FEIJENOORDSE MEESTERS

Ritten met SMMR

De geheel gerestaureerde locomotief 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion verschijnt nog altijd met enige regelmaat op de baan. Voor filmopnamen haalde ze op 4 juli 2011 een viertal, voor het depot op Rtng bestemde, rijtuigen van de Stoom Stichting Nederland uit het Zuid-Limburgse Simpelveld. Daarnaast maakte de locomotief met drie rijtuigen op 9 juli 2011 een heuse 'Intercity-slag' naar de Stoomtreindagen van de Z.L.S.M. De in 1955 gebouwde diesellocomotief stond hierbij absoluut 'haar mannetje' en de vele mooie foto's die tijdens de genoemde ritten werden geschoten, zijn dubbel en dwars een speciaal hoofdstuk waard!

4 juli 2011

Foto (Cor de Rijke): SSN-rijtuigen onder een bewolkte atmosfeer langs spoor 1 te Simpelveld...

Foto (Paul Smeets): Ter voorkoming van een eventueel hoge koelwatertemperatuur nemen we op het depot van Z.L.S.M. eerst nog even water. Op de huif zit Ron Westerbeek. De webmaster bedient voor hem de kraan aan de voet van de waterkolom. 'Roep maar hó...'

Foto (Cor de Rijke): 'Treinklaar' onderweg van Simpelveld naar Kerkrade...

Foto (Paul Smeets): In Kerkrade aangekomen wachten we het juiste moment af om ons 'pijnloos' tussen de dienstregeling van Veolia te kunnen begeven...

Kijk naar ons vertrek uit Eindhoven op YouTube...

Foto (Paul van Duin): Doorkomst van de uit Simpelveld afkomstige trein 38111 ten noorden van de Moerdijkbrug op 4 juli 2011. De machinisten Ron Westerbeek (DB-Schenker) en Cor de Rijke (NS/Reizigers) beleefden aan dit mooie stukje nostalgie weer veel plezier!

 

 

Foto (Martin Vink): Trein 38111 had volgens de dienstregeling de status van Intercity. Ook de Zuidendijk nabij Dordrecht wordt zodoende met volle snelheid gepasseerd...

 

 

Foto (Bruno Batenburg): Op het Zwijndrechtse perron stond wederom een vriend van SMMR klaar. Deze mooie foto en dit welhaast nog fraaiere filmpje waren het resultaat...

Foto (Ben van Wevering): Tja, daar sta je dan in de 2e Rosestraat op 'Zuid'! Eén van de weinige plekken in Rotterdam waar het zicht nog niet belemmerd wordt door geluidsschermen en…sterker nog…, waar je naar stadse maatstaven nog een klein beetje het gevoel hebt 'in the middle of nowhere' te staan. Van de voorgenomen fotoserie kwam weinig terecht. Trein 38111 reed daar, 5 minuten vóór tijd, met 100 km/h net iets te snel voor...

9 juli 2011

Foto (Cor de Rijke): Aankomst trein 38101 (Utrecht - Kerkrade) op spoor 1b te Rotterdam Centraal. Machinist op de bok is de zeer bekwame Gerrit van Kalken, waarvan bekend is dat hij eigenlijk liever niet op de foto wil. Het sterk inzoomen, zoals hier gebeurd is, was voor het verkrijgen van een compleet beeld absoluut noodzakelijk...

Henry Reedijk filmde voor ons deze aankomst te Rotterdam...

 

Foto's (Cor de Rijke): Zoals vooraf beloofd tijdens de promotieperiode... 'Comfortabel gezeten in rijtuigen van de Stoom Stichting Nederland...' Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto (Bruno Batenburg): Doorkomst van een diesel-Intercity door Zwijdrecht 

SMMR op 9 juli 2011...

Foto's (Ferry Hoogvorst): Hoe dankbaar een regenachtige ochtend kan zijn? Goed, maar je moet dan wèl met je statief de regen durven trotseren... Passage met trein 38101(D) ter hoogte van de Beerpolderweg nabij Willemsdorp en de Moerdijkbrug.

Foto (Maarten Talsma): Grommend van tevredenheid nadert de 2225 van SMMR het Brabantse Boxtel...

Foto (Edward Bary): Anders dan dat dit met het reguliere IC-treinverkeer naar Heerlen en Maastricht het geval was, verliep de reis voor de SMMR-passagiers voorspoedig. Alleen het ingrijpen van de Netwerkbesturing (voorheen de Hoofdverkeersleiding) maakte dat de trein onderweg een enkele keer gepasseerd werd door een sterk vertraagde Intercity van NS/Reizigers. Op Station Roermond was dit bijvoorbeeld het geval. In Sittard daarentegen doorkruiste loc 2225 rond de klok van 11:20 uur, met de Intercity naar Maastricht alweer op de hielen, in één strekkende beweging het station. De op het perron wachtende passagiers lieten hun camera's bij deze gelegenheid volop 'klikken'. Vervolgens hadden zij slechts het nakijken, want zij zagen deze opmerkelijke combinatie die middag niet meer terug... Klik hier voor het verslag op de site van Edward Bary.

Foto (Cor de Rijke): Na de aankomst op Simpelveld worden de rijtuigen namelijk direct (geduwd) naar spoor 15 gerangeerd. Ze verdwijnen daar onzichtbaar in de loods, terwijl onze 2225 buiten voor de deur de wacht houdt...

Foto (Paul Smeets): Het zien van Zuid-Limburgs landschap betekent in dit geval dat de reis haar einddoel nadert...

Foto (Florian Scholten): Florian was één van onze passagiers aan boord. Ook hij stelde met genoegen zijn foto's beschikbaar. Deze plaat werd direct na de aankomst in Simpelveld gemaakt...

Foto (Edward Bary): Ondanks het feit dat de Stoomtreindagen van Z.L.S.M vooral in het teken van 'stoom' staan, had ons 'kindje' over belangstelling niet te klagen...

Foto (Mw. T. Luijendijk): Dat bleek wel toen we rond een uur of vier alvast begonnen aan de technische controle voor de terugrit. 'Wanneer we nu eindelijk eens uit beeld verdwenen!...' Pas nadat duidelijk was geworden dat onze (Jeroen de Rijke, Sander Husen en ik) aanwezigheid verband hield met het starten van de dieselmotor en de naderende rangeerwerkzaamheden, sloeg de stemming om in enthousiasme. Bij ons werd de stemming overigens wel even gedrukt door een onwel geworden toeschouwer, pal naast de loc. Hopelijk gaat het inmiddels weer iets beter met hem.

Foto (Florian Scholten): Een middagje slenteren, bijpraten met bekenden en niet te vergeten het opsnuiven van kolenstof en waterdamp, komt langzaam aan zijn eind. Het is ditmaal de eer aan mij om samen met rangeerpersoneel van Z.L.S.M. en Sander Husen van DB Schenker de daarvoor benodigde rangeerbewegingen uit te voeren...

 

Foto (Henry Reedijk): Terwijl Boyd nog altijd verstrengeld zit in de verstoorde treinenloop naar Heerlen, halen we voor hem de rijtuigen uit de loods. Het feit dat het aantal te maken bewegingen groot is, stoort in dit geval niemand. Van 15 naar 4; spoor 4 'in de rondte via spoor 1'; van 4 geduwd 'naar boven' en vervolgens terug naar 2 langs het perron. Tussendoor nemen we uiteraard ook de vereiste remproef. De voorbereidende arbeid voor Boyd zal na zijn arriveren slechts bestaan uit het nuttigen van zijn patatje... Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto (Pim de Rijke met de camera van z'n vader): Tussendoor wordt er ter hoogte van het opzichtersverblijf een extra stop ingelast voor het maken van nostalgische prenten...

Foto (Paul Smeets): Terug naar huis. Terwijl er in de cabine van de 2225 volop gewerkt wordt, worden de passagiers in de watten gelegd. Een aardige dame komt per coupe even onder de aandacht brengen wat er zoal in de Mitropa-keuken voor ons klaargemaakt kan worden. Dat noem ìk pas gevoel voor service tonen... Nou, doe mij dan maar een lekkere uitsmijter met een glaasje wijn erbij!

Foto (Bruno Batenburg): Een moment van bezinning op de Zwijndrechtse brug?

Foto (Bruno Batenburg): Trein 38103 en het decor van de Zwijndrechtse perrons...

Klik op deze regel voor een filmpje van Bruno Batenburg (2 x doortocht op Zwijndrecht)!

Foto (Florian Scholten): Aan het einde van een lange dag zet meester Boyd Suk de trein weer langs het perron in Utrecht. Na het uitstappen van de passagiers rest nog het omrijden van de locomotief en de terugkeer naar het depot op Rotterdam Noord Goederen. Moe maar voldaan kunnen we terugkijken op een geslaagde dag!

Klik op deze regel voor een filmpje van éne 'MrCobus72' (Omrijden loc 2225 en vertrek van Utrecht Centraal op zaterdagavond)

20 augustus 2011

Foto (Pjort Schraal): Op 20 augustus 2011 reed loc 2225 van SMMR onder het treinnummer 92640 van Rotterdam Noord Goederen naar Beverwijk. De foto werd genomen achter de slagbomen van de overweg aan de Pijlslaan te Haarlem Goederen.

Op 20 augustus 2011 reed loc 2225 van SMMR onder het treinnummer 92640 van Rotterdam Noord Goederen naar Beverwijk. Het doel van de reis bestond onder meer uit rangeerwerkzaamheden op het emplacement van Tata Steel in IJmuiden en het verrichten van een aantal kleine onderhoudswerkzaamheden. Na om 7:00 uur uit Rotterdam vertrokken te zijn, keerde de locomotief met haar bemanning om 17:11 als trein 92643 weer terug naar het depot van de SSN. Hoewel de dienstregeling niet aan de grote klok gehangen was, waren er onderweg toch weer de nodige fotografen op de been.

 

 

Foto (Maarten Talsma): Aankomst van de '92640' langs het perron op spoor 2b van Station Beverwijk om 8:20 uur. Door het gezelschap van een daar toevallig vertoevende BR186 076-3 leverde de aanwezigheid van een oude NS-diesel een bijzonder plaatje op...

 

 

Foto (Maarten Talsma): Met wederom jullie webmaster aan de rijcontroler werd er de op Bvhc (hetgeen lekker ouderwets staat voor Beverwijk Hoogovens Centraal) de nodige uurtjes gerangeerd. Later kreeg ik te horen dat Gerrit van Kalken en Ron Westerbeek (als 'kar-aap') liever buiten in het zonnetje hadden gelopen. Reizigersmachinisten zouden bovendien gewend zijn om langdurig op de 'bok' te zitten... O ja, de complete stoet op de gemaakte foto bestond uit de locomotieven 2225, de 2278 en 2368 (ex 2296) en 2 Hbis'n.

 

 

Foto (Pjort Schraal): Loc 2225 nabij Vogelenzang op 20 augustus 2011. Nadat het werk in Beverwijk erop zit, sturen de machinisten weer in volle vaart aan op de thuishaven Rotterdam. Ondanks een wisselstoring bij Delft en grote vertragingen in de reizigersdienst, weten de mannen van de SMMR het wederom klaar te spelen om trein 92643 stipt op tijd (18:16 uur) te laten arriveren...

 

 

27 augustus 2011

 

 

Foto (Olaf Ronteltap): SMMR-tractie in actie voor het NSM op 27-08-2011. Aan de haak een rijtuig 'Plan-W' en een 'stroomlijn postrijtuig', ofwel een 'Pec'.

 

Een week na de laatste inzet wordt de 8-cilinder 'Stork Superior' opnieuw aangezwengeld. Deze keer is de klassieke diesel ontboden bij het Spoorwegmuseum in Utrecht met het oog op het uitvoeren van rangeerwerkzaamheden met historisch NSM-materieel op de Maliebaan. Vervolgens zal de uit 1955 daterende machine, via het middenspoor tussen Bilthoven en Den Dolder, een fraai ogende sleep voertuigen overbrengen naar de HTMU-loods (Herstelpunt Tractie Materieel Utrecht). Tja, eerlijk is eerlijk, voor zo'n klusje in stijl is zo'n bruine 2200 helemaal geknipt...

 

 

 

De reis vanuit Rotterdam Noord verliep via Driebergen-Zeist. Daar werd 'kop' gemaakt om het Maliebaanstation te kunnen bereiken. Nico Spilt legde in Bunnik het voorbijkomen van de 2225 vast...

 

7 oktober 2011

 

 

Foto boven: Na het plegen van onderhoud bij NedTrain aan de Waalhaven, werd locomotief 2225 van SMMR op 6 oktober weer aan de baan toevertrouwd. Een dag later stond de loc in de stromende regen op Kijfhoek om vervolgens later die dag (onder de deskundige handen van Gerrit van Kalken) in Amsterdam (CS) weer op te duiken. Wachtend op zijn trein naar huis maakte Martijn Bijvoet deze mooie foto voor ons.

 

Foto's onder (3x): Huisfotograaf Rob van der Rest fotografeerde al eerder mee in dit avontuur. Hij legde op maandag 3 oktober een paar noeste SMMR-werkers (Ron Westerbeek, Jeroen de Rijke en jullie webmaster) op de Rotterdamse Waalhaven vast. Achtereenvolgens zien we Ron knippen aan één van de vele benodigde nieuwe pakkingen, die De Rijke jr. (Jeroen dus) vervolgens een plekje op de cilinderkoppen geeft. Met vereende krachten herstellen we tussendoor met behulp van een vlam en wat zilversoldeer een beschadigd koelwaterwaterarmatuur.

 

 

20 december 2011

Foto (Martin Klompe): Gespot met een GSM op de Maasvlakte! Harm Knigge zet op 20-12-2011 zijn laatste trein in bij de EMO. Voor deze speciale gelegenheid was loc 2225 van SMMR even van stal gehaald...

30 december 2011

 

 

Foto (Arie Poots): 'Jubileumlocomotief' 2225 van SMMR.

In de middag van 30 december 2011 draaide 'Feijenoordse Meester' en DB Schenker-machinist Cor Knops (samen met Ron Westerbeek en Adrie van Duivenbode) zijn laatste dienstje. Erg ver van huis hoefde hij op deze helaas gure-, en regenachtige dag niet, maar dat was dan ook een beetje met opzet zo gepland. Als verrassing werd ook voor zijn rangeerdienst in de 'Dordtse Zeehaven' de 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion ingezet. De werkzaamheden bestonden op deze op één ná laatste dag van 2011 uit het overbrengen van zijn een enkele VTG-ketelwagen (nummer 33 Riv 80 D-V TGD 787 4 340 - 2) naar het op-, en overslagbedrijf Standic aan de Wieldrechtseweg. Daar werden vervolgens ook twee met cyclohexanen beladen Wascosa-ketels uitgehaald. De bediening van een loc 2200 blijkt Cor op het industriegebied Dordrecht zeker niet verleerd te zijn. Gewoon een kwestie van opstappen en doen...

Foto's (Arie Poots 2x): Zo ging dat vroeger en zo ging dat op 30 december 2011... DE-loc 2225 beweegt zich stapvoets voort over de Laan van de Verenigde Naties in Dordrecht.

Foto's (Arie Poots 2x): Aangekomen op de Mijlweg is het even noodgedwongen 'benen strekken'.

 Foto's (Arie Poots 2x): Aangekomen bij de aansluiting Standic aan de Wieldrechtseweg...

 Foto's (Arie Poots 2x): Met uitgehaalde wagens wordt vervolgens de terugkeer naar het Dok bij het station aanvaard...

Foto (Arie Poots): Met uitgehaalde wagens in de boog van de Mijlweg.

 Foto (Arie Poots): Onder waarschuwen van het wegverkeer de oversteek van de Dokweg...

Foto (Arie Poots): Even vergeten hoe koud zo'n 2200 op een winterdag was? Nou, nog altijd even koud hoor Cor... tja, en zo ga je dan kleumend de geschiedenisboeken in!

21 januari 2012

 Sinds 21-01-2012 is het SMMR-depot op het terrein van 'Tata Steel' (voormalig Hoogovens) in IJmuiden definitief verleden tijd. In de vroege zaterdagochtend vertrok daarom de op Kijfhoek opgestelde 2225 naar het station van Beverwijk, voor het overbrengen van het laatste materieel. Voorafgaand aan het transport in de richting van het 'Rotterdamse', kon de vierkoppige ploeg er flink tegenaan. Behalve een aardige hoeveelheid rangeerwerk (met de webmaster aan de rijcontroler), verdienden namelijk ook onze 'koude reserves' de nodige aandacht. Voor een vlekkeloos verlopend transport gingen alle karren dus even boven de put. Het resultaat van onze inspanningen werd opnieuw beloond. Keurig op tijd en zonder problemen reden we onze dienstregeling uit.

(Met dank aan DB Schenker en 'Tata Steel'!)

Foto's (4x) Cor de Rijke.

Ondanks het niet algemeen bekend maken van de dienstregeling, wisten sommige fotografen ons toch weer te spotten. Op de fotosite van Pjort Schraal (even kijken bij 2012, week 3!) is meer materiaal te vinden. Eveneens is dat hier en daar het geval...

 

In de nostalgische omgeving van het 'Haagsche Hollands Spoorstation' is het niet zo moeilijk om te mijmeren over vroeger. Vooral niet wanneer er ook nog eens een driespan 2200'n op het toneel verschijnt. Terwijl we in de vroege avond van 21-01-2012 als locbemanning een strategisch plekje onder de monumentale kap uitzoeken (voor de koffie natuurlijk!), heeft fotograaf Jaap de Groot geheel andere plannen. De binnenkomst van trein 60123 legt hij vast op de gevoelige plaat. En het resultaat mag er zijn! Bijna iets om in een museum op te hangen. Of zullen we zeggen: 'neer te zetten'. Op zaterdagmiddag 28 januari 2012 arriveerde de 2225 namelijk (onder treinnummer 92616) rond de klok van half drie in het Utrechtse Malibaanmuseum. Gedurende een aantal maanden zal ze daar als publiekstrekker acte de présence geven!

 

28 januari 2012

 

Loc 2225 van SMMR naar Spoorwegmuseum!

 

Foto (Twan Klein): Doorkomst van SMMR-loc 2225 te Rotterdam Lombardijen op 28 januari 2012. De rijcontroler is op dat moment in handen van machinist Wim Berndsen.

 

 

Foto (Jeroen de Rijke): Vanaf Rotterdam rijdt ook Jeroen de Rijke mee op de 2225, die vervolgens via Driebergen naar de Maliebaan in Utrecht gebracht wordt. Op de foto zien we de binnenkomst op spoor 13 te Rotterdam CS.

 

 

Foto (Jeroen de Rijke): Netjes op tijd arriveren ze bij het museum, waar helpende handen klaar staan om onze locomotief naar haar plekje in het museum dirigeren. De rangeerwerkzaamheden vinden plaats in aanwezigheid van de bezoekers. Zij krijgen daarmee (onverwacht?) waar voor hun geld...

 

Klik op deze regel voor het zien van de video...

 

 

Foto (Jeroen de Rijke): Geflankeerd door een glimmend Pullman-rijtuig en een legendarische e-loc 1100 kan de diesel van SMMR vervolgens afkoelen en even bijkomen van het buitenleven...

 

 

Foto boven (Lourens Meijer) Loc 2225 in het Spoorwegmuseum op 31-01-2012. De lak is hier nog een beetje onder de indruk van het verblijven in weer en wind, maar op 1 februari 2012 is reeds een begin gemaakt met poetsen...

 

11 februari 2012

 

Foto's onder (2x Jeroen de Rijke): In de nostalgisch aandoende omgeving van het Spoorwegmuseum gaat het poetsen van de 2225 daarna gestaag verder. Op zaterdag 11 februari 2012 werd er door een vierkoppige ploeg opnieuw stukje glans aan de machine toegevoegd... Of poetsen ook in dit geval 'vrouwenwerk' is? Oordeel zelf!

 

 

 

 

Alsof de tijd heeft stilgestaan, belanden de 2278 (naast de 1608) en 2368 (ex-2296) voorlopig op de Waalhaven. Terwijl ze daar veilig achter de hekken van de firma Shunter staan, werden ze door Rob van der Pols op 11 februari 2012 even 'gekiekt'. Een poetsbeurt zit er hier helaas niet in...

 

2 mei 2012

Op 3 mei 2012 verliet SMMR-locomotief 2225 het Spoorwegmuseum aan de Utrechtse Maliebaan. Onder verantwoordelijkheid van de machinisten Wim Berndsen en Boyd Suk reed zij linea recta naar de losweg in het Brabantse Acht in verband met het ophalen van een overcomplete partij NS-verf (hebben we wat te doen...). Daarvandaan koos onze glimmende roodbruine combinatie de richting van de Rotterdamse Waalhaven, alwaar bij de firma Shunter de periodieke ATB-controlemeting zal worden uitgevoerd. Ondanks de ingelaste rustpauze startte de loc vlot en de reis verliep, ondanks 'wat rottigheid' met het seinstelsel als gevolg van blikseminslag, prima. Zoals de traditie dat wil werden er ook op deze dag weer wat foto's geschoten...

Foto's Olaf Ronteltap (3x).

17 mei 2012

 

Mede naar aanleiding van een aantal eerder geplaatste foto’s van de 2225 op 'Feijenoordse meesters', fietste Ben van Wevering op 17 mei 2012 naar de Rotterdamse Waalhaven. Zijn ijver werd beloond, want ter plaatse aangekomen bleek dat de 2225 nog altijd bij Shunter verbleef. In een decoratief decor van kleuren, waar menig bloemist jaloers op zou zijn, poseerde de glanzende machine tussen een aantal hedendaagse soortgenomen. Alsof op categorie uitgerangeerd, gaven ook de 2386 en de 2278 acte de présence. Dat waren tenminste nog eens ideale omstandigheden voor het maken van een mooie fotoreeks! Overigens komt onze 2225 binnenkort weer echt in actie. Met het oog op het machtig mooie 'Dordt in Stoom' (1, 2, en 3 juni 2012) zal de machine rond dit weekeind een aantal hand- en spandiensten voor SSN verrichten...

 

 

 

 

 

 

 

Foto's (6x) Ben van Wevering.

1, 2 en 4 juni 2012 (t.b.v. Dordt in Stoom)

Foto's boven (Olaf Ronteltap): Loc 2225 van SMMR te Emmerich op 2 juni 2012. Niet veel later vindt het vertrek, onder treinnummer 38100D, richting Dordrecht plaats. De ingelegde route loopt via de plaatsen Arnhem, Nijmegen, Den Bosch, Tilburg en Breda. De loc en 5 rijtuigen zullen deze keer tussen de 300 en 400 passagiers vervoeren.

Foto onder (Martijn Schurink): De naar Duitsland terugkerende avondtrein 38101D, net voorbij Dordrecht-Zuid op 02-06-2012.

Foto (Bruno Batenburg): Nogmaals trein 38101D in de omgeving van Dordrecht, maar nu even verderop gefotografeerd vanaf de Wieldrechtse Zeedijk...

 

 

Video ((Olaf Ronteltap): Op 2 juni 2012 werd de 2225 ingezet voor een Duits gezelschap (DGEG uit Bochum-Dahlhausen) dat een bezoekje ging brengen aan Dordt in Stoom. Met het overnemen van een trein in Emmerich begaf de loc zich sinds lange tijd weer eens een keer buiten de landsgrenzen.
In dit filmpje (dat staat op het eigen SMMR-account) zien we twee keer de grenspassage bij Babberich en ook een opname van het benodigde rangeerwerk in Emmerich.

 

Andere filmpjes die ik vond op You Tube zijn:

 

Deze, deze, deze en deze...

 

We kunnen terugkijken op een succesvolle rit, waarbij onze machine wederom uitstekend presteerde. Maandag 4 juni 2012 komt de 2225 voorlopig even voor de laatste keer in actie. Op deze dag aanvaardt zij de thuisreis naar het depot van de SSN in Rotterdam.

 

15 en 16 september 2012 (Stadskanaal onder Stoom)

Foto's van het succesvolle S.T.A.R. - weekend van 15 en 16 september, met daarin een weggelegde rol voor de loc's 2225 en 2278, zijn hier te bekijken.

Foto (Cor de Rijke): Stadskanaal, 16 september 2012. Loc 2225 van Stichting Museum Materieel Railion in gezelschap van 'Loc 6' van het Locaalspoorwegmuseum Haaksbergen Boekelo. Voor de roodbruine diesel was deze ontmoeting een jeugdherinnering, want op het moment van indienststelling in 1955 (57 jaar geleden!) deelden diesel- en stoomtractie nog het Nederlands spoor.

*****

Foto (Jeroen de Rijke): Een droom van een locomotief...

Met plezier presenteren wij deze promotiefilm van de Stichting Museum Materieel Railion. Ten tijde van de opnamen was loc 2225 te gast bij SGB Op geheel eigen wijze blies zij daar haar partijtje mee tijdens het evenement 'Sporen naar het Verleden'. Met jullie webmaster aan de rijcontroler wordt de kijker meegenomen naar de mooiste plekjes van de museumlijn Goes-Borsele. Klik op het linkje onder de foto!

Kijk voor meer informatie op www.smmr.nl

*****