FEIJENOORDSE MEESTERS

Sjaak Ossebaar vertelt verder 2

 

Voor de verdere uitleg gebruikt Sjaak het boek 'Wagens en Rijtuigen door J.G. Suijk'. De compilatie van Sjaak neem ik, afgezien van de lay-out, integraal op deze site over.

 

Enige belangrijke begrippen;

Spoorwijdte.

De afstand tussen de spoorstaven moeten onderling 1435 mm bedragen. Deze afstand wordt gemeten onder de afronding van de kop van de spoorstaaf en wel 14 mm onder de bovenkant van de kop. Afwijkingen zijn mogelijk en wel: 10 mm meer dan 1435 en 3 mm minder. In bogen met een straal van 500 meter of minder wordt een grotere spoorwijdte toegepast.

Het profiel van vrije ruimte en het omgrenzingsprofiel.

Het profiel van vrije ruimte behoort bij de weg. Dit profiel is nl. het dwarsprofiel dat vrijgelaten moet worden voor het materieel. Daarbinnen mag geen enkele vaste constructie van de weg  reiken. Het profiel van vrije ruimte wordt niet geheel benut voor de constructie van het materieel. Het profiel waarbinnen de constructie van het materieel moet blijven, heet omgrenzingsprofiel. Tussen deze beide profielen is een speling, die nodig is voor de veiligheid.

Indeling van het materieel.

Getrokken reizigersmaterieel (binnenland).

Rijtuig plan E.

Type A8b: Aantal 45 stuks, jaar levering 1955/56, fabrikant Beijnes, eigen gewicht 45 ton, zitpl. 48.

Type B9b, Aantal 113 stuks, jaar levering 1954/56, fabrikant Werkspoor, eigen gewicht 45 ton, zitpl. 72.

Type RDz, aantal 26 stuks, jaar levering 1955/56, fabrikant Beijnes, eigen gewicht 45 ton, rijtuig was half bagagewagen en half restaurant. Restaurant 22 zitpl.

Rijtuig plan W.

Type B11

Aantal 24 stuks, jaar levering 1966/67, fabrikant Werkspoor, eigen gewicht 35 ton. Deze serie reed hoofdzakelijk in grensverkeer met Duitsland en BelgiŽ.

Aantal 26 stuks, jaar levering 1968, fabrikant Werkspoor, eigen gewicht 35 ton, zitpl. 88. ALLEEN binnenlands verkeer.

 

R.I.C. materieel (reizigersmaterieel geschikt/toegelaten voor vervoer in het buitenland).

Rijtuig plan N.

Type Bc 10

Aantal 25 stuks, jaar levering 1958, fabrikant Werkspoor, eigen gewicht 44 ton, zitpl. 80 of ligpl. 60.

Rijtuig plan K.

Type A8

Aantal 12 stuks, jaar levering 1950/51, fabrikant Beijnes/Werkspoor, eigen gewicht 47 ton, zitpl. 48.

Type A3B5

Aantal 30 stuks, jaar levering 1957/58, fabrikant Beijnes, eigen gewicht 40 ton, zitpl. A=18, B=40.

Type B9

Aantal 40 stuks, jaar levering 1951, fabrikant Werkspoor, eigen gewicht 47 ton, zitpl. 72.

Type B8  (GEEN R.I.C)

Aantal 8 stuks, jaar levering 1950/51, fabrikant Beijnes/Werkspoor, eigen gewicht 47 ton, zitpl 64.

Bagagewagens.

Type D 7601. R.I.C.

Aantal 15 stuks, jaar levering 1933, fabrikant Werkspoor/Allan, lengte 18600 mm, eigen gewicht 36 ton.

Type D 7632, R.I.C.

Aantal 1, jaar levering 1932, fabrikant Beijnes, lengte 18600 mm. Speciaal bestemd voor vervoer levende kuikens.

Type D 7621 R.I.C.

Aantal 5 stuks, jaar levering 1932, fabrikant Beijnes, lengte 21800 mm, eigen gewicht 43 ton.

Postrijtuig.

Type P7901 R.I.C.

Aantal 3 stuks, jaar levering 1931, fabrikant Hawa, lengte 21800 mm, eigen gewicht 49 ton. 

Type 7911 buurlandverkeer (rijtuig op afbeelding),

Aantal 10 stuks, jaar levering 1952, fabrikant Allan, lengte 22650 mm, eigen gewicht 43 ton.

Type P 7921 (E) R.I.C.

Aantal 23 stuks, jaar levering 1955/58, fabrikant Werkspoor, lengte 23050 mm, eigen gewicht 45 ton.


Deze-, en meer van dit soort informatie behoorde vroeger tot het standaard lesmateriaal van NS-medewerkers. De overgenomen inhoud van de door Sjaak geciteerde boeken is in essentie nog immer actueel. Mocht de interesse gewekt zijn; voor de liefhebber is oud cursusmateriaal nog volop te vinden op bijvoorbeeld beurzen en niet te vergeten het Internet. Een kwestie van goed zoeken dus en vooral... een goede prijs bedingen.