FEIJENOORDSE MEESTERS

De sloop en vernieuwing van Rotterdam Centraal...

Foto (Roland v.d. Starre): Een overzichtsfoto van Rotterdam Centraal Station, genomen vanaf het dak van het PTT-gebouw rond 1979. Het 7e perron ontbreekt en op spoor 12 aan de oostzijde staat een rijwielwagon voor fietstransport naar Frankrijk. Op het Delftseplein (links onder op de foto) huisde de medische dienst van NS, waar je op volgorde van binnenkomst behandeld werd.

Op 16 januari 2008 gaf de Rotterdamse wethoudster J. Baljeu rond 9:45 uur het officiële startsein voor de sloop van het Rotterdamse Centraal Station. Gewapend met een helm en onder aanmoediging van de aanwezige pers zou zij met een zogenaamde 'knabbelaar' aan een hoogwerker wel even het eerste stukje van het 50 jaar oude gebouw afhalen. De beuk erin!, riep ze, om er vervolgens achter te komen dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan was... Zie het filmpje!

Foto boven (Cor de Rijke): De sloop is begonnen... Inzet Rob van der Rest in actie voor de Stichting 'Ons Rotterdam'.

Foto links onder (Cor de Rijke): Onder toeziend oog van de eveneens aanwezige 'stafmedewerker huisvesting' Cor Hensen (†), vinden na afloop vele interviews voor radio en tv plaats. 't Is een rotgezicht, zou Hensen later op televisie verklaren. Rechts onder (Foto Cor de Rijke): De trieste aanblik van een grotendeels gestripte stationshal...

Maar hoe dan ook, als alles volgens de plannen verloopt, zal er zes weken na deze handeling van dit door Seybold van Ravensteyn ontworpen stationsgebouw niets meer overeind staan. Op de plaats waar ooit de grote stationshal lag, zal dan de nieuwe uitgang van de Metro en Randstadrail worden aangelegd. De hele omgeving gaat trouwens op de schop en de maquettes 'van hoe het worden moet' lijken bijna ongeloofwaardig...

Foto's  boven (Cor de Rijke): Nieuw Rotterdam CS? Mooi of niet mooi, in de toekomst biedt dit nieuwe station in ieder geval plaats aan de verwachte 300.000 reizigers per dag in 2025! Ruimte en comfort zijn eveneens trefwoorden. De perrons worden integraal overdekt met een overkapping van 250 meter breed en 14 meter hoog, terwijl de toekomstige reizigerspassage wordt verbreed van 9 meter naar 49 meter.

Foto's onder (links Jan van Barneveld, collectie Rob van der Rest): Treinstel 437 uit de serie mat '36 'figureert' op Rotterdam Centraal Station op 7 september 1968. Daarnaast (foto Ivar Brands) vanuit min of meer dezelfde hoek gezien het uitzicht zoals dat in februari 2008 was. De enige overeenkomsten zijn het Groot Handelsgebouw ( op de foto rechts net buiten beeld) en het Postkantoor!

 

Precies zoals dat voorafgaand aan de sloopwerkzaamheden van Rotterdam Centraal Station werd aangekondigd, was vrijwel het gehele oude stationsgebouw op 25 februari 2008 verdwenen. Met de sloop van de oude perronoverkappingen zou dat anders gesteld zijn, want in het voorjaar van 2009 was de hele kap nog altijd onaangeroerd. Bovengronds wekte dat de indruk van een opgelopen achterstand, maar ondergronds werd er intussen hard doorgewerkt aan voorzieningen voor RandstadRail, welke ertoe moesten leiden dat de oude Hofpleinlijn in de zomer van 2010 aan kon sluiten op het Rotterdamse Centraal Station.

 

Foto boven: Een paar dagen voordat de slopers definitief een einde zouden maken aan het bestaan van de Rotterdamse stationshal, maakte storingsmonteur Raymond Kerkhof nog snel deze foto.

Foto's midden: Zowel Giel de Jong als Paul Ponsen legden in 2007 ons vroegere Rotterdamse personeelsverblijf op de foto vast. Giel deed dat direct na de ontruiming in september, maar Paul ging hem in maart van datzelfde jaar vόόr. Hoewel relatief jong, behoren deze opnames ook alweer tot de 'goeie ouwe tijd'. Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto's onder: Rob van der Rest

Het feit dat de sporen en de perrons nog relatief lang hun oude vorm behielden, was in juli 2008 voor onze jeugdige fotograaf Bruno Batenburg een mooie kans om nog een paar foto's voor 'Feijenoordse meesters' te schieten. Het uitzicht vanaf de nieuwe loopbrug leende zich daar, vanwege het vrije uitzicht rondom, goed voor. Heel veel fotografen hebben Rotterdam CS daarna eveneens op een originele wijze vastgelegd. Een drietal Rotterdamse monteurs van NedTrain (Kees van Dongen, Ton Odijk en Raymond Kerkhof) bedachten zelfs het plan om in 2010 de voortgang voor mij vast te leggen... voor alweer een nieuwe pagina op 'Feijenoordse meesters'...

Foto: Rotterdam Centraal Station, Westzijde.

Foto: Rotterdam Centraal Station, Oostzijde.

 PERSBERICHT 

Vooruitlopend op de 1:1-versie is op 14 oktober 2008 in Railz Miniworld de openbaarvervoer terminal vanRotterdam Centraal opgeleverd.

Gedurende 38 weken hebben 2 personen, gemiddeld 2 dagen per week gewerkt aan de maquette op basis van originele bouwtekeningen. In tegenstelling tot alle andere gebouwen die te bewonderen zijn in Railz Miniworld, bestaat de openbaarvervoer terminal nog niet in het echt. Eric van der Meer, projectmanager van de echte openbaarvervoer terminal, spoorse zijde, grapte dat hij blij was met het resultaat. ‘Het bewijs dat het mogelijk is om aan de hand van de bouwtekeningen de openbaarvervoer terminal binnen tijd en budget op te leveren.’

 

Het spoorse deel van de openbaarvervoer terminal is in aanbesteding. ProRail verwacht hiervoor begin 2009 een opdrachtnemende partij te kunnen contracteren. Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt een openbaarvervoer terminal met internationale allure waar alle vormen van openbaar vervoer bij elkaar komen.