FEIJENOORDSE MEESTERS

Het 'smoelenboek'

Foto's boven: Wim de Witte.

Van verschillende kanten lieten oud-Feijenoorders mij als webmaster weten dat het een goed idee zou zijn om op 'Feijenoordse meesters' een zogenaamd 'smoelenboek' te maken. Wat mij betreft is dat geen enkel probleem. Machinisten (jong, oud of gepensioneerd) die ooit  standplaats Fo hadden, en die het leuk vinden om aan dit initiatief mee te werken, worden verzocht hun meest markante (dienst)foto te sturen naar:

OudFeijenoorders@gmail.com

Vergeet niet je volledige naam te vermelden met het oog op het voorkomen van spelfouten in het onderschrift. Laat het liefst ook even weten in welke periode je Feijenoord als standplaats had, of je nog rijdt en voor welke vervoerder.

*****

Foto (Tim Goorman): Op 28 september 2014 mocht ik het plezier beleven om over de museumlijn van het Groningse S.T.A.R. een gezelschap Britse spoorwegliefhebbers (Mercia Express) te vervoeren. Zoals zich dat laat raden was de ingezette locomotief de 2278; die vroeger jarenlang op Feijenoord in depot is geweest. Voor zo'n gelegenheid trek je natuurlijk wel even een speciaal T-shirt aan. Daarmee wil ik als webmaster van Feijenoordsemeesters dan wel voor één keer in het 'smoelenboek'.

Een uitgebreid verslag is te vinden op de website van SMMR

Ook staan er foto's op https://www.flickr.com/photos/timtrein/sets/72157647727966447/ en https://www.facebook.com/tim.goorman.7/photos_all

*****

Foto (Giel de Jong): Een Rotterdams machinistenuitstapje (1993) naar de Oosterschelde met oud-Feijenoordse gezichten. Van links naar rechts op de bovenste rij: Peter van Eerten, Wim Lagerwij, Peter van Duin, Rob de Groot, Ton Lubbers, Dirk Bontebal, Rob van Leeuwen, Aad de Knijff, Eldert de Redelijkheid, Rob Schaap, Frits Rombout, Henk Staal (?) en Giel de Jong. Zittend in het midden op het dek Arie Paardekam en Arjo de Lang (†). Uitstapjes als deze werden destijds gefinancierd uit de door de directie beschikbaar gestelde 'motivatiegelden'. Elk rayon kon de besteding naar eigen inzicht invullen. Door sommigen werd er zo heel wat afgevaren en gevist. Machinisten binnen het Rayon Rtg zagen uit de genoemde pot overigens nooit iets ten gunste van het korps terug. Voor zover ik mij dat kan herinneren ging de inhoud naar een fietsenplan voor de Gronddienst...

*****

Foto (collectie Wim Westdijk): Voorafgaand aan de officiële openingsrit van de Willemstunnel op 15-09-1993 werden machinisten ingewijd in de kunst van het tunnelrijden. Deze foto werd gemaakt op het nieuwe Rotterdam-Zuid en toont ons de instructiemachinisten aan wiens vakmanschap wij destijds werden toevertrouwd. Onder de aanwezigen bevindt zich Wim Westdijk zelf, maar we zien ook een aantal andere bekende gezichten. Op de achterste rij van links naar rechts: Hans Edelman, Dick Cardinaal, Wim Blok, Rob Schrӧter, Wim Westdijk en Peter Franken. Daaronder (een beetje door de knieën) Wim Flecken, Arjo de Haas (†) en André van Rij. Zes 'oud-Feijenoorders' en drie Rotterdammers. Met dank aan de leuke herinneringen jongens!

*****

De Rotterdamse en oud-Feijenoordse machinist Michel Goossens, zoon van 'Feijenoorde Meester' Arie Goossens (†), in zijn jonge jaren op de bok van dieselelektrische rangeerlocomotief 621. Dit winterse plaatje werd gemaakt op de Waalhaven rond 1981. De spoornummers 51 en 52 op de vrijbalken herinneren aan de tractiesporen aldaar. Over de elegant groetende rangeerder kunnen we kwijt dat deze voor velen een goede bekende moet zijn. Maar hoe luidde zijn naam ook al weer? Was het Yildrim of misschien Yilmaz? We horen het graag...

*****

Foto links: (Peter Havermans): Op 09-07-2013 reden de 'Feijenoordse meesters' Jacques Mouthaan en Peter Havermans een retourtje Kijfhoek - Sittard. Jacques maakte zo, na veertien jaar eerder de bok voor het bureau verruild te hebben, alsnog zijn begeerde afscheidsrit. Geheel in de stijl die hem past, verliepen de ritten met de 61080 en de 63804 zonder verdere poespas. Slechts een blikje Cola een 'shaggie' (voor Peet) waren de stille getuigen. Zoals het een rasechte Feijenoorder betaamt, zat de gebruikte e-loc 1600 Jacques nog helemaal in de genen. Het bedienen van de techniek vormde voor hem dan ook geen enkel probleem. Terugkijkend op de carrière van Jacques kunnen we stilstaan bij zowel leuke- als minder leuke ervaringen. Toen zich op 30 november 1992 de treinramp bij Hoofddorp voltrok, was Jacques de machinist van de naderende tegentrein (IC 2112 Roosendaal - Amsterdam). Door zijn bijzondere oplettendheid wist hij destijds te voorkomen dat hij op de ontspoorde rijtuigen inreed. Ik weet dat deze ervaring bij hem een diepe indruk achterliet. Alleen door de wol geverfde machinisten kunnen zich hierbij werkelijk iets voorstellen. Waarschijnlijk ook wel bij het verschijnsel dat een mens met dit soort bagage naar een zekere zin van compensatie zoekt. Zo meldde Jacques zich ooit op het depot in dienst met een duikbril (met snorkel) en zwemvliezen vanwege een al vele dagen aanhoudende wateroverlast op de '40-sporen'. Tijdens het collectief wegleren op de Gooilijn, met een DE6400 onder leiding van de Roosendaler Ron Verstraeten, werd gestopt op Bussum-Zuid. Aan een oude vrouw op het perron werd vervolgens gevraagd of we 'zo wel goed gingen' in de richting van Hilversum. Als vanzelfsprekend kon de uiterst verbouwereerde dame niet veel anders dan bevestigend knikken en wijzen. De aanwezige groepschef, die anders wel een geintje wist te waarderen, kroop uit louter schaamte zowat onder de stuurtafel en smeekte ons of we nu asjeblieft eens met dit soort dingen op wilden houden. Het toeval wil dat ook Peter Havermans en ik (hoezo sterke banden?) bij deze instructierit aanwezig waren. De vierde was de Feijenoorder Richard van Krimpen. 

Foto rechts: Nogmaals Jacques Mouthaan, maar nu tijdens zijn 'lonely sabbatical' in Canada (voorjaar 2013) in het gezelschap van de hoogste- en dikste boom van Vancouver Island. Met de maatjes van 76 meter hoog en 9 meter in omtrek zit een eventueel vervroegd pensioen er voor deze 1000 jaar oude reus voorlopig niet in. Voor de goede bekende ervoor wèl... Bedankt voor al  je fijne collegialiteit Jacques!

*****

Foto (Dink de Witte): Met voetbal heb ik niet veel, behalve wanneer een 'Feijenoordse meester', zoals hier in maart 2013, op het veld de 'bal-orde' handhaaft. Goed bezig Nico (Hol)!

*****

Foto (Manuel van der Lugt): Dit is de oud-Feijenoorder Goof Snoek. Normaal gesproken staat hij niet in de voorste gelederen om om de kiek te gaan, maar rond de eeuwwisseling moest hij er op zijn latere standplaats Dordrecht toch aan geloven. Welkom in het Smoelenboek Goof!

*****

De Feijenoordse monteur Peter Bakx in zijn jonge jaren achter het stuur van één van de vele 'werkplaatst-voertuigen' die het bedrijf rijk was (een Simca 1100). Peter kende iedereen en iedereen kende Peter. Deze fervente aanhanger van de Rolling Stones was dan ook een ware meester in het bedenken van collegiaal kattenkwaad. Geheel onverwacht ontvingen we bericht van zijn overlijden op 22 november 2012. Peter, die slechts 66 jaar mocht worden, werd in besloten kring begraven. Voor wat betreft deze website was hij verantwoordelijk voor een niet onaanzienlijk aantal bijdragen. We houden hem daarom graag op deze wijze in ere...

*****

'Feijenoordse meester' Cees Schaap in de cabine van zijn VIRM te Rotterdam CS op 4 maart 2010. Helaas moesten familie en collegae veel te vroeg afscheid nemen van hem, want hij overleed op 59-jarige leeftijd tijdens zijn vakantie in Roemenie. In onze herinnering blijft Cees altijd Cees; een markant vakman en een uiterst collegiaal- en sociaal bewogen mens. Cees werd op 21 augustus 2012 met de gebruikelijke korpseer begraven.

Foto boven: Wim Lagerwij.

Foto onder (Hans Zeilmaker): Het is 28 november 2007 wanneer Cees Schaap als 'sleutelaar' zijn collega Frits van de Peppel bijstaat. Toevalligerwijs werd de foto gemaakt in Cees woonplaats Zwijndrecht. De trein is een '5000 serie' (Mddm); die in deze tijd ook wel bekendheid genoot als het stoppertje naar Leiden.

*****

Foto (Manuel van der Lugt): Een 'Feijenoordse meester' die het eveneens verdient om in de reeds bestaande galerij opgenomen te worden is Nico Keijner. Deze foto werd gemaakt op zijn latere standplaats Dordrecht.

*****

Foto's onder en boven (Collectie Gerard ten Napel): Na zijn Feijenoordse periode kwam Gerard ten Napel via Rotterdam in Roosendaal terecht. Daar werd hij na verloop van tijd groepschef en vervolgens operationeel manager. Als zodanig kon je Gerard later ook in Rotterdam weer tegen het lijf lopen...

Behalve 'oud-Feijenoordse meester' Gerard ten Napel zullen er niet zo heel veel collegae geweest zijn die, met behulp van de welbekende 'emmer met kwast', in de gelegenheid waren om de kop van dit treinstel te reinigen. In tegenstelling tot de oostelijk van Kijfhoek gelegen weilanden, doet dit stukje 'Siemens-fabrikaat' dan ook helemaal niet vertrouwd aan. We verheugden ons zodoende dus weer op jullie verhelderende verhalen over deze lightrail-achtige verschijning. Maar, afgezien van een enkele reactie met de inhoud 'geen idee', bleef het voor de verandering even helemaal stil. Edoch, het regenachtige weekeind van 14 op 15 juli 2012 was voor onze trouwe bezoeker Arie Poots aanleiding om toch nog eens zijn archieven in te duiken. Daarin vond hij het volgende:

Foto (Arie Poots): Roosendaal 6 januari 1990. Een 'onder' 1500 volt te beproeven Metro-treinstel van Spaanse makelij wordt geflankeerd door een oer-Hollandse 'Plan V' met nummer 457.

'Begin september 1989 kwam in de hoofdwerkplaats Tilburg een bijzondere gast aan in de vorm van een driedelig metrostel, gebouwd door Ateinsa in Madrid, met een casco van MAN en draaistellen en elektrische installaties van Siemens. Na testen in Tilburg reed men vanaf oktober 1989 tot en met december 1989 vele proefritten tussen Roosendaal en Breda.
De laatste van de serie ritten op dit baanvak vond plaats op 22 december 1989. Op dat moment had het stel maar liefst 5000 kilometer achter de rug; een afstand die de in
Medellín gevestigde afnemer als duurtest aanhield alvorens over te gaan tot de uiteindelijke afname van de benodigde 42 stuks. Het metrostel, dat overigens het Nederlandse profiel nogal te buiten ging, maakte behalve honderden slagen op Breda eveneens een slag Kijfhoek voor stoorstroommetingen aldaar. Medio januari 1990 bezocht het stel de werkplaats in Maastricht voor een 'rondje kuilwielenbank'. De laatste rit, op 8 februari 1990, voerde naar de Waalhaven en hield verband met de verscheping naar Colombia.'

Tja, en dat ligt geheel in de lijn met wat Gerard zich herinnert...

Foto: Een elders van Internet 'Geleende' plaat voor het goede doel met daarop een impressie van de metro in de Colombiaanse miljoenenstad Medellín. De machinisten Gerard ten Napel en Jan Timmers waren tijdens de speciale ritten op het NS-net voor de duur van de proef aangesteld als pilot. Het bewuste materieel rijdt nog altijd rond in Colombia.

*****

Foto (collectie Harm Knigge): Deze foto werd gemaakt op 13 december 2007 tijdens een opleidingsdag voor de loc BR 189. De machinist in beeld is de 'oud-Feijenoorder' Harm Knigge. Harm verdiende van 1974 tot 1979 zijn brood op het 'behandelstation' IJsselmonde. Daar deed hij achtereenvolgens dienst als stationsassistent/rangeerder, 'sloffer' op de 'A en B-sporen', 'omrijder' en 'kar-aap'. Na het voltooien van zijn opleiding tot rangeermachinist werd Harm, vanwege een tekort aan rangeerpersoneel, gedurende een half jaar werd aangesteld als rangeerder op de Botlek, alwaar ik hem in gedachten nog met een rode vlag (en samen met voorman Hannie Sloot (†) voorop mijn over de Welplaatweg rangerende DE2400 zie staan. Totdat hij werd meegezogen in de maalstroom van de liberalisatie beperkte Harm's voorkeur zich tot het rijden van alleen 'dieseltjes'. Met de aantekening 'volledig bevoegd' loodste meester Knigge op 20 december 2011 zijn laatste trein naar de EMO-Maasvlakte. Voor deze speciale gelegenheid was overigens loc 2225 van SMMR van stal gehaald...

*****

'Feijenoordse meester' Tom van Driel maakt graag van de gelegenheid gebruik om via dit medium even alle oude bekenden te groeten. Op een e-loc 189 is hij hier met een kolentrein onderweg naar Oberhausen-Osterfeld. Na 11 jaar Rotterdam Goederen en een even lange periode van bivakkeren in het Rotterdamse reizigersbedrijf, is Tom alweer enige jaren werkzaam bij Rotterdam Rail Feeding.

*****

Rob Keijzer reisde op 21 juli 2010 even terug in de tijd. Ooit rangeerde hij met deze locomotief (DER660) in het Rotterdamse... Tegenwoordig behoort de gerestaureerde machine tot de collectie van het Lokaalspoorwegmuseum Haaksbergen Boekelo.

In dit 'smoelenboek' verdient ook de 'oud-Feijenoorder' Rob Keijzer een eervolle vermelding. Hij begon in 1967 bij NS met het doorlopen van de Technische Vakschool Tilburg (richting electro), waar hij zijn reismaatje Jan Kloosterman leerde kennen. Twee jaar later werd Rob als 'monteur bovenleiding' op de Waayer gestationeerd, waarna hij al snel een interne sollicitatie naar de functie van machinist indiende. Zijn opleiding tot rangeermachinist op Feijenoord was het resultaat, gevolgd door de 'grote diesel', ofwel de opleiding locomotieven 2200 en 2400 voor het treinbedrijf. Na een aantal jaren furore als 'Feijenoordse meester' gemaakt te hebben, waagde Rob Keijzer in 1975 de stap naar de Spoorwegpolitie in Rotterdam, waar hij ook zijn latere echtgenote leerde kennen. In 1989 verdween Rob ineens uit beeld wegens aanstelling bij de Gemeentepolitie Gorinchem (later de Regiopolitie ZHZ). Maar voila! Met een paar mailtjes over en weer is Rob Keijzer weer helemaal terug van weggeweest. Bijgaand een fotocompilatie...

Foto's collectie Rob Keijzer.

Het kan trouwens bijna niet missen, of de vader van Rob was ook een Spoorman. Luisterend naar de naam Cor Keijzer, was hij in de oorlog (vanaf 1943) werkzaam bij de Spoorwegrecherche en na 1950
in de rangeerdienst als voorman / rangeerder op (waarschijnlijk) de RMO.  Nadien werkte Cor een paar jaar bij de in- en uitgangscontrole op de halte Rotterdam-Zuid en vervolgens de laatste 3 jaar voor zijn pensioen (halverwege de 70'er jaren) in het magazijntje op Feijenoord. Zodoende kon het voorkomen dat vader en zoon elkaar hielpen bij het via de Engelsman doorwisselen om met een loc op het depot te komen.

*****

Even vergeten, maar mede dankzij het bestaan van onze website niet verdwenen. Jan Gosselaar was machinist op Feijenoord in de periode 1970/1976. Totdat andere avonturen hem bij NS weglokten, was Jan ook nog RET-machinist (rangeren elektrische tractie) op Rotterdam Centraal. Samen met zijn collega-machinisten, rangeerders en het Posten-personeel genoot hij van deze geweldige tijd. Zijn zuinig bewaarde foto's zullen menigeen de nodige herinneringen bezorgen...

*****

Foto overgenomen van www.pvnsr.nl

Theo van der Sande lijkt op 4 december 2010 nog altijd niet bang te zijn voor de Goedheiligman. Maar ja, van deze 'Oud-Feijenoorder' mag dan ook gezegd worden dat hij (samen met een aantal andere doordouwers) wèl veel nobele energie in de Rotterdamse personeelsvereniging steekt. En laat dit locale Sinterklaasfestijn nu net altijd door diezelfde club georganiseerd worden... Met de 'PvNSR' kun je trouwens meer dan alleen Sinterklaas vieren. Afhankelijk van je eigen individuele belangstelling kun je er bijvoorbeeld dammen, biljarten, dansen, sjoelen of de fotohobby delen met anderen. Maar er is natuurlijk veel meer. Zo heeft ook de oude Werkgroep 1501 haar wortels in de 'Personeels vereniging N.S. Rotterdam'.

Lid worden van deze sinds september 1965 bestaande personeelsvereniging kost slechts een prikkie. Alle NS'ers en oud-NS'ers zijn (met hun gezinsleden) van harte welkom!

*****

Is dit niet prachtig?! Net als vroeger zien we de 'ex-Feijenoordse meester' Rinus Thijsse (hij is op de onderstaande foto de 83 reeds voorbij!) weer op de bok van de kolengestookte 8800. Breed lachend, want dat doe je toch zeker wanneer je eindelijk een aantal jaren van stilstand achter je kunt laten. NS-locomotief 8811 is sinds 2010 technisch weer tip-top bedrijfsvaardig en heeft SSN-depot Rotterdam-Noord als thuishaven. Helaas ligt de nadruk op 'thuis'. Het is namelijk niet erg waarschijnlijk dat ze ooit op de vrije baan zal verschijnen. De lage maximum-snelheid en het ontbreken van de Wettelijk voorgeschreven ATB-installatie is daar debet aan. Maar, zo verklaart een eveneens nauw aan deze loc verbonden Remmo Statius Muller: 'Het oorspronkelijke karakter van de machine wordt op deze wijze tenminste geen geweld aangedaan'...

Foto's boven en onder (Remmo Statius Muller/Rinus Thijsse (†): Is de volgende kar misschien een 3700?

*****

Foto's boven (collectie Ron Scheurkogel): Op 29 juni 2006 vereeuwigd op het 'eigen station' Dordrecht...

Na een dienstverband van bijna 40 jaar, kwam de Dordtse machinist Ron Scheurkogel op 26 november 2010 voor de laatste maal (met trein 5051) over de 'Zwijndrechtse brug'. Zijn arbeidsverleden omvatte niet alleen het 'Feijenoords meesterschap', maar eveneens de functies van hoofdconducteur (Rtd) en lokettist (tot aan het Haagsche Mariahoeve aan toe!). Ook jij een welverdiende plaats in het 'Smoelenboek' Ron!

Foto onder (Wim de Witte): In 40 jaar tijd van Locomotor naar SLT... De laatste werkdag op 26 november 2010...

*****

Een bekende 'Feijenoordse meester' is Hispeed-machinist Gerard Mastenbroek. Hier poseert hij op 9 april 2004 -nog in het oude 'Internationale-uniform'- voor een gezelschapstrein ('Blauwe Gentiaan'). De fraai ogende klassieke-, Duitse V200 werd destijds op het traject Emmerich-Amsterdam v.v. gepiloteerd door Gerard. Zoals dat bijna te voorspellen is, kende Gerard het dienstdoende locpersoneel (van DB) uit de Stoomwereld (SSN), waarin Gerard zelf ook actief is. Deze link zorgde ervoor dat Gerard zelf terugreed van Amsterdam naar Emmerich.

*****

Het voorbeeld van vader Cor Willemen (Kfh) volgend, kwam ook zoon Johan Willemen in dienst van de NV Nederlandse Spoorwegen. De vele veranderingen binnen de branche legden hem uiteindelijk geen windeieren. Vanaf oktober 2001 zou deze 'ex-Feijenoorder' zijn naam, samen met oud-rayoninstructeur René Beuzekamp, verbinden aan RDP Services BV. In dat jaar ging Johan ook op voor deze foto met de glanzende DE12 van Short Lines. De inzet toont Johan Willemen en Wim Klok (Whz) op eenzelfde '1024' op 31 mei 2001.

*****

Rob van der Rest fotografeerde op 27-02-1993 Wilfred Wieldraaijer als meester van de (omgenummerde) 2362. Net als Wilfred zelf, was ook de Wilfred's vader een 'Feijenoordse meester'. Van hem hopen we ooit nog een foto op deze site te kunnen plaatsen...

*****

Deze foto is afkomstig van Wilfred (zoon van Gerrit) Wieldraaijer. Hij werd, ter gelegenheid van een afzwaaiende 'Feijenoordse meester', gemaakt omstreeks 1965 op de trappen van station Rotterdam-zuid. Het nog net zichtbare 'Rotterdam CS' duidde dus niet op het station zelf, maar op de route naar het perron waarlangs men de treinen in de richting van het centrum kon verwachten. Met een beetje verbeeldingskracht ontdekken we Tjerk Poorte, Floor Kooijman, Joop de Groot en Arie Kaim. Vervolgens zoekend v.l.n.r. Topz Jan Theesing (met smalle band op de pet) en schuin daarboven (eveneens met smalle band) Topz Toon van de Ree, die later Ctm van Rotterdam werd. Geheel boven (geen pet met band, maar vermoedelijk al de blauwe bies met daar onder een bliksemschicht) zien we 'wagenmeester elektrisch' Wim Mant. Verder zou één van de drie burgers op de foto Henk Hofstaetter (later Ctm op zowel Feijenoord als Rotterdam) kunnen zijn. Ook menen we Arie Hoogendam (later Ctm in Den Haag) te herkennen, evenals Depotchef Van Ingen, Frits Hoogenbrugge,Theo Jolink, Arie Neven, Siem van Herp, Hugo van den Ouden, Jan Beernink en Piet Gerritsen.

(Met dank aan Ton Odijk, Ben Honders en Willem Westdijk)

*****

Foto's (Willem Lagerwij): De 'Feijenoordse meester' Dick Schouten van Hispeed nam op 8 april 2010 afscheid van zijn collegae. Met zijn laatste trein, Fyra 1038, arriveerde hij om 14:07 uur in Rotterdam...

*****

Foto (Henk Volkers): In de tijd dat de machinisten van depot Feijenoord werden aangevoerd door de tractieopzichters Henk Volkers, Henk Jonkers, Ron Verstraeten en Arie Eshuis, werd er na afloop van de dienst door sommigen (collega Arie ging liever niet mee) nog wel eens een pilsje gedronken aan de bar van café 'De Sluis' op de hoek van de Hilledijk. Daar werd ooit deze foto gemaakt van de Feijenoordse Topz Henk Jonkers (†); bij wie ik als jonge machinist geruime tijd in de groep zat.

*****

Foto boven: Een tractieopzichter (en brandweerman) die zowel op Feijenoord als in Rotterdam grote bekendheid genoot, was Hans Edelman. Op deze foto zien we hem nu eens niet tussen de sporen of op een ladder staan, maar op het zweefvliegveld van de Aeroclub Salland in Lemelerveld. Lang geleden werd hij daar, door de Feijenoordse topz Henk Volkers, ingewijd in de kunst van het zweefvliegen. Waar Hans in dit gezelschap staat, is voor 'kenners' niet moeilijk te raden, want ook hier droeg hij (jawel...) open sandalen en een geruit overhemd met korte mouwen waarvan de knopen boven de buik leken te ontbreken... (Foto met dank aan Henk Volkers).

Foto's onder: Hans Edelman en Henk Volkers poseerden in de jaren '70 samen op het vliegveld Midden Zeeland (EHMZ) bij een Grob G-109 Touring Motor Glider (links). Hans vond het vliegen wel leuk, schrijft Henk... Ook topz Wil Fux (bij wie ik in het Rotterdamse ooit mijn wegexamen naar Utrecht aflegde) onderging ooit hetzelfde lot. Na zijn pensionering verhuisde Henk Volkers naar Zeeland, waar hij op het vliegveld daar nog enkele jaren havenmeester was. Het ouder worden maakt dat Henk het tegenwoordig wat rustiger aan doet, maar nog altijd trekt hij met verschillende motorkisten zweefvliegtuigen de lucht in. Ook geeft Henk nog steeds vlieginstructie op staartwiel-vliegtuigen; zoals de klassieke Piper Super Cub. Op de foto rechts staat Henk bij een sleepkist van het type Piper Pawnee 235; een ex-sproeivliegtuig met een enorm slagvolume en maar liefst 235 pk. Op het filmpje helemaal links onderaan zien we deze machine in actie tijdens een sleepactie. Achter de knuppel zit natuurlijk de oud-Feijenoorder Henk Volkers (Foto: Hans Kuppen).

  

*****

Hoewel de inzender van deze foto het zich niet meer precies weet te herinneren, zou je toch zeggen dat witte sokken onder het uniform en een 'nepfront' (alweer!) op de Telerailkast wijzen op de eerste helft van de jaren '80. De tegenwoordig Dordtse reizigersmachinist Ed van den Berg was in die tijd weliswaar 'Feijenoordse meester' àf, maar de gemengde dienst op Rotterdam liet hem toch nog regelmatig op een diesel belanden. Op Vlaardingen poseerde zodoende in de cabine van deze 2200...

 *****

 

Foto's (André van den Haak): Als jochie bezig op een Kijfhoekse heuvelloc. De cabines kenmerkten zich door het uitgeleefde aanzien... Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

André van den Haak vond nog een aantal foto's van zichzelf op Wabco-loc 2304. Ze moeten gemaakt zijn in de periode 1987 - 1991; de tijd dat André in het RET-rooster op de Kijfhoek zat. Voor wie het inmiddels vergeten is, meldt André nog even dat het 'RET-rooster' destijds een 16-weekse roulering kende en het 'heuvelrooster' 6 weken telde.Voor wat betreft de heuvelinstallatie op de heuvellocomotieven schrijft hij verder:

Wabco-installatie: 

- Wabcokast: Hierin bevond zich de elektronica voor het heuvelbedrijf op Kijfhoek. Onder de kasten bevond zich de kraan 'DM1'. Deze kraan moest tijdens heuvelbedrijf open staan, anders had de loc geen tractie. Als de heuvelprocesleider de loc een noodstop wilde laten maken, dan viel de klep achter deze kaan open en werd de treinleiding van de loc ontlucht. De loc remde dan direct, maar de wagens voor je neus bleven natuurlijk nog enige tijd doorrollen richting de heuvel.

- Heuvelindicator met de volgende mogelijkheden: STOP, AANRIJDEN, HEUVELEN, RANGEREN en NOODSTOP. Tijdens de modi aanrijden en heuvelen werd er ook een snelheid in de heuvelindicator en heuvelsnelheidsmeter getoond.

- Heuvelsnelheidsmeter: Zelfde model als tot nu toe in de Sprinters is gemonteerd, fabrikaat 'Observator Rotterdam'. Meetbereik: 0-8km/h; voorzien van lampjes op iedere hele en halve kilometer. De lampjes tonen dezelfde snelheid als de heuvelindicator. De snelheidsmeter werd verlicht door een apart, buiten/boven de meter gemonteerd lampje. De snelheidsmeter werd ook vaak gebruikt als voetsteun voor de machinist. Daardoor was de meter altijd enigszins voorzien van zand, of het glas zat los... 

En ook nog de volgende extra's: 

- Mobilofooninstallatie: Voor het communiceren met de heuvelprocesleider Kijfhoek. Deze zat op kanaal 2. Helaas was er geen 'loc-loc' verkeer mogelijk. Wel kon je o.a. Post T Den Haag goed ontvangen wanneer je uit verveling eens een ander kanaal inschakelde. De aan/uit schakelaar voor deze mobilofooninstallatie zit naast de cabinedeur in een kastje met voltmeter. Deze mobilofoon was ook aangebracht in de loc's 2277 en 2278, die vaak dienst deden als doordrukloc in de put.

- Laaggeplaatste heuvelweerstand in stuurstand 2: Ter voorkoming van lamme armen had men de heuvelweerstand lager geplaatst dan bij de rest van 2200'n. Je kon nu je arm op het kussentje onder het raam laten rusten en tegelijkertijd de heuvelsnelheid regelen.

- Extra meldlampjes op het signaleringspaneel stuurstand 2: Als ik mij niet vergis 'Kraan DM1 dicht' en 'Heuvelbedrijf'.

Foto's (André van den Haak): Nogmaals de cabine van loc 2304. Rechts, in stuurstand 2, zien we nog een Telerail-kast met een zogenaamd mock-up frontje, dat ooit diende om machinisten te laten wennen aan de nieuwe boord-wal apparatuur.

 *****

Foto boven (Jacques Romers): 'Feijenoordse meester' Jos(t) van der Biessen poseert in de cabine van 'Plan-U-stel 149'. Jost overleed helaas op 21-02-2010 aan de gevolgen van een ernstige ziekte. Zijn foto plaatsen we op verzoek, opdat zijn collegialiteit en zijn droge, spitsvondige humor nooit vergeten wordt...

Foto onder (Jacques Romers): Ook op deze foto komt Jost van der Biessen voor. Samen met een groep kinderen poseerde hij (staand de tweede van rechts) in 'rangeeroutfit' bij deze loc 2200. Waarom, waar en wanneer is helaas niet bekend. Mogelijk werd de opname gemaakt tijdens de 'open dag' op Kijfhoek in 1986, maar evengoed kan dit de RMO zijn. In de derde van links (staand) menen we namelijk de vroegere goederendienstleider Tinus Bijlsma te herkennen...

 *****

 

Foto's boven (Marco Verzijl / Ed van Hengel): Op 29 januari 2010 reed de Feijenoordse HISpeed-meester Hans van der Ploeg zijn laatste rit. Aanvankelijk lag er voor hem een rondje Zwijndrecht-Gouda-Schiphol-HSL- Rotterdam in het verschiet, maar aangezien het aggregaat van het voor Hans uitverkoren Lloyds-rijtuig op diesel draaide, mocht de Groene Hart-tunnel niet bereden worden. De afstand Schiphol-Rotterdam werd zodoende afgelegd via Leiden en Den Haag HS. Tja, de jongens van Internationaal blijven verrassen! Maar niet getreurd, want toevallig was Marco Verzijl net in de buurt van de oude aansluiting Hillegersberg voor het vastleggen van een Metrotransport. Daardoor kunnen we de 'Van der Ploeg-express', die getrokken werd door Traxx 186 117 en logistiek bekend was onder het treinnummer 91593, toch nog aan iedereen laten zien. Op de onderliggende foto zien we Hans in actie op het 600'tje van NedTrain op de Watergraafsmeer (2007). Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

Foto's onder (Sander de Korte): De 'Hans van der Ploeg Express' vertrok in Rotterdam van spoor 14...

*****

De 'Feijenoordse meester' 'Peer' (het Brabants voor 'Peter') Jacobs deed in 1980 dienst op heuvelloc's van Kijfhoek. Samen met de latere 'Verkeersleider' Kees van Wamelen poseert hij zodoende op Wabcoloc 2301. Hoewel Peter later standplaats Roosendaal krijgt, blijft hij via de motorclub contact houden met zijn Feijenoordse- en Rotterdamse collegae. Op de onderste foto's zien we (v.l.n.r.) (An)Toon Hilkmann (Rtd), Harry Paskamp (zie ook het volgende item) en Ydo Bayema (Gvc).

 *****

Dit is de oud-Feijenoorder Harry Paskamp. Harry rijdt inmiddels alleen nog in zijn sportauto. Als één van de weinige machinisten veegde hij ooit de perrons van het oude Station Blaak (foto: Ben van Wevering).

 *****

Een drietal opnames uit het fotoarchief van Ad van den Boer zijn deze. Ze stammen uit de tijd dat hij als 'radioloc'er van het eerste uur' nog rangeerwerk op de Waalhaven-zuid verrichtte. Radioloc 2265 was in deze tijd (1975) nog in onderhoud op de Watergraafsmeer. Bij problemen kon je bellen met het nummer dat op de cabinewand was geschilderd. Pas in een later stadium zou de Wpl. Fo. de thuishaven voor deze locomotief worden. Dat was trouwens ook voor Ad zelf van toepassing. Hij zou in de toekomst als machinist op Feijenoord dienen en vervolgens eveneens in Rotterdam en Roosendaal. Helaas zorgden gezondheidsklachten ervoor dat hij zijn loopbaan voortijdig moest beëindigen. Maar hier op deze site zitten we daar natuurlijk helemaal niet mee... Eens een 'Feijenoordse meester', altijd een 'Feijenoordse meester'!

 *****

De Rotterdamse machinist Douwe Sijtsma begon zijn loopbaan op 9 januari 1975 te Feijenoord. Na, zoals hij dat zelf zegt, samen met nog 20 nieuwe collegae twee maanden te hebben rond gehangen, veranderde voor hem de koers. 'Zomerconducteur' had het bedrijf voor hem in petto. Zodoende ging hij pas acht maanden later naar de DERL-cursus (67). Veel plezier had hij daar na het slagen niet van, want Defensie vond dat Douwe daarna eerst maar eens voor 14 maanden de Militaire Dienst in moest. Ja, zό ging dat vroeger! Op Rotterdam Centraal wilden ze in dergelijke gevallen nog wel eens, via de Dienst van PZ (1) in Utrecht, bemiddelen voor je, maar het management van Feijenoord zei gewoon: 'dan kom je daarna maar weer terug'...  De vervolgopleidingen voor de 'grote diesel' en 'Plan-U' werden zo voor velen op de langere baan geschoven. Afgezien van het verschil in inkomsten een behoorlijke tegenvaller. Uiteindelijk werd Douwe in 1981 overgeplaatst van het depot naar 'CS' voor de 'ETL'. Daar bleef hij tot nu toe ook. De oudste foto (links) dateert van rond 1994 en werd gemaakt in de cabine van een e-loc 1700. Rechts zien we een recent 'zelfportret' in wat onmiskenbaar de cabine van een ICM is.

21 maart 2011. De 'Feijenoordse meesters' Douwe Sijtsma en Willem Lagerwij poseren samen op het 'nieuwe' Rotterdam. Net als Willem heeft ook Douwe in 2011 iets met Hispeed. Voor het vele rangeer- en omrijwerk met Traxx'n en Fyra's wierp hij zich op als vrijwilliger...

 *****

Op 1 september 1998 ging het nieuwe Short Lines officieel van start. De Rotterdamse machinist Jan van Dijk was in deze tijd één van de ‘Feijenoordse meesters’ die de overstap naar de concurrent aandurfde. Helaas zou de nieuwe maatschappij uiteindelijk niet overleven, maar desondanks schreef Jan wѐl geschiedenis! Achter de stuurtafel van de imposant aandoende DE13 (de ex-DB 240 001-003) reed hij samen met verslaggever Quintus Vosman, van Spoorweg Journaal, containershuttle 98102 naar Born.(Limburg).

Klik op deze regel voor het artikel uit Spoorweg Journaal...

*****

Een aantal Feijenoordse 'iconen' op een rij! Deze cursusfoto stamt uit 1982 kwam binnen via Johan Willemen van RDP Services BV, maar werd beschikbaar gesteld door Jos Vielvoye. Van links naar rechts (op de bovenste rij beginnend) zien we Jos Vielvoye, Pierre Rorijs, Wil Landsmeer (cursusleider), Goof Snoek, Henny van Rijsbergen, Fred Huibers (overgeplaatst naar het noorden des lands),  Jacob Smit, Sally Madkasdjo (ging later naar de boekhoudafdeling van Rtg), Leo Hartman (†), Ferry Fels (overgeplaatst naar Den Haag), Bela Hlavaj, Wim Lindemans, Arie Paardekam, Gerard van Tilborg en Gerrit Lotte.

*****

Ze doen nog maar eens een keer de hartelijke groeten! 

De 'Feijenoordse meesters' van ACTS (september 2009)

(Met dank aan Koos voor het inzenden van het fotomateriaal)

*****

Foto (collectie Ton Odijk): Voor deze groepsfoto van de cursus 'Stmt 10' moeten we terug naar de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Ook hier weer een aantal bekende gezichten uit zowel de Rotterdamse Gronddienst, als de Feijenoordse Calamiteitenploeg! Van llinks naar rechts en van boven naar beneden zien we Gerrit Hallink (ooit wagenmeester op IJsm en rond 1980 de eerste 'Coordinator Herstelpunt' in het Rotterdamse), Ad Heijboer van de Cal.ploeg Fo,  Ben Honders (Rtd), Henk Stuurman (Gn), Ed Strobel (Wgm), van Gijsel (Ehv), cursusleider Hans Kuiper, Piet Klinkhamer (hij begon zijn loopbaan als timmerman in de wagenlichterij te Fo. Na vervolgens storingsmonteur te zijn geweest, klom hij op naar de functie van Chef Gronddienst in Roosendaal en eindigde zijn carrière tenslotte op de HVL in Utrecht), Kees Haspels (Ehv), Ton Odijk (Rtd), John van Rooy (Nm), Jan van Meersbergen (Ehv), Mike Taschner (Wgm), Teun v/d Ham (ongevallenkraan Ut) en Bram van Wichem (Vs).

*****

Iemand die evenmin in ons 'Smoelenboek' mag ontbreken is de 'oud-Feijenoorder' Henk Tempelaars. Henk is één van de machinisten die de goederenwereld altijd trouw is gebleven. Hij maakte niet alleen de overgang van NS/Goederen naar NS/Cargo mee, maar ook die van Railion naar DB Schenker. Wie met Henk heeft gewerkt, weet dat het beter was om niet met hem 'aan de klets' te raken als je de trein nog moest halen. De kans zat er namelijk dik in dat je die miste...

*****

Iemand die vroeger radiolocbestuurder op de Botlek was, is Martin Klompé. Hier poseert hij in 1990 samen met zijn maatje Mehmet Aktan (die in 2009 nog altijd op de Botlek werkt) voor de radiokar waarmee ze die dag hun dienst uitvoerden. De dame in het midden liep toevallig met de jongens mee. Zij verrichtte namens het 'Rugadviescentrum' een studie naar de lichamelijk belasting waaraan collegae in de rangeerdienst werden blootgesteld. Zoals dat eigenlijk al te verwachten viel, wees het onderzoek uit dat er aan het werken tussen de rails niet veel verlicht kon worden. Om arbeidsgerelateerde blessures in de toekomst te verminderen moest iedereen dan maar naar de sportschool. De baas zou het allemaal betalen! Tja, dat vergrootte de animo natuurlijk wel even, maar toen het nieuwtje er eenmaal af was, verdween ook de belangstelling en daarmee uiteindelijk het hele project.

*****

Waar zijn Rob en Bob (van der Meer) gebleven?

Foto boven: De Feijenoordse machinist Rob van der Meer had als bijnaam 'de Meester'. Zijn mascotte, een kleine beer met de naam 'Bob', vergezelde hem op al zijn ritten. Vier ogen zien immers altijd meer dan twee! Op de foto zien we 'Meester' van der Meer en Mr. L. Pit (ook al geen onbekende in de Spoorwegwereld) op één van de 1200'n van ACTS in Rotterdam. Rob kennende heeft hij zijn beer een plaatsje op de rijcontrolerkast gegeven.

Foto onder (Persburo 'Busink', Dordrecht): Wie Rob langer kent, herinnert zich ongetwijfeld de gevolgen van deze spraakmakende aanrijding nabij Dordrecht-zuid. Op 24 juli 1993 ramde hij 's avonds laat met trein 5487 (stel 503) een landbouwvoertuig op de spoorwegovergang aan de Wieldrechtse zeedijk. Rob liep, dankzij het 'even achter buurten' bij de passagiers, slechts relatief lichte verwondingen op. 'Beer' werd aanvankelijk vermist, maar nadat 'de Meester' naar het ziekenhuis was vervoerd, gingen twee agenten van de Spoorwegpolitie op aanwijzingen van Rob terug naar de plaats van het ongeval voor een intensieve zoektocht in de totaal verkreukelde cabine. Ze vonden 'beer' ook, zodat de hereniging van Rob en Bob daarna weer snel een feit was. Het aan de Bk2-zijde zwaar beschadigde treinstel werd ruim een jaar later (27-07-1994) weer in dienst gesteld. (Inzet: Rob's trouwe mascotte 'Bob')

Waar zijn Rob en Bob (van der Meer) gebleven? Dat was voor velen de vraag, totdat hij hij via de telefoon en de e-mail onverwacht weer opdook. Dat hij in het Duitse al geruime tijd bezig was met zijn toekomstig onderkomen (voor na de 'VUT'), was in het Rotterdamse alom bekend, maar zomaar zonder afscheid vertrekken? Dat vonden we toch niets voor Rob... Tja, laat Rob achteraf weten: 'Met een veel groter aantal vrije dagen dan gedacht, bleek ik onverwacht vanaf 16  november 2008 geen diensten meer te hebben. Daarmee kwam alles in een 'stroomverschnelling'. Er was geen houden aan en voor we het zelf wisten zaten we ineens in het Sauerland om daar onze op handen zijnde verhuizing voor te bereiden. Die is inmiddels achter de rug (met dank aan de ex-Feijenoorder Rob Karton!). Hoewel er nog zeker voor 2 jaar werk is, begint de renovatie van het huis al aardig op te schieten'. Maar ja, Rob heeft dan ook alle tijd van de Wereld. Oόk om alsnog zijn vroegere collegae te groeten en te bedanken voor alles. Voor wie zin heeft om nog eens iets van zich te laten horen, laat hij op 'Feijenoordse meesters' zijn adres achter:

Rob en Lore voor hun huidige stulpje in Iserlohn. Hun adres is: Königsbergerstraße 93, 58638 Iserlohn, Germany.
Telefoon 0049(0)2371-7714947   Fax 0049(0)2371797672
E-mail: bob.de.beer@t-online.de

*****

De RET'er Marco Verzijl stuurde deze foto in met de vraag of Feijenoordse rangeerders όόk op de site mogen. Da's natuurlijk prima, en al helemaal wanneer het Jan Dijksman betreft. Jan was dan wel geen 'meester', maar wèl een meester in het rangeren. Elke machinist op Feijenoord kende hem zodoende. Op de foto hangt Jan aan de cabinetrap van Metrostel 5222 op 02-09-1997. Niet veel later zal hij als gevolg van de grootscheepse reorganisatie bij NS/Cargo overcompleet verklaard worden. De laatste jaren van zijn loopbaan brengt Jan door bij het PBT (Proces Bijzondere Taken) te Rotterdam.

*****

Meestal komen dit soort oude prenten tevoorschijn van stoffige zolders of uit verkeerd opgeborgen fotoalbums. Hispeed-machinist Ron van Rheenen vond deze oude dia voor de verandering in het schuurtje. Tijdens een stootdienst op Feijenoord in 1980 'kiekte' collega Willem van den Hout de 600 waarop Ron die dag dienst deed.

*****

René Loesberg kwam op Feijenoord in dienst op 1 maart 1985. Na het doorlopen van zijn DERL-periode, stroomde hij in 1987 door naar de DEL. Twee jaar later volgde de opleiding DELT (Plan U), en in 1994  de ETL. Na in 1997 een definitieve keuze voor het 'reizigersbedrijf' gemaakt te hebben, kwam hij terecht in Den Haag. Vanaf 1 maart 2008 'renteniert' René ergens in de binnenlanden van Drenthe. Daarvandaan groet hij eenieder uitbundig!

'These are my (his) principles; if you don't like them, I (he) have others.' - Groucho Marx.

*****

De Feijenoorder Cor Knops wacht op het bordes van deze 6400 zijn beurt af nabij de aansluiting van industriegebied 'De Staart'. Na het bedienen van DuPont op 07-10-2008 was er nog mooi even de tijd voor het maken van deze foto.

*****

Foto boven (Frans Huijssen): Hier zien we de 'Feijenoordse meester'(1962-1971) Willem Westdijk als 50'er. Tijdens een werkbezoekje aan de brugpost van de GrBr kijkt hij belangstellend toe. Wie Wim beter kent, herkent ongetwijfeld zijn geconcentreerde houding die ervoor zal zorgen dat hij niets vergeet van wat brugwachter Toon van Marwijk (links) hem te vertellen heeft. Willem Westdijk was op 15-09-1993 als machinist verantwoordelijk voor het goede verloop van de 'Koninklijke' openingsrit door de nieuwe Willemsspoortunnel, die dan ook prompt naar hem vernoemd werd.

Foto onder (Toon van der Giessen): Na 40 dienstjaren reed Willem zijn laatste slag Dordrecht - Gorinchem met de inmiddels tot museummaterieel gebombardeerde Hondekop-4. Daar trok hoofdconducteur Piet Hoeven graag zijn witte handschoenen voor aan. O ja, links naast Willem Westdijk staat Broer Middelkoop, die vroeger lokettist te Gorinchem was, voor het afsluiten van het laatste gezamenlijke handeltje in diensttijd.

*****

Deze twee 'Feijenoordse meesters' op de bok zijn Dirk Schuurs (links) en Aad de Knijff (rechts. Ze werken allebei voor goederenvervoerder ACTS en hebben intussen óók moeten geloven aan de opleiding voor de BR 186 en de BR189. Aardig modern spul, schrijft Aad daarover. Des te groter was het contrast op de klassieke e-loc 1200 tijdens een winterse nachtdienst bij '-10' daarna! Net als vroeger komt tijdens de rit nog altijd de ijskoude tocht via het meterpaneel langs je knieën de cabine in. Dus gaat anno 2009 alles wat de cabine aan verwarmingsmogelijkheden kent vol open en ..., last but not least, de overjas als deken over de knieën en benen om de uren durende rit te overleven.

(Foto's met dank aan Aad de Knijff en Raymond Broere)

*****

Klimmen voor een telefoontje

    

Foto's (collectie Bertus Kers): De alternatief aandoende plaatsing van de diensttelefoon op spoor 15 was zeker geen vergissing geweest. De periode van 'behelpen' duurde maar liefst een jaar!

'Sinds enkele weken heeft Dordrecht een nieuwe, of liever een langere overkapping boven het perron waarlangs de treinen naar de Betuwe klaar staan. Een grote verbetering voor het publiek en voor het personeel...', zo berichtte personeelsblad 'de Koppeling' op 21 oktober 1977. Da's fijn, zou je denken, maar in de dagelijkse praktijk lag dat voor het rijdend personeel beduidend anders en de foto's spreken in dat opzicht eigenlijk ook wel voor zichzelf. De alternatief aandoende plaatsing van de telefoon op spoor 15 was zeker geen vergissing geweest. De periode van 'behelpen' duurde maar liefst een jaar! Nu waren Spoorwegmedewerkers vroeger best aan gebrekkige arbeidsomstandigheden gewend, maar de treindienstleider bellen vanaf een keukentrap? Dat ging wel heel erg ver! De 'Feijenoordse meester' Bertus Kers had daarover precies dezelfde mening. Samen met een collega legde hij daarom de misstanden op de gevoelige plaat vast om het resultaat met een begeleidend schrijven naar de redactie van 'de Koppeling' te kunnen sturen. Daar besloot men zowaar de ludieke klacht te publiceren, waarop de telefoonkast met spoed weer een normaal plekje kreeg.

Foto's (collectie Bertus Kers): Op verzoek van Bertus in het 'Smoelenboek'. Bertus is tegenwoordig NSR-machinist in Enschede. Daarnaast leeft hij zich zo nu en dan ook uit op het materieel van de VSM in Lieren.

*****

Zoals dat vroeger wel vaker gebeurde, ging het spoorwegambt ook binnen de familie Odijk over van vader op zoon. De traditie begon met J. P. Odijk (1890-1960) Als machinist was hij op Feijenoord gestationeerd totdat een incident met kolengruis hem het rechter oog kostte. Maar ook daarna bleef 'opa Odijk' Feijenoord trouw, ware het als bankwerker in de werkplaats. Ook zoon Jan. P. M. Odijk (1920-2008) werd een Feijenoordse machinist. Hij deed nog geruime tijd (1942-1956) dienst op stoomlocomotieven, zag de eerste grote diesels verschijnen (1956-1966) en reed vervolgens tot aan 1980 met elektrische tractie te Rotterdam. Zoals zijn vader, opa en broer dat eerder deden, solliciteerde ook Ton Odijk in 1972 bij NS. Via het ‘Witte gebouw’ aan de Wilhelminakade kwam hij als ‘elektroman’ met zijn brommertje uiteindelijk terecht bij het Districtkantoor in Schiedam. Feijenoord had in die tijd weinig belangstelling voor elektrisch geschoold personeel, maar na het doorlopen van de Technische Vakschool Tilburg kon hij wellicht storingsmonteur op Rotterdam CS worden. Na de aanname bleek al snel dat zijn eerste deel van de opleiding toch op Rotterdam Goederen plaats zou vinden. Als wagenmeester werkte hij onder meer op IJsselmonde en op de Waalhaven. Ook reed Ton mee met de mobiele wagenmeester, die vanuit het depot opereerde. Daarna werd Ton storingsmonteur in Hoek van Holland, om vervolgens in 1978 op het beloofde Rotterdam Centraal terecht te komen. Daar werd hij in 1981 ‘Coördinator herstelpunt’. Alle Spoorse activiteiten misten hun uitstraling binnen de familie niet. Rond 1979 stond ineens neef Hans van Gammeren uit Puttershoek voor de deur. Van zijn oom Jan wilde hij alles over het beroep van treinmachinist weten. Zo kon het gebeuren dat niet veel later ook Hans als leerling-machinist op depot Feijenoord belandde. Natuurlijk kennen velen Hans nog van zowel Feijenoord als Rotterdam. Als gevolg van een ernstige ziekte heeft Hans helaas veel te kort geleefd. Na zijn overlijden werd hij met een indrukwekkende Rotterdamse korpseer begraven. Zes strak geüniformeerde collegae droegen hem naar zijn laatste rustplaats, daarmee een diepe indruk bij de aanwezige familie achterlatend.

Jan P.M. Odijk tijdens een gezellig 'familie-onderonsje' op 88-jarige leeftijd in september 2008. Jan was machinist op Feijenoord van 1942 tot 1966 en van 1966 tot 1980 te Rotterdam CS. Hij overleed op18-12-2008.

*****

Foto's (Xander Philips):  Wie kent niet de 'oud Feijenoorder' Ger Philips! Op de onderste foto's is hij met trein 48648 onderweg van Maastricht naar Delfzijl. Na bijna 31 dienstjaren ging Ger op 01-07-2008 met prepensioen.

*****

Het afscheid van machinist Mat den Outer op 6 december 2008 vormde voor veel oude bekenden een mooie gelegenheid om elkaar weer eens op te zoeken. Op de Waalhaven was het die middag een drukte van belang, temeer omdat voor deze gelegenheid loc 2225 (van de 'SMMR') van stal gehaald was.

Op de foto's hierboven (Hans Muileboom) zien we van links naar rechts o.a. Henk Woerlee, Wilfred Wieldraaijer, Carlo Willemse, Peter Vast, Jan Tanis, Henk Meijvogel, René Verkerk, Theo Domeni, Henk Eissens, Mijndert Schrik, Frank Spitters, René van Klink, Arie Wander, Mat den Outer en Willem Stolk.

Foto's onder (Rob van der Rest): Van boven naar beneden en van links naar rechts zien we vervolgens Jan de Koning, Theo Domeni, Gerrit Snijders, Roel Hitsert, Arie Pol, René van Klink, Peter Vast, Cor Knops, Arie Wander, Fred van Dongen, Koos Schouten, Hennie van Rijsbergen, Steven den Outer, Mat den Outer, Harry van Kekem, Martin van Golde, Archie Lynch, Henk Staal, Jan Tanis, Cor de Rijke en Hans Muileboom. Spelvouten voorbehouden...

*****

De oud-Feijenoorder Toon van der Giessen stuurde dèze twee foto's in. Op de linker poseert hij in 1996 zelf bij een ouderwets gele Sprinter op het station van Dordrecht. De foto rechts werd gemaakt in 1998 op de GrBr toen een gezelschap Dordtse machinisten zich voor de lol op de mee lieten hijsen. Natuurlijk ging het hefgedeelte daarbij tot in de hoogste stand. Behalve Toon van der Giessen zien we hier ook Frits van de Peppel, Nico Keyner, Paul van Dijk en Paul-Erik Meijer. De laatstgenoemde machinist is overigens geen Feijenoorder, maar wel een goede bekende in het Rotterdamse.

Foto onder (Manuel van der Lugt): Toon van der Giessen rond de eeuwwisseling op bureau dagorder in Dordrecht. Nieuwe baanvaktekeningen (BVS'n), waarop veranderingen in de infra staan vermeld, worden hier nog ter kennisname aan de muur gehangen.

*****

Foto (met dank aan Ron Bos, Jacques Mouthaan, Wim Westdijk en Johan Willemen): Te midden van ouderwetse stapels leerboeken poseert deze Feijenoordse DERL-klas op 13 januari 1986. De namen van de deelnemers waren (van links naar rechts en van boven naar beneden): Rob Schaap, Fons Moonen, John de Koning, John Groen, Ton van Dijk, Fred van Dongen, Johan Willemen, de Haagse cursusleider Ton van den Boogaard, Nico Hol, Joep Lemmers, Cees van der Moolen, Jan Botermans, Chan Yurdakul, Rob Hartog, Ersan Akai en Ron Bos.

*****

Een op 29 oktober 1993 door Willem Lagerwij georganiseerd uitstapje leidde deze ex-Feijenoordse meesters naar dit 'kloosterse proeflokaal' in Berkel-Enschot. Op de foto zien we onder meer Eldert de Redelijkheid, Arie Paardekam, Peter van Duin, Peter van Eerten, André van Dalen, Arie de Heer, Rob van Leeuwen, en Ton Lubbers. Helemaal rechts achterin zit Willem Lagerwij zelf.

*****

Wat voor grapje kun je uithalen wanneer iemand op kantoor een oude pet van 'opa' aan de muur heeft hangen?. Hier Marco Smit uit het raam van de RRF20 te Rotterdam CS op 30-06-2008. Tijdens een RET-transport van de Waalhaven naar Hilligersberg aansluiting werd hij toevallig begeleid èn gefotografeerd door Marco Verzijl (Ook geen onbekende op deze site).

*****

Foto onder (met dank aan Peter Jacobs): Klassenfoto van de cursusgroep Relt 7, gemaakt in 1978. Staand van links naar rechts onder andere de Rotterdamse machinisten Wilco Pot, Wim Toussain, Jan van Bijlevelt, Frans van der Stap, Peter Jacobs, Ido Bajema, Peter Suijkerbuijk en Toon van der Heijden. Zittend Harry Scherpen (later brugwachter/rangeerder), Jan Daalman en André de Waard. Op een enkeling na zaten zij allemaal ook op Fo.

*****

Een aantal 'Feijenoordse meesters' heeft beslist last van sterallures. Neem nu bijvoorbeeld Dink de Witte. Als Feijenoordse leerling verscheen hij rond 1990 bij mij op de kar. Dat was trouwens niet van lange duur, want het aanbod van een aanlokkelijke baan buiten de NS kon hij niet afslaan. 't Bleek echter allemaal een vergissing! Ruim tien jaar later zat Dink dus weer als leerling naast mij op de bok. Hoewel Dink inmiddels al jaren zelf rijdt, komen we elkaar nog wel geregeld tegen; zoals in juni 2008 op Leiden Centraal. Daar had ik net Manuela Kemp afgezet. Zij mocht natuurlijk ook best in ons 'smoelenboek'...

*****

In Rotterdam en Dordrecht kennen de meesten Mijndert Schrik als één van hun dienstindelers. Zelf ken ik Mijndert vooral als een vroegere cursusgenoot (de positivo's!), hetgeen betekent dat hij dus een echte Feijenoordse meester was. Op deze foto (1983) staat hij in Rotterdam voor de loc van zijn Intercity naar Amsterdam. Volgens Mijndert vertoont het locnummer een opmerkelijke gelijkenis met zijn geboortedatum, namelijk 1-1-'48! In de tijd dat deze foto gemaakt werd, droegen we wel een uniform, maar over de sokken en de schoenen was niets bepaald. Ze werden ook niet verstrekt. Geheel in de stijl van de 70'er en 80'er jaren droegen machinisten dus groene, gele, oranje of witte sokken naar keuze. Voor wat betreft de schoenen kon net zo goed sprake zijn van stijlvol zwart, als van gympen of 'bordeelsluipers'. Zolang ze maar gepoetst waren, was het goed. (Inzet: Mijndert Schrik 2008)

*****

Dit is machinist Rob Mostertman. Na zijn tijd als 'Feijenoordse meester' koos hij bewust voor NS/Cargo. Dat werd natuurlijk later Railion (nu DB-Schenker). Als voormalig 'Inframachinist' heeft Rob niet alleen tal van werktreinen en speciale vervoeren op zijn naam staan, maar ook heel veel vakantietreinen en proef- en testritten op HSL en Betuweroute. Een mooi moment in zijn carrière was de rit met het Koninklijk gezelschap van Warfum naar Groningen. Daarbij was ik zelfs bij de allereerste voorbereidingen al betrokken, schrijft hij. Krenten in de pap zijn verder diverse VIP-treinen met antieke rijtuigen en het rijden van rijtuigen met Nazi's tijdens de filmopnamen voor de film 'Zwartboek' van Paul Verhoeven. Wie nu denkt dat treinen de grote liefde van Rob zijn, heeft het mis. In zijn vrije tijd is hij bij goed weer vooral op zijn boot te vinden.

Foto's (met dank aan Rob Mostertman): Samen met een 'Feijenoordse meester' draaide Paul Verhoeven zijn film 'Zwartboek'.

*****

Maurice Derksen werkt alweer lange tijd als NSR-machinist in Arnhem. Van 5-9-1977 tot 1-10-1985 zat hij echter op Feijenoord. We zaten samen op de ETL-cursus in 1983 en waren samen betrokken bij het proefbedrijf voor de 'dubbeltractie' in de ertsdienst. De (VIRM-cabine) foto die Maurice ons stuurt werd gemaakt in de zomer van 2004.

*****

Gepensioneerd machinist Cor Brugman in actie op de e-loc's 1600 (links) en -1100 (rechts) in 1992. Na het afsluiten van zijn dieselperiode op Feijenoord, brengt Cor de rest van zijn 39-jarige loopbaan door op standplaats Rotterdam Centraal.

*****

Jaap de Keizer en René van Griensven begonnen hun carrière als rangeerder, maar werden daarna machinist op Feijenoord. Door de jaren heen reden ze voor zowel NS/Cargo, ShortLines, ACTS, NSR en Spoorflex. De zin naar avontuur en daarnaast het ondernemerschap bleef echter kriebelen. Samen met de ex-Feijenoorder Ron van Hees richtten zij daarom in november 2007 FlexRailmasters op. Dat is overigens niet het einde van dit verhaal. Jaap zette zijn carrière uiteindelijk voort bij RRF. Ook René zwierf verder en startte samen met 'Feijenoordse meester' Rob Hartog GMH Benelux B.V.

*****

Willem Lagerwij was machinist op Feijenoord van 1981 t/m 1987 en rijdt nu voor NS HIspeed in Rotterdam. Een reiziger nam deze foto in 1988 op station Gouda, voor wie hij samen met Cisca Paskamp, die destijds één van de eerste Rotterdamse conductrices was, poseerde. (Inzet: Willem Lagerwij in 2008 op een NS HIspeed Traxx)

*****

Februari 1999, Preston Palace. Van links naar rechts Rob de Groot (machinist NSR Rotterdam, VVMC-vakbondsman en OR-lid), Arjo de Lang (procesmanager in Dordrecht(†)), Ton Lubbers (machinist in Dordrecht en VVMC-vakbondbestuurder), Giel de Jong (Machinist NSR Rotterdam).

*****

Meer bekende koppen op 'Fotopagina Rotterdam Centraal Station (2)...'