FEIJENOORDSE MEESTERS

Meer foto's van de TEE

Foto (collectie Wilfred Wieldraaijer): Opgeplakt op een stuk hardboard hing deze mooie prent vele jaren aan de muur in het ouderlijk huis van de inzender. Wat het object op de foto voorstelt, mag dan duidelijk zijn; over de herkomst en de locatie was het gissen. We opperden daarom bij het plaatsen van deze foto dat het decor mogelijk 'Hollands Spoor' betrof. Wie daarover uitsluitsel kon geven mocht zich melden. Chris van Langerak kopte de bal daarop in... Tja wat wil je ook wanneer je naast een 'Feijenoordse meester' ook nog eens heel lang een Haagse machinist bent geweest. Chris legt uit dat het Spoorse bouwwerk achter het treinstel inderdaad 'Post-1' van 'Hollands Spoor' is. Als je vroeger naar de 'NAM' moest, kwam hier de 'sleutel met penning' vandaan die nodig was om over 'Verkeerd spoor' naar de Loolaan te kunnen rijden. Net als alle andere grote stations waren er vroeger ook in Den Haag meerdere seinhuizen. Post 2 bevond zich onder de kap ter hoogte van de sporen 7 en 8 (destijds bestemd voor het Hofpleinlijntje). Post 3 kon je vinden aan de Vaillantlaan aan de Rijswijkse zijde, naast het spoor, waar nu het nieuwe viaduct gebouwd is. Post T was tot slot gesitueerd aan het einde van de kap (eveneens Rijswijkzijde) en stond op het perron tussen sporen 3 en 4 in. Mooi hè..., alweer een stukje van de vraag opgelost!

Foto (Jaarverslag NS 1961/ collectie Ronald Duinkerken): Ronkende RUHB-diesels stuwen een TEE voort over de oude, op straatniveau gelegen, sporen in het centrum van Delft. Over de latere hooggelegen sporen, welke sinds 1961 in aanbouw zijn, koesterde men in deze nog tijd de gedachte dat 'spoorweghinder' voor de 'Delvenaren' spoedig tot het verleden zou behoren. Niets bleek echter minder waar te zijn! De over 800 meter lengte voorbijrammelende stalen monsters zouden zodoende ook in Delft naar een lagere verdieping verbannen moeten worden. Per eind februari 2015 is dat daadwerkelijk een feit. Na de oplevering van het volledige viersporige tunneltracé in 2017, maakt het viaduct, na ruim een halve eeuw gebruikt te zijn, plaats voor stadsvernieuwing.

Foto (Rob Schippers): Het is 19-05-1974 wanneer deze TEE 81 'Ile de France' op weg is van Parijs naar Amsterdam. Het aantal plaatsbewijzen dat verkocht was, viel altijd af te leiden uit het aantal rijtuigen dat uiteindelijk op weg ging. In dit geval waren dat er slechts drie.  De nog niet van gele strepen voorziene Belgische 2556, die als trekkracht diende, moet het daar niet al te moeilijk mee gehad hebben...  Zoals de graffitivrije reclamezuilen op de halte Rotterdam-Zuid dat onder 's passagiers aandacht brachten, nam je op reis tenminste een pakje Belinda sigaretten en een rolletje stophoest mee...

Foto (Rob Schippers): Een opname die gemaakt werd in maart 1975 te Rotterdam. We zien het stationnement van NMBS-loc 1503 met TEE 81 op spoor 12 te Rotterdam. Bestemming van de trein is Amsterdam..

Foto's (Rob Schippers) Drieluik van de op 15 juli 1974 vertrekkende TEE 88 (Ile de France) vanuit het Rotterdamse. De trein heeft met haar vijf Inox-rijtuigen, die door NMBS-loc 1504 getrokken worden, een goede boeking achter de rug...


Onze Amsterdamse correspondent Sjaak Ossebaar wist voor ons nog de globale technische gegevens van de ooit zo befaamde INOX-rijtuigen te achterhalen. Om het geheel in sfeer te houden, werden ze door hem vrijwel 1:1 overgenomen uit de technische beschrijving van destijds:

De lengte der rijtuigen (uitgezonderd de A2Ds, de D met de energievoorziening) zijn als volgt: Lengte 25500 millimeter; Spilafstand 18100 mm; Hoogte 4050 mm; Breedte 2860 mm; Afstand buffer - draaistelspil 3700 mm.
 

Rijtuig A8s

Balcon met toilet; elektrische app. kast; 1 bagagerek en 1 vestaire; reizigersruimte over 17120 mm, voorzien van 8x stoelopstelling in de configuratie '2 x 3' om '2 en 6' x 4 om 2; balcon 2 met 1 vestiaire en 1 bagagerek, 1 toilet en 1 wascabine.

 

Rijtuig A8

Balcon 1 met elektrische app. kast; 1 toilet en 1 bagagerek; reizigersruimte over 17575 mm, voorzien van 8 x 6 persoonscoupe’s; balcon 2 met bagagerek, 1 toilet en 1 wascabine.

 

Rijtuig A3R

Balcon met elektrische app. kast; bergkast WL; over 11960 mm bar met 12 zitplaatsen; over 6420 mm '2 x 4' om 2 zitplaatsen en '1 x 3' om 2 zitplaatsen; balcon 2 met vestiaire en bagagerek, 1 toilet en 1 wascabine.
 

 Rijtuig A5R

Elektrische app. kast; 1 ruimte WL; over 5707,5 mm keuken / office; over 1992,5 mm 'Caves à Vins'; over 10700 mm restaurant met '4 x 4' om 2 en '1 x 3' om 2 zitplaatsen; balcon met vestiaire, bagagerek, toilet en wascabine. Elektrische voeding door 3 phase 660 volt - 50 Hz, per rijtuig teruggebracht naar 380 3-phase werkspanning en 24 volt t.b.v. noodverlichting en batterijlading voor Cd-Ni 18 cels 320 Ah batterijen. Airco/verwarming 660 Volt.  
 

Rijtuig A2Ds

Lengte 21600 mm; tussendraaipunten 14200 mm; draaistelasafstand 2300 mm; dienstvaardig gewicht 49 ton.
Indeling: 5000 mm dieselmotor/generator groep; 4157 mm bagageafdeling; 1400 mm servicecoupe (conducteur/begeleider); 2 coupe’s voor politie en douane, met aansluitend een cel/coupe die geheel van buiten af te sluiten is; balcon met elektrische app. kast en toilet.

Dieselmotor: POYAD: 12 cilinder in V-vorm; continu vemogen 308 kW (420 Pk) bij 1500 t/min. Generator: ACEC; driephase 660 v-50 Hz; vermogen 300 kVA.

*****

Foto's (Rob Schippers) Op 31 mei 1975 arriveert loc 1157 met de, uit Amsterdams afkomstige, TEE 7 (Rheingold) in Utrecht. Dat de trein slechts uit een tweetal rijtuigen bestaat, heeft deze keer niets van doen met een lage reizigersbezetting, maar met het gegeven dat de trein nog niet 'compleet' is. Vanuit Hoek van Holland vertrok in deze tijd namelijk nòg een TEE 7, waarvan de rijtuigen na de aankomst in Utrecht werden samengevoegd met die uit Amsterdam. De onderste opname toont ons die zogenaamde 'Hoekenees' op exact dezelfde datum. Aan de seinnummers valt met vrij grote zekerheid af te leiden dat beide treindelen op spoor 5 behandeld werden. Het wat kortere Amsterdamse gedeelte kwam als eerste aan op spoor 5b, gevolgd door het 'Hoekse' deel, dat voor het kruis op spoor 5a opgehouden werd. Loc 1132 liep zo na het losmaken vrij naar spoor 4b, zodat de Amsterdammer kon terugsteken tegen de vier achtergebleven rijtuigen aan de westzijde. Geformeerd tot één geheel vertrok de 6 rijtuigen lange TEE 7 daarna in de richting van Arnhem. Tijdens de rangeerwerkzaamheden bleven de passagiers gewoon aan boord. Als vanzelfsprekend genoot het personeel alle vertrouwen betreffende de goede- en veilige afloop van de opgedragen werkzaamheden...(Met dank aan Ton Odijk voor de verrichtte research)

*****

Foto's (3x Rob Schippers): Na terzijdestelling ondergingen de TEE-RAm-treinstellen een revisie en een gedaantewisseling voor een nieuw leven bij ONR in Canada. Voorafgaand aan de overdracht werden er uiteraard proefritten ingelegd. Deze werden verreden tussen Utrecht, Heerlen en Maastricht. Ondanks het grijze weer op 3 maart 1977 was de verschijning van de voormalige 1001, in haar opvallende geel-blauwe outfit, gewillig voer voor fotografen. Op de foto's is het oude Utrecht Centraal duidelijk herkenbaar.

*****

Foto (Rob van der Rest): TEE 'Ile de France' passeert de Rotterdamse Wester Hordijk in juni van het jaar 1983. NMBS meerspanningslocomotief 1502, met 'oud' kleurenschema, voert de 5 rijtuigen aan.

Foto (Rob van der Rest): Onder het nummer 'TEE 88' en met de Belgische 1505 als trekkracht, rijdt een 'zilveren trein' op 12-05-1983 ter hoogte van de gemeente Barendrecht.

Affiche Trans Europ Express, Rodrigo 1957 (Collectie Arjan den Boer, foto Van Sabben Auctions): Hoe oud het concept van TEE inmiddels ook moge zijn, met zijn fraaie vormgeving en het goed gekozen rood-crème kleurenschema, de legendarische geschiedenis over deze luxe internationale vervoersvorm blijft een boeiend item. Ook Arjan den Boer liet zich inspireren en wist het onderwerp op zijn, overigens zeer aanbevelenswaardige, website Retours vanuit een opmerkelijke hoek te belichten.