeind ook wel twee slagen Dordrecht-Geldermalsen en drie keer naar Gorinchem op het kaartje. Voor je gevoel duurde zό'n dienst helemáál eindeloos.

Foto (Frank Rijsdijk): Vanuit Geldermalsen kwamen dezelfde treinstellen vanzelf weer terug in Arkel. Hier is de volgende bestemming Gorinchem, waar weer gekruist zal worden met de tegentrein uit Dordrecht.

Foto (Arie de Bondt): Afscheid vormt vaak een mooie gelegenheid om oude glorie te laten 'herreizen'. Toen NS op 9 december 2006 afscheid van de zogenaamde Merwede-Lingelijn (Betuwelijn) nam, maakte Plan-U-stel 113 van de HIJSM de nodige nostalgische gevoelens los. Op de foto vertrekt het treinstel uit Sliedrecht in de richting van de Baanhoekbrug over de Merwede.

Aan alles komt een eind; dus ook aan het leven van deze 'U' met het nummer 118. Ton Odijk fotografeerde in 2005 het door brand zwaar beschadigde treinstel op de Bokkeduinen in Amersfoort. De enige die met dit roemloze eindstation blij leek, was moeder natuur... en daarna de sloper uiteraard.