FEIJENOORDSE MEESTERS

Foto's van de 'olie'

Foto (Rob Schippers): Den Haag HS, 2 juni 1976. Loc 2259 wacht met 12 lege ketelwagens op de doorvoer naar de NAM-locatie aan de Loolaan.

Foto (Rob Schippers): Voordat onze Feijenoordse dieseltractie het olietransport in Rotterdam overnam, hadden de ketelwagens uit Schoonebeek reeds een lange weg achter de rug. Elektrisch werd voor deze reis steevast een e-loc 1300 ingelegd. Hier zien we een dergelijke samenstelling, achter een hard werkende 1313, op 14 augustus 1976 het station van Apeldoorn passeren.

Foto (Albert Sas): Bediening van Shell werd altijd telefonisch aangemeld zodat de portier zich per fiets naar de 'spoorpoort' kon begeven. Op deze foto is de geüniformeerde portier (links in beeld) net gearriveerd. Totdat het hek door hem is geopend, wacht loc 2245 aan de overkant van de Deltaweg geduldig zijn beurt af, om kort na het maken van deze foto ( op 20-06-1980) over te gaan tot de daadwerkelijke bediening. De tankauto's op de achtergrond werden gebruikt voor de distributie van onder andere benzine en stookolie. Deze producten werden via een leidingstelsel onder de Waterweg aangevoerd. Shell in Vlaardingen deed dus in méér dan alleen 'het zwarte goud'. 

'De zwarte olie'

Foto's (Albert Sas): Wie van deze bijzondere foto's (van februari 1981) de omgeving niet kan thuisbrengen, hoeft zich zeker niet te schamen. Het gebruikte 500mm-objectief heeft het beeld namelijk dermate vervormd, dat je er zonder een beetje extra uitleg niet helemaal uitkomt (met dank aan Paul van Duin voor het deelnemen aan de discussie). Wat we hier zien is 'de zwarte olie', die komend vanuit de richting Vlaardingen-Oost doorwisselt naar het linkerspoor om te kunnen binnenlopen op Vlaardingen Centrum. De AHOB-installatie rechts (op de tweede afbeelding) is die van de overweg aan de Oosthavenkade. Met die wetenschap, en daarnaast het gegeven dat de foto destijds gemaakt werd vanaf het reizigersoverpad te VDG, is het verder niet al te moeilijk om de afsluitlantaarn van de oude draaibrug en, rechts onderin, nog een piepklein stukje brughoofd te ontdekken. Ook de op de foto staande borden vallen nu op de juiste plek. Iedereen tevreden gesteld? Dan gaan we nu genieten van de zinderende lucht boven de uitlaten van de trekkende locomotieven. Wat een schitterend gezicht hè! Dat geldt overigens eveneens voor de laatste foto, die vlak voor het verschijnen van 'de olie' gemaakt werd. De goederendienst ging nu eenmaal altijd achter de stopper aan...

Foto (Albert Sas): Uithalen van de lege ketels bij de vestiging van Shell in Vlaardingen met loc 2285 in augustus 1978.

Foto (Albert Sas): Met loc 2348 zijn zojuist weer de lege olieketels (kijk naar de stand van de bladveren) bij de Shell uitgehaald. Op het emplacement van Vlaardingen wacht een laatste technische controle. Daarna kan opnieuw begonnen worden met het proces van wegbrengen, laden en het wederom lossen bij de Rotterdamse raffinaderijl. Deze opname stamt uit april 1979.

Foto (Albert Sas): Op 18 januari 1980 gebruikte de Vlaardingse rangeerdienst de 2526 voor het ophalen van de geloste wagons...

Foto (Albert Sas): Voor de aanvoer van de beladen 'olieboot' waren altijd meerdere locomotieven nodig. Met de 2339 voorop passeert 'de zwarte' op 21-09-1980 de toenmalige overweg aan de Binnensingel bij Romi.